Pe 24.07.2015 @ 10:50Axa Sorjanen

Puolentoista vuoden aikamatka päättyi - Suomirockin sensuroimattomat nauhat loppuivat

Yli puolitoista vuotta sitten, joulukuussa 2013, lähestyin hetken mielijohteesta Ylen Elävän Arkiston pomoa Reijo Perälää. Olin 1990-luvun työparini, tuottaja Lasse Wikmanin kanssa istunut kymmenkunta vuotta yhdessä tekemiemme dokumenttien ja tv-sarjojen raakanauhojen päällä. Nauhoja oli satoja, niillä oli parisataa haastattelua ja ne täyttivät puolet kellarista Helsingin Etelä-Haagassa. Nauhat päätyivät meille monen mutkan kautta. Tuotantoyhtiö, jolle silloin työskentelimme, oli ajautunut konkurssiin. Pelastimme nauhat uhkaavalta kaatopaikalle joutumiselta, ihan konkreettisesti.

Vuosien varrella olimme Lassen kanssa yrittäneet löytää nauhoille järkevää sijoituspaikkaa ja keskustelleetkin eri tahojen kanssa. Kiinnostuksesta huolimatta asia ei koskaan edennyt mihinkään. Vuosikymmenen jahkailun jälkeen pohdimme viimein, että Ylen Elävä arkisto voisi olla luonteva koti nauhoille. Kaikki dokumentit ja tv-sarjat, joiden nauhoista arkistomme koostui, oli tehty Ylelle ja nähty sen kanavilla. 
Laitoin muutaman sanan meilin aiheesta Reijolle. Hän heti soitti minulle innostuneena ja tapasimme saman tien. Käytännössä jo seuraavana päivänä teimme sopimuksen Ylen arkistopäällikkö Katri Vänttisen suosiollisella avustuksella.

Kyseinen nauha-arkisto on laaja, pitkälle yli 300 nauhaa ja yli 200 leikkaamatonta haastattelua. Niitä oli tehty 14-osaiseksi venyneeseen suomirockin historiaa käsitelleisiin sarjoihini, dokumenttielokuvaan Helsingin Lepakosta ja pariin kesäsarjaan sekä muusikoiden vaimoista kertovaa pikkudokkariin. Vuosina 1994-1999 kuvatut haastatteluissa ääneen pääsivät ääneen harvoja yksittyäisiä poikkeuksia lukuunottamatta keskeisimmät suomalaisen rockhistorian hahmot sekä monet kulttuuriaktiivit ja erilaiset harrastajataiteilijat.

Kukaan ei ollut katsonut nauhoja lähes 15 vuoteen ennen kuin aloitin urakan viime vuoden tammikuussa. Yli 200 tunnin nauhojen katsominen ja niiden työstäminen päälle 40 Elävän arkiston artikkeliksi venähti puolentoista vuoden osa-aikaiseksi urakaksi. Työstä tuli myös voimakas ja elämyksellinen aikamatka omaan menneisyyteeni.
Kuulokkeet päässä, editointimonitoria lähieteäisyydeltä toljottaessa muuttuivat useimmat jopa 20 vuoden takaiset kuvaustilanteet eläviksi. Muistin kuvauspaikat, ja kuvauspäivän sään studion ulkopuolella. Mieleen palasi tilanteisiin liittyviä taroinoita: kuka haastateltava oli myöhässä, kenellä oli nälkä tai kenellä krapula. Kuka toi mansikoita mukanaan ja kenen kanssa jatkoin haastattelusta aamuyöhön kestäneelle baarikierrokselle. Nauhat kattoivat yli seitsemän vuoden hyvin intensiivisen jakson elämääni. Siihen takaisin sukeltaminen oli outo ja vahva kokemus. Koin itseni hyvin etuoikeutetuksi päästessäni mellastamaan omaan menneisyyteeni.

Suurin osa vanhojen nauhojen esiin nostamista muistoista oli riemukkaita. Tilanteisiin liittyi hyviä muistoja, tahalllista ja tahatonta komiikkaa. Muistin elävästi kuinka Mike Monroe paleli liian vähissä vaatteissa kovassa pakkasessa yrittäessään löytää studiotamme. Hän hyppeli hangessa aivan väärässä paikassa, vastapäätä sijainneen MTV3:n pääoven edessä, pyrkien sisään jo illalla suljettuun rakennukseen. Puhumattakaan vakoilusatelliiteista huolestuneesta keihäänheiton olympiavoittaja Pauli Nevalan kohtaamisesta. Tai siitä kuinka suurella innolla ilmaista, mutta taskulämmintä keskiolutta 1960-luvulla suomalaistyttöjä hurmanneen brittiläisen The Renegadesin jäsenet särpivät heidän laulusolistinsa Kim Brownin tullessa  haastatteluun 30 vuotta suosionpäivien jälkeen.

Yllätyin myös siitä, miten moni haastattelu tuntui tämän päivän näkökulmasta tärkeämmältä kuin aikoinaan. Usein mielenkiintoisimmat osat nyt katsottuna olivat sellaisia, jotka eivät aikoinaan mahtuneet valmiisiin ohjelmiin. Ehkä tässä olikin yksi koko urakan suurimpia opetuksia. Toimittajan pitäisi aina muistaa se, että työtä tehdessä on mahdotonta arvioida mikä on vuosien päästä merkittävää. Siksi kaikkea materiaalia pitäisi säästää mahdollisimman paljon.

