Vertaisverkko kiinnostaa netti-tv:n jakeluratkaisuna
Yleisradioyhtiöt, vahtikaa selustaanne, kehottaa Wired-lehden toimittaja haastateltuaan Nicklas Zennströmiä ja Janus Friisiä näiden uudesta laajakaista-tv-hankkeesta. Aikaisemmin The Venice projectina tunnettu, nyt Joostiksi nimetty palvelu on lehden mukaan "uuden ajan televisio": [O]nce upon a time, the Net was supposed to kill television. Now two of the Net's boldest entrepreneurs are trying to reinvent television. And not just broadcast technology but the user interface, the ads, the whole experience. Television perfected! (Wired: Why Joost Is Good for TV).
Tuhannet ovat ladanneet keskeneräisen ohjelmiston testattavaksi.
Mutta onko siellä mitään katsottavaa, kysyy BBC:n toimittaja (Skype founders move into net TV).
Ainakin joillekin tuntuisi olevan: "Joost tuntuu erittäin toimivalta, tätä kirjoittaessa taustalla pyörii World Poker Tour. Kuvan laadussa on vielä parannettavaa, samoin ohjelmatarjonnassa. Ihmiselle jonka katsoo yhtäaikaa TV:tä ja surffaa webissä (that's me), Joost on loistava sovellus," kirjoittaa Treo Ajatuksia taloudesta ja teknologiasta - blogissa (The Venic... ... Joost!)
Joost käyttää videokuvan siirtoon vertaisverkkojakelua, minkä ansioista se on sisällön julkaisijalle kustannustehokkaampi tapa tarjota ohjelmaa ja kanavia verkossa kuin perinteinen suoratoisto eli streaming. Jokainen sisällön katsoja toimii myös tiedostojen jakelijana ja mitä enemmän käyttäjiä verkossa on, sitä parempi kuvan laatu.
Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy tutkii myös P2P - suoratoistoa. Tänään järjestetyn RTT-seminaarin osallistujille esiteltiin Tribler - nimistä avoimen lähdekoodin tuotetta.
Myös Euroopan yleisradioyhtiöiden liitto EBU tutkii vertaisverkkosuoratoistoa yhtenä mahdollisena tulevaisuuden jakelukanavana ohjelmille ja kanaville (ks. esim. EBU demo of Peer-to-Peer at IBC).
Joostin taustavoimilla on takanaan melkoisia näyttöjä: Skypellä soittelee reilu sata miljoonaa tyytyväistä asiakasta ja puhelinyhtiöissä käy sutina, kun liiketoimintamalleja uudistetaan.
Joost aikoo käydä YouTubea vastaan häiriöttömällä katsomiskokemuksella, houkuttelevalla kanavavalikoimalla ja kaikin puolin televisiomaisella käyttäjäkokemuksella. Käyttäjien luomasta sisällöstä ei Wiredin mukaan niinkään olla kiinnostuneita, vaan tanskalais-innovaattorit kolkuttelevat nyt TV-yhtiöiden ja mainostajien ovia. Ovia saatetaan availlakin, ennakoi Wired, sillä Joostin jakelujärjestelmässä huomioidaan tekijänoikeuksien haltijoiden tarpeet. Käyttörajoitusteknologia on tekijöiden mukaan riittävän kovatasoista, jotta ns. A-luokan TV-sisältöjäkin saattaisi palveluun uskaltaa julkaista, Wired kertoo.
Lienee lupa uskoa, että kaikki tämä kilvoittelu koituu lopulta asiakkaan parhaaksi.