Esityslista 22.3. Nuorta on helppo puijata, kun medialukutaito ontuu
Kokoukseen on kutsuttu luokanopettaja Pihla Mollberg ja nettiguru-mediakasvattaja Tommi Tossavainen.
1. Kokouksen avaus
2. Kokouksen järjestäytyminen
3. Laittomuuden ja päätösvallattomuuden toteaminen.
4. Vallallaolevien asenteiden esittely ja horjuttaminen.
Peruskoulussa opetetaan nykyisin medialukutaitoa. Tulevassa opetussuunnitelmassa taidon merkitystä korostetaan voimakkaasti, yhtenä monilukutaidon osana. (OPS 2016 luonnos, monilukutaidosta s. 13-14)
Opettajaparat. Nuoret dissaavat heitä mennen tullen.
Lapset ja nuoret ovat varmoja omista ylivertaisista digitaidoistaan. He elävät verkossa ja luulevat hallitsevansa kaiken.
He eivät kuitenkaan osaa lukea rivien välistä. Nuori menee helposti halpaan, koska hän ei osaa arvioida tiedon julkaisijan luotettavuutta.
Professori Jukka Rantalan ja dosentti Marko van den Bergin tutkimuksessa lukion kolmannen vuoden opiskelijoille annettiin luettavaksi sekä ensimmäisen että toisen käden lähteitä. Lähteet koskivat 1800-luvulla tapahtunutta piikatytön surmatyötä, josta on säilynyt keskenään ristiriitaisia lähteitä: muistelmateos, pilkkaruno sekä oikeuden pöytäkirjoja. Kahdeksastatoista tutkittavasta peräti seitsemän pitivät lähteitä suorina kuvauksina todellisuudesta eivätkä tunnistaneet niissä ilmeneviä ristiriitoja. Jotkut jopa pitivät pilkkarunoa luotettavimpana lähteenä.
Kuriton kokous kutsutaan koolle pohtimaan keinoja medialukutaidon vahvistamiseksi.
5. Muut asiat
6. Kokouksen päättäminen.
Eve Mantun kuriton kokous pidetään lauantaina 22. maaliskuuta klo 10.00. Pöytäkirjan tarkastajina koko Suomen kansa.
4 kommenttia
La 22.03.2014 @ 10:39
"..Tulevaisuuden ammattikunta, joka järjestää puolestasi tietoa, mikä se oikein olisi..?" Newsflash: se on jo olemassa. Kirjastonhoitaja/informaatikko! Nostan tässä omaa häntää, mutta me olemme jo koulutuksemme pohjalta tiedonhaun ja -järjestämisen ammattilaisia. Mediakasvatuskin on yksi yleisten kirjastojen perustehtävistä tätä nykyä. Ehkä meidän pitäisi pitää enemmän melua osaamisestamme??
La 22.03.2014 @ 15:47
Kuten tuossa onkin jo kommentoitu: yleisistä, yliopiston ja erikoiskirjastoista löytyy tieto- ja informaatioalan ammattilaisia, jotka ovat tehneet jo kauan ja tekevät edelleenkin monenlaista tietopalvelutyötä, tiedonhaun konsultointia sekä informaatio- ja medialukutaidon opetusta. Yleisissä kirjastoissa opetetaan kansalaisia myös käyttämään medioita ja erilaisia laitteita ja kouluryhmät vierailevat säännöllisesti kirjastoissa erilaisten media-, informaatio- ja kirjallisuusaiheiden parissa.
Kirjastoilla on myös verkossa erilaisia tietopalveluilta, joissa voi kysyä mitä vain yksinkertaisista aiheista spesiaaleihinkin aiheisiin asti. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Kysy kirjastonhoitajalta ( http://www.kirjastot.fi/kysy ) ja Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -palvelu ( http://www.kysy.fi/ ). Tietopalvelua tarjotaan edelleen myös kasvokkain kirjastoissa.
Tosiaan kannattaa muistaa, että kirjastoista ei löydy pelkästään aineistoa, kuten kirjoja, lehtiä, elokuvia ja musiikkia: sieltä löytyy tietoammattilaisia.
Koulujen ja opettajien kannattaa jatkossakin tehdä yhteistyötä yleisten kirjastojen kanssa myös informaatio- ja medialukutaitoon liittyvissä asioissa, koska juuri tällaista osaamista kirjastoista löytyy.
La 22.03.2014 @ 16:36
Vielä lisäys: ohjelmassakin mainittu makupalat.fi -sivustolta löytyy kattava linkkilista verkkotiedonhakuun. Makupalat on suomalaisten kirjastojen tuottama portaali, josta saa myös opastusta analyyttisempaan tiedonhakuun.
Ma 24.03.2014 @ 08:35
Kirjastolaiset <3 pitäkää melua itsestänne ja osaamisestanne! Te teette niin monenlaisia juttuja, että tällainen vannoutunut kirjastofanikaan ei pysy perässä. Mutta tietysti - tehän sitä jo teette ja oli emämoka, ettei asiaa ohjelmassa selkeästi julkilausuttu. Ilkkis ja Maisa ja muut: paukuttakaa rumpua, röyhistäkää rintaa. Ja hyvää kevättä!