Monia haastatteluja oli myös haikea katsoa. Mukana oli paljon jo edesmenneitä tekijöitä: Juice Leskinen, Kirka ja Eki-setä sekä Otto Donner. En ollut pystynyt katsomaan pian haastattelun kuvauksen jälkeen vakavaan sairauteen kuolleen hyvän ystäväni Rami Kuusisen haastattelua kuin kerran sen tekemisen jälkeen. Helsingin Lepakon purkutöistä usealla kameralla kuvatut nauhat, joissa puskutraktorit rusikoivat aikansa tärkeintä vaihtoehtokulttuurikeskusta, ovat edelleen riipivää katsottavaa.

Vanhojen nauhojen tarjoaminen leikkaamattomina netissä osoitti nopeasti tarpeellisuutensa. Haastatteluja katsottiin innokkaasti ja palautetta suorastaan vyöryi. Usein hämmästeltiin, kuinka erilainen kuva julkisuudesta läpikotaisin tutusta ihmisestä voi välittyä pitkän, kiireettömän ja leikaamattoman haastattelun kautta.  Monien artikkelien ja haastattelujen ympärille kasvoi sosiaalisessa mediassa useita kiinnostavia keskusteluja.
 
Itse haastateltaville vuosien takaisten pitkien ja perusteellisten istuntojen läpikatsominen osoittautui monelle tärkeäksi. Muutamat ovat kertoneet katsoneensa läpi suurimman osan julkaistuista haastatteluista.

Kun kerroin eräälle ystävälleni viimeisen artikkelin julkaisusta, hän vastasi aikovansa katsoa sateisen kesän ratoksi jokaikisen haasattelun kokonaan läpi.
Siinä on aikamoinen urakka.

Kahdeksan tunnin päivinä koko satsin läpitoljottaminen kestäisi neljä viikkoa.

 



 

Luonto hei, tehdäänkö diili?

Kesä on ehdottomasti lempivuodenaikani. Kesäkuun vaalea vihreys, heinäkuun poltettu oranssi ja elokuun pimeät, mutta lämpimät yöt herättävät minussa esiin ihmisen, joka muina vuodenaikoina uinuu.

Se ihminen on aikaansaava ja innovatiivinen. Se keksii uusia asioita ja on reipas. Varmaankin siksi, kun se nukkuu suurimman osan vuodesta. Kesäviikonloppujen loppumattomat yöt, jolloin voi pyöräillä minne tahtoo ja käydä välillä uimassa. Ne tuntuvat jotenkin enemmän elämältä kuin syksyinen arki.

Tänä kesänä en ole saanut aikaan enemmän kuin talvella. Tajusin sen, kun heinäkuun vaihteessa olivat ne kaksi hellepäivää. Ne päivät tuntuivat jatkuvan ikuisesti. Niinä päivinä sain mielettömiä ideoita työnteosta ja toteutin kunnianhimoisen projektin. Niinä päivinä hyvin ehti aamulla ennen töitä pyöräillä tenniskentälle ja sieltä aamiaiselle pohtimaan rystylyönnin kadonnutta yläkierrettä (jota sitten lunttasin alla olevasta videosta).


Ne kaksi päivää olivat kuin tussi, joka alleviivasi koko edeltäneen kesän turhuuden. Sillä tämä kesä se vasta turha on ollut. Yhtä alkukevättä vaan koko kesäkuu, eikä heinäkuukaan paljoa parannusta tuonut.
Vaihtaisin milloin vain tällaisen turhakekesän (joka ei muuten tuonut helpotusta edes jokakesäisiin allergiavaivoihin, pah) kunnon piimähelteisiin.

 

Eli kuulepas luonto, nyt olisi kunnon helteisen elokuun aika. Sopiiko? Sellainen, että Flow’n teltassa hiki virtaa muutenkin kuin KXP:n tahtiin tampatessa.

 

Sellainen elokuu, joka täyttää puistot auringonpalvojista pitkin Suomea.

Semmoinen hellekausi, että uljaan hepankin on mentävä pulikoimaan.

Sovitaanko näin? Vastalahjaksi voin luvata olla reipas myös talvella. Tai ainakin vielä syyskuussa.

Lataa itsellesi Elävän arkiston ja Arkivetin metatiedot

Esimerkki datasta

Yle on avannut kokeiluluonteisesti Elävän arkiston ja Yle Arkivetin sisältöjen metatiedot saataville osoitteessa http://elavaarkisto.kokeile.yle.fi/data/.

Nyt julkaistu aineisto sisältää:

  • noin 30 000 videon ja audion metatiedot,
  • noin 17 000 TV- ja radio-ohjelman tiedot (joista tarjolla kokonainen media tai klippi),
  • noin 12 000 artikkelin metatiedot,
  • Elävän arkiston ja Arkivetin asiasanaston 52 000 termiä sekä
  • linkit edellä mainittujen sisältöjen välillä sekä muuta täydentävää tietoa.

Aineisto julkaistaan joukkona tiedostoja - osa CSV-muodossa, osa JSON-muodossa. Molempia formaatteja on helppo käyttää useimmilla ohjelmointikielillä. CSV-muotoiset tiedostot voi avata myös taulukkolaskentaohjelmassa, joten niiden käyttö ei vaadi ohjelmointitaitoa. Tiedostot päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa.

Aineisto julkaistaan Creative Commons - Nimeä-Jaa samoin -lisenssillä, joka tarkoittaa sitä, että voit hyödyntää aineistoa hyvinkin vapaasti erilaisissa sovelluksissa kunhan mainitset tietolähteenä Yle Elävä arkisto / Yle Arkivet.

