Twitter-kirjan kirjoittaja Maija Haavisto koulutti YLEn visertäjiä
YLE sai tänään joukon uusia Tweettaajia kun Twitter-kirjan kirjoittaja Maija Haavisto vieraili pitämässä koulutuksen tusinalle toimittajalle. Videolla testaamme, kauanko kestää Bambuser-videolähetyksen käynnistämisestä siihen, että Twitter-verkostoilleni tulee ilmoitus suoran lähetyksen alkamisesta. Puolisen minuuttia kesti tänään.
Pitämäni listan mukaan meitä olisi jo 75 enemmän tai vähemmän aktiivista visertäjää tutkimassa oman kokemuksen kautta, mistä internetin tietovirroissa oikein on kyse ja miten perinteikäs sähköinen mediatalo palveluineen voi olla niissä mukana.
YLEn sosiaalisen median strategiassa nähdään kolme tapaa: sisällöt, palvelut ja ihmiset. Pyrimme tekemään sisällöistä mahdollisimman helposti tilattavia, mukaan otettavia ja suositeltavia, pyrimme kehittämään palvelujamme sellaisiksi, että niistä on helppo saada irti haluamansa (ja osallistua niiden kehittämiseen) ja annamme YLEn työntekijöille eväitä oman nettielämän aloittamiseen.
Viestintäympäristö muuttuu vinhaa vauhtia. Ei ole näköpiirissä jotakin rauhallista suvantoa, jossa kehitys pysähtyy niin, että sitä voi tarkastella analyyttisesti ja etäältä ja saada asia "kerralla haltuun". Maailma on täynnä elinkaarensa eri vaiheissa olevia palveluja. Tärkeintä ei ole väitellä siitä, onko Twitterillä Suomessa 4 000 vai 140 000 käyttäjää. Olennaista on, että erilaisia viestintäympäristöjä notkeasti käyttämällä voi tavoittaa uusia ihmisiä, saada ideoita ja palautetta, oppia lisää, pitää hauskaa, ja keksiä jotain, mitä ei tiennyt etsivänsäkään. Yhden palvelun osaaminen alentaa kynnystä ottaa haltuun seuraava. Mukaan kannattaa lähteä mielummin ennemmin kuin myöhemmin, sillä "hyvää aikaa" verkkopersoonan perustamiselle ei kuitenkaan tule. Tämän parempaa hetkeä ei tule - hyppää mukaan siis rohkeasti vain!