Esityslista 11.1. Pädit kouluihin vai ei?
ESITYSLISTA Eve Mantun kurittomaan kokoukseen lauantaina 11.1. 2014.
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen järjestäytyminen
3. Laittomuuden ja päätösvallattomuuden toteaminen.
4. Vallallaolevien asenteiden esittely ja horjuttaminen.
Joulukuu oli ääripäiden huutelun aikaa.
Jarruttelijat puolustivat väriliituja ja varoittivat, että ruuduntuijottaminen tekee lapsista levottomia peliaddikteja, joiden sivistystaso laskee jokaisen surffaustunnin myötä. Koulun pitää harkita!
Tietoteknologianotkeat kiihottuivat vaatimaan tabletteja koululuokkiin, sillä vain älylaitteet nostavat suomalaisen kouluopetuksen uudelle tasolle. Koulun pitää uudistua!
Kuriton kokous ottaa tämän kohtuuttomasti polarisoituneen kysymyksen käsittelyyn. Kokoukseen on kutsuttu luokanopettaja Pihla Mollberg ja johtaja Liisa Lind Helsingin kaupungin opetusviraston mediakeskuksesta.
Mihin luokanopettaja käyttäisi "maailmanikkunaa"?
Mitä uuden opetussuunnitelman käsite monilukutaito tarkoittaa?
Onko tablettitietokone liiankin koukuttava?
Kenen on vastuu, kun viidesluokkalaisen reppu unohtuu sateeseen ja koulun hankkima kallis pädi tuhoutuu?
5. Muut asiat
Sauforisti Yrjänä Sauroksella on täysi sanan- ja soitonvapaus.
6. Kokouksen päättäminen.
Eve Mantun kuriton kokous nro 1 pidetään Yle radio yhdessä lauantaina 11. tammikuuta klo 10.00. Pöytäkirjan tarkastajina koko Suomen kansa.
6 kommenttia
La 11.01.2014 @ 10:43
Hyvä ohjelma, koska ärsyynnyin. Lähinnä opettajaan, jonka mukaan opettajan voi korvata sovellutusmyyjällä. Sovellutuksia tulee uusia päivittäin, montako täytyy osata, että lukio tulee suoritettua? Entä kun tulee vastaan ensimmäinen ulkomaalainen, joka kysyy mikä on poro. Kerrotaanko missä on porosovellutus vai yritetäänkö kertoa? Entä jos tyttö kysyy rakastakaa sä Mua? Otetaanko vastaus nettisovellutuksesta vai koetetaanko itse?
La 11.01.2014 @ 10:53
Kuunneltuani äidin huolta repussa kuljetettavasta tietokoneesta, tuli mieleeni, että koulureppujen vamistajat ovat ajastaan jäljessä. Repuissa pitäisi olla vähintään kännykälle suojaava osasto, jossa pysyisi ehjänä heittelynkin ajan. Voisiko ottaa koululaisia testaamaan, miten tietokoneelle ja kännykälle käy missäkin iskussa?
La 11.01.2014 @ 10:59
Ehkä opettaja hiukan sotki asioita:
Ennen opeteltiin ulkoa vaikka joet rimpsuina. Ei se kuitenkaan ollut se oleellinen asia. Silloin vain ei ollut tietotekniikkaa. Varsinaiset vesistökokonaisuudet opittiin sitten työstämällä tätä aineistoa. Kyllä sitä ennenkin pyrittiin kokonaisuuksien opettamiseen. Ilman yksityiskohtia ei vain ole kokonaisuuksiakaan. Kyllä sitä nytkin pitää tietää ihan suoralta kädeltä missä päin maailmaa mikäkin paikka, vesistö, vuoristo tai maa on. Ei todellakaan riitä että se löytyy netistä. Siinä on juuri sitä kokonaisuuksien oppimista. Vain silloin voi ymmärtää miten vaikka tietyt uutisissa kuullut asiat liittyvät toisiinsa (tietysti myös historiantajua silloin tarvitaan).
Sama sienten opettamisessa. Kyllä sitä on opeteltava sieniä tunnistamaan, mieluummin tietysti ihan luonnossa. Ei netistä ole apua jos ei tiedä mitkä asiat tunnistamisessa on tärkeitä.
La 11.01.2014 @ 20:44
Kiitos blogini lainaamisesta ohjelmassasi tänään. Myös "kokouksen osallistujat" olivat onnistuneita valintoja. :)
Sekä kiitos hyvästä ohjelmasta!
To 23.01.2014 @ 16:38
Jotenkin kyllä pelottava ajatus, että meidän kaikki tieto olisi tulevaisuudessa "maailman ikkunassa", josta saattaa just sen kärpässienen kohdalla loppua akku. Totta kai tiedon haun ja soveltamisen opetuksen merkitys kasvaa koko ajan, mutta on asioita, jotka pitää vaan osata ulkoa.
To 23.01.2014 @ 20:33
Pikkusen kyllä ihmettelen tuota it-intoa. Kyllä sitä pitää tietysti hyödyntää enemmän ja kehittää, mutta toisaalta pitäisi pohtia, onko se hyvä että kaikki rahaa menee näihin, eikä sitä jää enää niiden tonttujen askarteluun. Ja mistä koteihin löytyvät ne "Pertit", jotka auttavat ja laittavat koneet kuntoon, kun ne ei toimi. Eriarvoisuus kasvaa, kun hoillakin perheillä on varaa kaikkeen ja joillakin ei mihinkään. Enemmän pitäisi mielestäni tehdä jotain muuta lasten kanssa yhdessä, ei opettajia ja muita aikuisia ja vuorovaikutusta voi millään laitteilla korvata.