Nyt julkaistujen tietojen laadussa on vielä paljon parannettavaa - osa kentistä ovat tyhjiä tai ne sisältävät puutteellista tai jopa virheellistä tietoa. Laatuvaihtelut johtuvat muun muassa siitä, että tietoa on kerätty lähes sadan vuoden ajan vaihtelevilla keinoilla ja vaihteleviin käyttötarkoituksiin. Tietojen laatua pyritään aktiivisesti kehittämään Ylen sisältöasiantuntijoiden voimin sekä erilaisin automaattisin keinoin, kuten "arvailualgoritmien" avulla. Jos keksit tapoja parantaa tai rikastaa tietosisältöjä, apusi on tervetullut!

Elävän arkiston ja Arkivetin metatietojen julkaisu on toistaiseksi kokeiluluonteisesta toimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikenlaiset muutokset ovat mahdollisia esimerkiksi tiedostojen sisältöihin, formaatteihin ja muihin yksityiskohtiin liittyen. Tietojen julkaisemista pyritään myös aktiivisesti kehittämään huomioiden esimerkiksi saatu palaute.

Toivomme, että metatietojen avaaminen innostaa tutkimaan Ylen arkistoaineistoja uudella tavalla ja tekemään omia sovelluksia dataa hyödyntäen!

Palaute, kokemukset, ideat ja toiveet otetaan ilolla vastaan esimerkiksi kommentteina tähän alle.

Siirry lataamaan dataa: http://elavaarkisto.kokeile.yle.fi/data/

Lue myös: Elävän arkiston ja Arkivetin aineistojen ohella Yle on hiljattain avannut Areenan ohjelmointirajapinnat.

Arkisto elää myös Areenassa!

 

Elävä arkisto myös Areenassa. 

Tiesitkö, että Elävässä arkistossa on paljon TV-sarjoja ja kokonaisia ohjelmia?

Olemme parantamassa Elävän arkiston ohjelmien löydettävyyttä tuomalla kokonaiset ohjelmat katsottavaksi myös Yle Areenassa. Ensimmäinen askel tähän suuntaan on nyt otettu. Voit katsoa kokeiluluonteisesti Elävän arkiston TV-sarjoja Areenan beta-versiossa verkkoselaimella.

Kokonaisista ohjelmista löytyy mm. Reinikainen, Teiniäidit, Rikostarinoita Suomesta ja vaikkapa Videotreffit!

Aluksi ohjelmia pystyy katsomaan verkossa Areenan web-sivun kautta, mutta myöhemmin sisältö tulee katsottavaksi kaikilla Areena-sovelluksilla esimerkiksi tabletilla ja älytelkkarilla.

Elävän arkiston sisältöjen tuominen Areenaan mahdollistaa arkistojen aarteiden nautiskelun entistä laajemmalle katsojakunnalle.

Ohjelmien tiedoissa voi esiintyä puutteita joita pyrimme korjaamaan myös käyttäjiltä tulevien palautteiden perusteella. Tästä iso kiitos jo etukäteen.

Elävän arkiston nettiradio on myös uudistunut. Soitin on päivitetty uudemmaksi, joka toimii paremmin myös Android ja iOS -alustoilla.

To 05.02.2015 @ 12:57Antti Niemi

Elävä arkisto uudistuu – mobiilikäyttö paranee

Elävä arkisto uudistuu

Tervetuloa uudistuvan Elävän arkiston pariin. Nyt tehtävä uudistus on osa isompaa kokonaisuutta, jota ollaan toteuttamassa pienemmissä paloissa.

Ensimmäinen käyttäjille näkyvä uudistus on sivuston responsiivisuus eli parempi käyttökokemus mobiililaitteilla. Elävän arkiston uusi ja Ylen yhteinen alusta myös laajentaa aiheisiin liittyvää sisältöä. Tavoitteena on tarjota laajin ja paras sisältö käyttäjille, riippumatta siitä kuka Ylessä on tuon sisällön tuottanut. Elävän arkiston laadukas ja huikea sisältömäärä tulee tarjoamaan ns. pitkää häntää monelle ajankohtaiselle asialle.

 Sisältöjen löydettävyys on myös yksi kehitettävistä asioista. Elävän arkiston haku toimii jatkossa osana Ylen hakua, jossa on mahdollisuus hakea kaikkea aiheeseen liittyvää Yle-laajuisesti tai hakea ainoastaan Elävän arkiston sisältöjä tietyllä vuosikymmennellä. Lisäksi kokeilemme visualisioida aikakauteen liittyvien kuvien ja asiasanojen avulla kokonaiskuvaa vuosikymmenen tapahtumista ja tarjota mielekästä selailua aiheiden parissa.

Isommassa kehityskokonaisuudessa myöhemmin tavoitteena on mm. mahdollistaa Elävän arkiston ohjelmien seuraaminen suoraan Areenasta.

Elävä arkisto on monelle rakas palvelu. Toivommekin palautetta teiltä, miten voimme jatkossakin kehittää palvelua paremmaksi ja tarjota unohtumattomia hetkiä muistojen parissa. Palautteen koskien palvelun uudistumista voi antaa kommentteina tämän blogikirjoituksen alle.

Vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin ja mm. lisätietoa Elävän arkiston hausta löytyy ohjeet-sivulta.

Ukraina, avioliitto ja parisprintti – näistä ehkä muistan vuoden 2014

On oikeastaan pelkkää sattuman kauppaa, että mistä muistan jonkun vuoden. Ainakaan minun muistini ei toimi niin, että vuosiluvut painautuisivat päähäni vaan tapahtumat ovat siellä jossain aivolokerossani sekalaisena massana. Osa on järjestäytynyt janaan, mutta suurin osa ei.

Siksi on aika hankala sanoa, että tulenko muistamaan vuotta 2014. Tiedän, että tulen muistamaan monia tapahtumia sen varrelta.

Ukrainan kriisi on niistä ehdottomasti yksi.

Kiovan itsenäisyydenaukio Maidanillahan alkoi jälleen tapahtua jo 2013 puolella, mutta aukiolle kokoontuneet saivat tahtonsa läpi, kun presidentti Viktor Janukovytš erosi ja lähti maanpakoon helmikuussa 2014. Tätä oli edeltänyt veriset taistot Kiovan keskustassa.

Seurasin tapahtumia tiiviisti, sillä tiesin koostavani tapahtumista artikkelin Elävään arkistoon ja totta kai historialliset tapahtumat kiinnostivat muutenkin. Harvoin ryhdyn työstämään vielä tapahtumassa olevasta maailmanpoliittisesta selkkauksesta artikkelia. Ukrainan tilanteen koin kuitenkin niin erikoislaatuiseksi, että siitä oli sellainen koottava.

 

En tiedä kuinka kauan mielessäni säilyy kirkkaana muisto talviolympialaisten Laura-hiihtostadionin loppusuorasta, jolla Sami Jauhojärvi lykkii itseään maaliin, mutta ainakin tällä hetkellä nuo parisprintin kultahetket ovat todella mieluisia muistoja.

EPA/ Henrdrik Schmidt 2014

Elä hiihdon kultahetket uudelleen Elävässä arkistossa

Tänä vuonna olen saanut olla ylpeä työnantajastani, joka on rohkeasti edistänyt kaikkien ihmisten tasavertaista oikeutta elää onnellisena. Ylen Pride-viikkoa oli hieno olla mukana tekemässä historiallisena vuonna, joka varmasti tullaan muistamaan tasa-arvoisesta avioliittolaista ja Tahdon2013-kampanjasta.

Hienoa on myös se, että uudenlaisen demokratian lippulaiva, kansalaisaloite, on nyt varteenotettava lainsäätämisen väline.

 

Mitkä sinusta olivat vuoden 2014 kohokohdat? Entä mistä luulet vielä vuosienkin päästä muistavasi tämän vuoden? Koostimme listan Elävän arkiston vuodesta. Jos muisti jo pätkii, siitä voit tarkistaa mitä kaikkea vuoden aikana onkaan tapahtunut.

Pe 19.12.2014 @ 15:01Emmi Karhiaho

Vuokratöiden tekeminen kuorrutetaan ajatuksella vapaudesta

Kokosin Elävään arkistoon vuokratyötä käsitteleviä ohjelmia. Juttua tehdessäni huomasin, että oman vuokratyötaustani takia sympatisoin keikkatyöläisten kokemuksia uhkuvalla närkästyneisyydellä. Paraikaa myös siskoni keikkailee vuokrafirman kautta ravintola-alalla hoitaen näin joulun alla esimerkiksi buffetpöytiä firmojen pikkujouluissa. Kiehahti, kun kuulin, ettei muutosta ollut tullut sitten omien vuokratyöaikojeni.

Olin vuoden 2009 syksystä vuoden 2010 kevääseen sahannut ympäri pääkaupunkiseutua piippailemassa viivakoodeja ja purkamassa kuormia. Työskentelin koulun ohella ruokakaupoissa ja vaateliikkeissä.

Vuokratyöläisen lempisesonkeja ovat kauppojen asiakkaita vilisevät alennusmyynnit, ruuhkahuiput kuten joulualet sekä nuhakuukaudet. Ajat, jolloin tuurausjoukkoja kaivataan ja töitä riittää.

Kevään saapuessa oma työputkeni alkoi tyrehtyä uhkaavasti, kun vuoroja tipahteli enää yhä harvemmin. Kun opiskelijalle taloudellisesti hankalin vuodenaika eli kesä koitti, työt loppuivat tyystin. Edessä häämötti seuraavan kuun maksamaton vuokra ja toteaminen, että kesätyöhaut taisivat mennä jo.

Ekstratyöntekijän nollasopimukseen ei ole kirjattu minimituntimäärää, eli koskaan ei voi olla varma, onko huomenna tiedossa työpäivä vai ei.

Työnantaja edellyttää vuokratyöntekijältä joustavuutta, mikä taas tarkoittaa työntekijälle usein turvattomuutta. Uusille työntekijöille mainostetaan vapautta, mutta todellisuudessa tarjottuihin vuoroihin on tartuttava lähes poikkeuksetta. Vuoroista kieltäytyvä on hankala, joten jatkossa puhelu lähtee toiselle vuokratyöntekijälle. Koska sopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa, työntekijästä pääsee helposti eroon, ja työntekijät ovat aina korvattavissa uudella tulokkaalla.

”Sain loppuviikoksi töitä. Pakko mennä, vaikka oon kipeänä, kun ei ne muuten tarjoa ensi viikolla vuoroja”, pohti siskoni.

Riistoajattelusta liu’uttiin hyväksyntään

Vuonna 2012 aihetta myllytettiin, kun vuokratyöstä julkaistiin useampia tutkimuksia.

Muun muassa Liisa Lähteenmäki halusi tutkia työmarkkinoiden muutosta, jonka myötä vuokratyöstä on tullut osa suomalaista työelämää. Lähteenmäki sanoo väitöstutkimuksessaan, että 2010-luvulle tultaessa vuokratyö on jo muovautunut julkisuudessa hyväksytyksi työllistämistavaksi.

Alun perin media parjasi vuokratyöfirmoja riistäjiksi. 2010-luvulla siirryttiin kuitenkin uutisoimaan niiden ikiaikaisesta huonosta leimasta, ei ongelmakohdista. Esimerkiksi uutisoitiin mieluummin ulkomaalaisten tekemästä harmaasta työstä.

