Pe 18.10.2013 @ 09:29Ville Alijoki

Arvokasta kuluttajaohjelmaa

Ville Alijoki on Kuningaskuluttajan tuottaja.

Mikä on Kuningaskuluttaja-ohjelman arvo yhteiskunnalle? Äkkiseltään kysymykseen tuntuu olevan kovin helppo vastata. Kuningaskuluttajahan tuottaa arvoa, jopa aivan konkreettista sellaista, yleisölle; antaa vinkkejä hyvään ja kestävään kuluttamiseen. Toisin sanoen neuvoo, miten säästää rahaa ja tehdä parempia ostoksia.

Pyrimmekin usein jutuissamme noudattamaan, hieman soveltaen, yhtä journalismin perussääntöä: ”follow the money”, eli seuraamme rahaa: mitä maksaa, mitä sillä saa, saako tarpeeksi, saako hyvää, kuka käärii voitot?

Mutta arvoa on monenlaista, eikä se kaikki liity rahaan, onneksi. Julkisen palvelun, eli Ylen, ytimessä olevia arvoja ovat mm. yhteisöllisyys, demokraattinen keskustelu ja sivistys.

Kuningaskuluttaja toteuttaa näitä arvoja monella tapaa. Kuluttajaohjelman yksi monista eduista on se, että sille on vaikea määritellä vain yhtä kohderyhmää, sillä ikään tai asemaan katsomatta kaikkia kiinnostaa rahan säästäminen. (Rikkaimmat ovat usein niitä piheimpiä, kuten jo Aku Ankasta olemme oppineet.) Kukaan ei halua maksaa huonosta tai turhasta. Kuningaskuluttaja tarjoaa työkaluja parempaan kuluttamiseen kaikille suomalaisille.

Näkökulmamme on aina tavallisen kuluttajan, sen ihmisen, joka painii yhä monimutkaistuvan maailman kanssa: Minkä laitteen hankkisin? Hyväksynkö käyttöehdot? Kenen ja missä valmistamia vaatteita käytän? Missä ja mistä ruokani on oikeasti tehty? Aiheet vaihtelevat geenimuuntelusta, irtokarkkipussin hintaan. 2010-luvun kuluttamisen maailmassa tarvitaan kansalaistaitoja, joita ei koulussa opetettu.

Me myös osallistamme ihmiset mukaan juttujen tekoon, joukkoistamme tiedonhankintaa, pyydämme apua, kokemuksia ja testaajia. Tässä sosiaalinen media on osoittautunut loistavaksi apuvälineeksi.

Olemme onnistuneet luomaan Kuningaskuluttajan Facebook-ryhmään melkein 10 000 ihmisen yhteisön, jossa käydään tasokasta keskustelua kuluttamisesta ja autetaan toisia ongelmissa. Toimituksen puolesta tarjoamme apua, sekä mielenkiintoisia linkkejä kuluttamisen maailmaan.

Kuningaskuluttaja on ainoa kriittinen kuluttajaohjelma Suomessa. Ja Yle on oikea paikka tehdä sitä, sillä näin kaupalliset intressit eivät pääse ohjelmantekoa häiritsemään. 

Yhä monimutkaistuvassa maailmassa yli 20-vuotias Kuningaskuluttaja on tarpeellisempi kuin koskaan – ja jatkaa metelöintiä kuluttajien puolesta.

 

Lue myös Erja Ruohomaan ja Tuija Aallon teksti Suomalaiset punnitsevat Ylen arvon yhteiskunnalle.

0 kommenttia

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu