Median megatrendit
Juttusarjan kirjoittajat:
Tuija Aalto on strategiapäällikkö Ylen strategiaosastolla, Jari Lahti on strategiapäällikkö Yle Julkaisuissa ja Janne Holopainen mediasääntelyn päällikkö Lakiosastolla.
Juttusarja käsitteli touko-kesäkuun aikana keskeisimpiä Ylen toimintaympäristöön liittyviä ilmiöitä.
Kuvitus: Christer Nuutinen.
Mediatoimiala muuttuu automaation, digitaalisuuden, kaikkialla läsnä olevan tietotekniikan ja kansainvälisyyden yhteisvaikutuksessa.
Mediasisältöihin ja mediakuluttajan käyttökokemukseen sekä yritysten liiketoimintaedellytyksiin vaikuttavat
• tarjonnan valtava määrä, ilmaisuus ja uudet ansaintamallit
• päätelaitekehitys ja pilvipalvelut
• maittain erilainen sääntely
• suosittelualgoritmit, käyttäjätietoihin pohjautuva yksilöinti ja siihen liittyvä yksityisyyden suojan väheneminen.
Tässä juttusarjassa on tarkasteltu Ylen toimintaympäristöä mediatalouden, mediakäytön muutosten, sisältötarjonnan ja jakeluverkkojen näkökulmasta:
1: Mediatalous murroksessa – Ylen toimintaympäristö muuttuu nopeasti
2: Televisio ei kuole, se muuttaa muotoaan
3: Nettitelevisiopalvelut ovat saapuneet Suomeen – käyttäjät turvautuvat silti myös vertaisverkkoihin
4: Elämää laajakaistan puutteessa
Kysymyksiä blogin lukijoille
- Mitä näkökulmia pidätte media-alan muutoksessa kiinnostavimpina?
- Mihin tässä media-alaan liittyvään muutosilmiöön tässä blogissa pitäisi jatkossa tarttua?
PDF: Ylen toimintaympäristö keväällä 2013
PDF: Finnish Broadcasting Company Business Environment Analysis, May 2013
Maria Hausen: Nettitelevisiopalvelut vertailussa (blogi 12.6.2013)