Vielä 1980-luvulla vuokratyöllä oli ollut työsuhdekeinottelun maine. Tuolloin vuokratyötä haluttiin säädellä, jotta palkkataso pysyisi ennustettavana. Vuokratyö tuli pysyvästi suomalaiseen työelämään lama-aikaan 1990-luvulla, kun sen sääntelyt poistettiin. Surkeaa työllisyystilannetta taltutettaessa itse työntekijän asema vain jäi jalkoihin. Ajateltiin, että mikä tahansa työ on työttömyyttä parempi.

Kun 90-luvun puolivälissä alettiin nähdä ongelmat, jotka vuokratyö toi mukanaan, ei eduskunnassa silti haluttu parantaa vuokratyöntekijöiden työehtoja. Eduskunnan asiakirjoissa vuokratyö esitetään työntekijän valinnanmahdollisuuksien lisäämisenä. 2000-luvulla työnantajajärjestöt alkoivat määritellä vuokratyön sääntelyn laittomana kilpailun rajoittamisena.

Huono-osaiset työntekijät

”Näyttäisi olevan jonkinlainen maan tapa, että vuokratyöntekijä on aina heikommassa asemassa kuin muut työntekijät”, sanoo SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto Ylen uutisessa.

Jos kassasta puuttui päivän päätteessä rahaa, napsahti heitto kassankäyttäjän niskaan. Karhukirjeellä muistutettiin huolimattomuudesta, jolloin inhimilliset näppäily- tai laskuvirheet piti kuitata omasta pussista. Kerran sitten saattoi vuoroni aikana lipsahtaa lippaasta ylimääräisiä ropoja asiakkaalle. Olin aiemmin työskennellyt s-ryhmällä itsellään, joten tiesin, että ketjun omat työntekijät pääsevät pälkähästä puumerkkinsä kuittaamalla.

Ravintola-ala taas on toki muutoinkin tunnettu leväperäisestä tauotuspolitiikastaan, mutta pöyristyin kuullessani siskoni nykyisen työnantajan käytännöistä. Jos haluaa pitää päivän aikana ruokatauon, pulittaa se viisi euroa pois hänen palkastaan.

Vaikka vuokrausfirma maksaa työehtosopimuksen mukaisen palkan lakisääteisine eläke- ja sotumaksuineen, vuokratyöntekijä jää silti vaille monia etuja kuten työsuhdeturvaa, kattavaa työterveyshuoltoa, tulospalkkioita, lomia, pysyvää työyhteisöä – ja ennen kaikkea arvostusta.

Ei työkavereita

Seuraavan allekirjoitan: ”Monet kuvasivat, että heitä kohdellaan ulkopuolisina. Moni myös kertoi tuntevansa itsensä toisen luokan työntekijäksi, b-luokan työntekijäksi tai toisen luokan kansalaiseksi”, kirjoitetaan Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksessä 2013.

Itse vietin useamman kahdeksantuntisen kuormanpurkuvuoron erään-kröhömm-suurehkon-vaateketjun kellarissa muiden jurottavien extralaisten seurassa.

Ekstraajat hälyttivät ja henkaroivat toisessa pöydässä ja vakkarit omassaan. Pikku sattuman kautta päädyin kerran varastosta sovituskopille numerolappuja jakamaan. Vahtasin ostopäätöstään vielä pohtivien jonoa kopeille, jaoin lappuja ja viikkailin samalla. Tein töitä siinä missä muutkin ja mietin, että jassoo ei hassumpaa. Pian eräs työntekijöistä kummasteli, miten minut oli liikkeen puolelle päästetty, kun en tiedä mitään käytäntöjä.

Päinvastoin taas siskoni kertoi: ”Eräässä ravintolassa sanoin, ettei mulla ole kokemusta ala carte -puolen tarjoilusta, ja etten ole tehnyt sitä aiemmin. Laittoivat kuitenkin tarjoilemaan eli tehtävään, johon ei ole minkään sortin koulutusta. Sitten kirjaimellisesti huudettiin, kun en osannut. Prismoissa taas kukaan ei ikinä neuvonut tilitystä, joka tehdään joka paikassa eri tavalla. Oletetaan vain, että osataan. Olisi mukavaa, jos vuoron alussa perehdytettäisiin, mutta niillä on aina niin kiire.”

Ensiksi, vuokratyöntekijä ei tosiaankaan tiedä liikkeen rutiineja. Alepa-vuoron aikana minulle oli tuhahdettu, kun en löytänyt valonkatkaisijaa. Tilanteesta jossain määrin pöllämystyneenä sopersin ekaa kertaa kyseisessä myymälässä hyöriväni. Kiireen keskellä vakituinen henkilökunta ärsyyntyy, kun uusi tyyppi nykii hihasta. Tuuraaja taas tuntee itsensä vähintäänkin turhaksi tai tyhmäksi.

Toiseksi, kukaan ei näe vaivan väärtiä tutustua toisiinsa, kun työporukka vaihtuu päivästä toiseen. Sama pätee niin ekstratyövoimaan itseensä kuin vakituisiin työntekijöihinkin. Talon omalle henkilökunnalle vaihtuva vuokratyöläinen jää lähes anonyymiksi.

Onkohan ihan hölmöä kitistä, ettei ole työkavereita. Ainakin on töitä… välillä.

Parempi kuin täysi työttömyys

”Tekisin mieluummin vakkarina, koska se on varmempaa. Kuin kolme neljän tunnin vuoroa viikossa, jolloin pitää elää pelossa, onko varaa maksaa vuokra”, tokaisi siskoni.

2012 Uutisissa kerrottiin henkilöstöpalveluyritysten liiton selvittäneen 6000 työntekijän näkemyksiä. Puolet vastaajista haluaisi mieluummin vakituisen työn. Kuitenkin TEM:n seurannassa todistetaan, että vain 5-7 prosenttia vakinaistuu vuokratyösuhteen jälkeen.

Selvityksen mukaan keskeisin syy vuokratyön tekemiseen onkin, ettei vakituista työtä ole tarjolla. Lisäksi työntekijöiden mielestä vuokratyötä on helpompi saada kuin muuta työtä.

Vakituisia töitä etsivä siskonikin sanoi: ” En ymmärrä, miksi palkkaavat koko ajan lisää ihmisiä, vaikka töitä ei riitä edellisillekään. Tyhmää antaa ihmisille toivoa, jos töitä ei edes ole. Oon katsonut, että Staffpointin sivuilla haetaan koko ajan lisää vuokratyöntekijöitä. En tajua. Eroaako sieltä niin moni?”

To 04.12.2014 @ 14:22Katja Bargum

Uusia valokuvia radiotekniikasta sodassa ja rauhassa

Yleisradion alkuvuosina suuri osa radion tekemiseen tarvittavista teknisistä laitteista valmistettiin aivan itse. Ylen työpajassa syntyi uusia keksintöjä, ja sodan aikana niitä sovellettiin myös armeijan käyttöön. Keksintöihin pääsee nyt tututstumaan Elävän arkiston Flickr-tilillä, jossa on esillä yli kolmekymmentä valokuvaa työpajan tuottamista laitteista ja vehkeistä.

 Yleisradion Fabianinkadun huoltopaja vuonna 1938.

Valokuvista huokuu keksimisen ja tekemisen ilo. Pienessä maassa hyödyttiin siitä, ettei kaikkea tarvinnut ostaa ulkomailta. Kun alunperin akulla toimivat kondensaattorimikrofonit yleistyivät, syntyi tarve liittää ne sähköverkkoon. Niinpä mikrofonien virtalähteet rakennettiin työpajalla. Studioihin kehitettiin mikrofonivahvistimia, joilla äänenlaatua saatin parannettua.

 Yleisradion työpajan olympiakisoihin valmistamia Olympia 40/3 mikrofonivahvistimia ja vahvistimien virtalähteitä.

Historian ironia on kuvissa läsnä. Useammassa kuvassa näkyy vuoden 1940 olympialaisia varten kehitettyjä laitteita. Vasta viime hetkellä Suomelle myönnettyjen olympiakisojen eteen nähtiin valtavasti työtä tekniikan kehittämiseksi ja lähetyslaitteiden määrän kasvattamiseksi. Sitten kävi kuten kävikin: olympialaisten sijaan tuli talvisota.

Sodan aikana työpajaa valjastettiin myös puolustusvoimien käyttöön. Työpajassa valmistui esimerkiksi eräänlainen kännykän esiaste. Insinööri Pauli Kajavo (1907-1981) kehitti ula-alueella toimivan, kannettavan radiopuhelimen. Työpaja valmisti 120 tällaista radiopuhelinta puolustusvoimien käyttöön.

Yleisradion työpajan valmistama lyhytaaltoradiopuhelin P12-12, 1940.

Ylen työpajassa kehitettiin jopa salakirjoituskoneen prototyyppi, josta voi lukea lisää täältä. Työpajan ehkä legendaarisin panos sotatoimiin on Viipurin miinojen toiminnan häiritseminen Säkkijärven polkkaa soittamalla. Insinööriluutnanttina palvellut Kalevi Ahti kertoo häirintätoiminnasta näin vuonna 1969 tehdyssä haastattelussa:

 

 

Uusien kuvien mukana Elävän arkiston Flickr-tili siirtyy myös Flickr Commons –yhteisöön. Flickr Commonsissa museot, kirjastot ja arkistot ympäri maailmaa julkaisevat vapaasti käytettäviä kuvia. Commons-kokoelmassa löytyy mm. British Libraryn vanhojen digitoitujen kirjojen kuvia, Ruotsin Riksantikvarieämbetets kuvia riimukivistä ja Suomen valokuvataiteen museon Sibelius-kuvia. Kuvia saa tallentaa, muokata ja käyttää oman mielen mukaan. Kannattaa tutustua!

Katja Bargum on tuottaja Yle Arkistossa.

Lue lisää:
Tarjolla: Vanhoja valokuvia vapaaseen käyttöön

Tekijänoikeudet yhä Elävän arkiston ja muun nettikehityksen haaste

Kun median tarjonta on runsas ja kun ajankäytöstä käydään kovenevaa kisaa, ihmiset liikkuvat parhaiten monipuolisen ja laadukkaan sisällön perässä. Toinen ja vähintään yhtä tärkeä pointti on helppous. Mitä helpompaa median käyttö ja kuluttaminen ovat, sitä suurempi on palvelujen imu.

Netissä kehityksen haasteina ovat myös tekijänoikeudet. Vaikka vuosien varrella on kuljettu tekijänoikeusrintamallakin pitkä matka myönteiseen suuntaan, työmaata on vielä kosolti edessä, jotta esim. Ylen arkistojen runsas sisältö saataisiin netissä suomalaisten saataville

Sopimuksia on tietenkin kunnioitettava. Se on lähtökohta. Ponnistuksia tarvittaisiin kuitenkin siihen, että vanhoja rönsyjä raivattaisiin pois ja sopimisen malleja saataisiin uudistettua entistä kovemmalla vauhdilla nettiaikaan sopiviksi.

Suurin ongelma on tietysti siinä, että tekijänoikeuksia koskevat kirjaukset, mallit ja rakenteet ovat vanhasta maailmasta. Kun sopimusrakenteita sorvattiin, netistä ei ollut hajuakaan.

Vanhan maailman mallit ja tekijänoikeuksien korvausperusteet eivät toimi tässä maailmassa. Mutta kun uusiakaan malleja ei ole kyetty kattavasti luomaan, on toimittu  vanhojen rakenteiden mukaan.

Monissa maissa nettijulkaisun esteitä on raivattu kansallisella lainsäädännöllä ja valtion rahoillakin, mutta Suomessa tätä kautta ei ole juurikaan edetty.

Hyllyt täynnä tavaraa

Ylen tv-arkistossa on satoja tuhansia ja radioarkistossa lähes miljoona ohjelmanimikettä. Tässä joukossa on kuitenkin runsaasti myös sellaista ohjelmistoa, jota ei saada nykyisillä sopimusrakenteilla arkistojen hyllyiltä netissä katseltavaksi ja kuunneltavaksi, vaikka nämä ohjelmat ovat puhtaasti Yleisradion omatuotantoisia ohjelmia.

Yle-veron maksajille ja Yleisradion sisälläkin tätä on vaikea selittää. Mutta näin se vain on.

Esimerkiksi Ylen Elävällä arkistolla ei ole oikeuksia esittää kokonaisia draama- ja viihdeohjelmia, vaan ainoastaan rajattu määrä näytteitä.  Kun Elävä arkisto vuonna 2006 aloitti ja kun nettitarjontaa oli vähän, pelkät näytteet ja klipit riittivät internetin ensihuumaan.

Musikki rajaa rankasti

Toinen rankasti rajaava tekijä on musiikki. Levymusiikki rajaa myös Yle Areenan ohjelmistoa. Ulkomailla asuvat suomalaiset haluaisivat nauttia Areenan kautta kotimaansa ohjelmista, mutta kun monet ohjelmat sisältävät runsaasti  levymusiikkia, ohjelmat on pakko ”georajata” Suomeen.

Ylen Elävässä arkistossa tilanne on vielä vaikeampi. Yhtä äänilevyä saa soittaa korkeintaan 60 sekuntia ja korkeintaan puolet äänilevyn kestosta. Puheen taustalla soivalla musiikilla, jota käytetään tehosteena, on sama hinta ja rajoitteet kuin muullakin musiikilla.

Musiikkia koskevat rajoitukset eivät ole tätä päivää. Ne tulisi voida kiireesti purkaa. Netissä tällaisten rajoitusten kanssa on vaikea elää, koska kiinnostavin ja paras osa ohjelmistoa rajautuu musiikin vuoksi pois.

Sopimukset syyniin

Kysymys on muutenkin sekä rahasta että rakenteista. Jos nettijulkaisun korvaustaso johdetaan television uusintahinnoista, pyöritään sellaisissa euromäärissä, että Ylen tuottamat hyvät tv-elokuvat jäävät ikuisiksi ajoiksi arkistojen hyllyihin.

Myös maksukäytäntöjä tulisi yksinkertaistaa. Jos jokaisen oikeudenomistajan rojaltit joudutaan erikseen clearaamaan ja tilittämään, on homma toivottoman hidasta ja työlästä.  Julkaisu pysähtyy jo siihen.  Yle onkin esittänyt ns. yleistä sopimuslisenssiä, joka ainakin yksinkertaistaisi ja helpottaisi sopimusprosessia. Maksamista se ei poista, mutta sopiminen yksinkertaistuu.

Ruotsissa päädyttiin sellaiseen malliin, että rajavuodeksi sovittiin tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa vuosi 2005. Sitä vanhempaa draamaa Öppet arkiv eli Ruotsin Elävä arkisto saa esittää kokonaisina ohjelmina ja ohjelmasarjoina.

Jotakin samankaltaista rajavuotta Ylekin voisi ensi vaiheessa ajatella draaman ja viihteen osalta. Rajavuosi voisi meilläkin olla nyt vaikka vuosi 2005,  jota edeltävät ohjelmat määrittyisivät ”arkisto-ohjelmiksi” ja jota varten määriteltäisiin oma korvaustaso. Kymmenen vuoden siirtyvä marginaali antaisi aikaa sopeutua.

Keskeisimmäksi korvausperusteeksi pitäisi yleensäkin ottaa katselu- ja kuuntelumäärät. Se, millaisella päätelaitteella katselu ja kuuntelu tapahtuvat ja monenko erilaisen päätelaitteen kautta ohjelmia jaetaan, ei ole merkittävää.

Merkittävää ei ole myöskään se, paljonko ohjelmistoa on tarjolla, vaan se, paljonko tätä ohjelmistoa katsellaan ja kuunnellaan.

”Verkko edellä muutokseen”, kuuluu Ylen slogan.  Uusia, nettiaikaan soveltuvia sopimusmalleja siis kaivataan.

Elävän arkiston embeddauksesta vuosi sitten tehty sopimus onkin hyvä esimerkki siitä, että myös tekijänoikeusjärjestöillä on valmiutta ja halua muutokseen. Tällä tiellä olisi hyvä jatkaa kohti uusia avauksia.

 

Reijo Perälä on Yle Areenan, Elävän arkiston ja yle.fi -etusivun ohjelmapäällikkö.

 

Ti 25.11.2014 @ 10:05Juissi Vainiola

Savikiekosta Muistojen bulevardille

Sähköposti vilkuttaa. Radio Yle1:n ’Muistojen bulevardi’-ohjelmaan kaivataan viihdesävelmää, joka löytyy ainoastaan alkuperäiseltä, 1950-luvulla julkaistulta savikiekolta. Kappale täytyy siirtää digitaaliseen muotoon ja siivota musiikista samalla pois vanhoja äänitteitä usein vaivaavat ritinät ja rutinat.

Siispä muut työt sivuun ja digitointi-restaurointi-prosessi käyntiin. Suuntaan hisseille ja ajan Radiotalon kellariin jossa arkisto säilyttää savikiekkojaan.

Tässä vaiheessa ei vielä tiedä millainen työ on edessä. Levyjä on kerätty ja ostettu vuosikymmenien ajan. Vanhojen savikiekkojen kunto vaihtelee. Jotkut levyt ovat priimakuntoisia, toiset hyvinkin naarmuisia. Yksi parhaista tarinoista koskee Olavi Virta-levytystä, jota on jossain vaiheessa käytetty ilmakiväärin maalitauluna.

Katso Elävästä arkistosta, miten savikiekkoja valmistettiin 1940-luvulla:

 

 

Tällä kertaa minua onnistaa yhden hyväkuntoisen savikiekon verran. Suuntaan levy kainalossa takaisin hisseille ja siirryn kuusi kerrosta ylöspäin studioon. Siellä restauroimme savikiekkoja, vinyyleitä, nauhoja ja muita ’vanhoja’ ääniteformaatteja ja siirrämme ne Ylen digitaaliseen tietokantaan. Kuka tahansa yhtiön intraverkosssa voi kuunnella ja ladata omalle työasemalleen digiarkistosta löytyvää ääntä ja käyttää sitä ohjelmissa.

Studioon saavuttuani riennän ensiksi levypesurin luokse. Ylessä on vuosikymmenten mittaan kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä erilaisia pesureita. Täydellistä ratkaisua ei ole vieläkään löytynyt.

Levypesuri. Kuva: Juissi Vainiola.

Seuraavaksi tarkistan miltä vuodelta ja minkä levy-yhtiön julkaisema levy on. Tämän mukaan säädän äänensävyä muokkaavaan ekvalisaattoriin asianmukaiset oletetusasetukset. Jo tässä vaiheessa tulee korvista homman tärkein työkalu. Käsikirjakin voi erehtyä. Jos kuunnellessa alkaa epäilyttää, pitää ekvalisaattorin asetukset säätää paremmiksi.

Asetan pestyn savikiekon levylautaselle ja alan etsiä oikeaa neulaa. Neuloja on käytettävissä kolmisenkymmentä erimuotoista ja paksuista. Sopivin valitaan ’korvakuulolta’.

Kun sopiva neula on löytynyt, on aika äänittää. Säädän äänitystason oikeaksi ja homma pyörähtää käyntiin. Äänittäessä pitää olla edelleen valmiina kyseenalaistamaan aiemmin tehdyt ekvalisaattori- ja neulavalinnat. Uusintaotot ovat tuttuja tässäkin vaiheessa levymusiikin ravintoketjua.

Levynsoitin, jolla ääni siirretään digitaaliseen muotoon. Kuva: Juissi Vainiola.

Korvia ei päästä lepuuttamaan vähään aikaan. Seuraavaksi on vuorossa koko touhun haastavin vaihe.

Äänityksen ollessa valmiina alkaa viimein varsinainen restaurointi, eli rahinoiden, kohinoiden, napsujen ja muiden häiriöiden poistaminen tietokoneelle äänitetystä kappaleesta. Tähän käytetään ns. plugareita, eli äänitys- ja äänenkäsittelyohjelman apuohjelmia. Plugareista löytyy huimat määrät erilaisia muokkausominaisuuksia. Korvat ovat jälleen kovilla kun etsin oikeaa häiriönpoistontasoa suhteessa itse musiikkiin.

Tässä kohtaa on vaarana, että jossain vaiheessa äänenkäsityelyohjelmat alkavat ’syömään’ myös itse musiikkia, eivätkä vain poistamaan siitä häiriöitä. Tavoitteena on mahdollisimman häiriötön mutta samalla mahdollisimman paljon alkuperäistä levytystä kunnioittava versio. Yleensä tässä onnistutaan vähintäinkin tyydyttävästi. Kyse on kuitenkin melkein aina kompromissista.

Savikiekot ovat joskus joskus niin huonossa kunnossa, että on pakko tehdä hieman väkivaltaa myös itse musiikille ennen kuin häiriöäänet saadaan poistettua. Nappuloiden vääntelykään ei aina riitä. Pahimpia napsuja siivotaan äänestä käsityönä, ns. kynällä eli kursorilla liikuteltava leikkurilla, jolla leikataan tarpeettomia häiriöitä äänen käyrältä.

Ääntä restauroidaan. Kuva: Juissi Vainiola.

Työhön kuluvaa aikaa on mahdoton arvioida etukäteen. Koko homma voi olla ohi viidessä minuutissa tai siihen voi joutua uhraamaan kokonaisen tunnin. Joskus täytyy ottaa hieman takapakkia ja toisinaan jopa aloittaa aivan alusta.

Kun restaurointi on valmis on edessä homman leppoisin vaihe: digitaaliseen muotoon restauroitu kappale siirretään digiarkistoon ja ilmoitetaan toimittajalle, että reitti on selvä. Kappaleen tarvitsee ottaa enää viimeiset askeleet päästäkseen perille Muistojen bulevardille.

Suomen ensimmäiset äänilevyt syntyivät jo vuonna 1904. Kuuntele levytyksiä täältä:

 

 

Kirjoittaja Juissi Vainiola työskentelee Yle Arkistossa musiikki-informaatikkona monenkirjavien musiikkiin liittyvien tehtävien parissa.

 

Sivut

Elävä arkisto

Elävän arkiston toimitus tarkastelee maailmaa arkiston aarteiden kautta, usein pieni pilke silmäkulmassa.

> Elävään arkistoon

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu