Erittäin tyytyväinen, tyytyväinen, tyytymätön vai erittäin tyytymätön?
Erja Ruohomaa on Ylen strategisen tutkimuksen päällikkö
Suurin osa suomalaisista löytää Ylen tarjonnasta sisältöjä, joihin he ovat tyytyväisiä.
Ylen asiakastyytyväisyystutkimuksessa suomalaiset arvioivat Ylen sisältötarjonnan onnistumista. Ylen seitsemän sisältökokonaisuutta ovat: uutiset, ajankohtaistoiminta, urheilu, asia, draama, kulttuuri ja viihde, lapset ja nuoret. Koska Ylen sisältöjä tarjotaan sekä tv:ssä, radiossa, verkossa että mobiilisti, on nimenomaan sisällöllä – mediasta riippumatta – erityinen merkitys, kun arvioidaan Ylen onnistumista yleisösuhteessa.
Tyytyväisyyden taso on korkea: vuonna 2012 suomalaisista 59 prosenttia on erittäin tyytyväisiä johonkin tai joihinkin Ylen sisältökokonaisuuksista. Erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä on jopa 98 prosenttia, joka on 3 prosenttiyksikköä viimevuotista enemmän.
Erot eri sisältöalueiden kesken ovat vähäisiä, joten suurin osa suomalaisista löytää Ylen tarjonnasta sellaista tarjontaa, johon he ovat vähintään tyytyväisiä:
- uutiset: erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä 86 %
- lasten ja nuorten sisällöt: 84 % (alle 15-vuotiaiden vanhemmista)
- draama: 72 %
- kulttuuri ja viihde: 70 %
- ajankohtaistoiminta: 68 %,
- asia: 68 %
- urheilu: 62 %
Tyytyväisyyden kasvu selittyy sillä, että niin alle kuin yli 45-vuotiaat ovat entistä tyytyväisempiä sisältöihin. Myös makumieltymykset näkyvät: näissä ryhmissä ollaan hieman muita sisältöjä vähemmän tyytyväisiä urheiluun. Ylen sisällöistä urheilu jakaakin suomalaisia eniten, vastaajissa on yhtä lailla sekä kiinnostuneita että välinpitämättömiä.
Ruotsinkielisestä väestöstä 93 prosenttia on vähintään tyytyväisiä koko Svenska Ylen tarjontaan, koko väestöstäkin 69 prosenttia.
Tyytyväisyyttä on kysytty kaikilta niiltä vastaajilta, jotka ovat vastanneet joskus seuranneensa ao. sisältöjä.
Suomalaisista tavoitetaan päivittäin 78 prosenttia (4 prosenttiyksikköä viimevuotista enemmän), viikoittain 18 prosenttia, kuukausittain 2 prosenttia eli yhteensä vuoden aikana käytännössä jokainen suomalainen (98 %) seurasi jotakin Ylen sisältöä. Uutisten ja lasten ja nuorten sisältöjen päivätavoittavuus kasvoi hieman, asian, kulttuurin ja viihteen taas hieman väheni. Uutiset ja Lasten Areena ovatkin olleet kehittämisen kohteita. Ruotsinkielisten sisältöjen tavoittavuus on myös kasvanut pohjoismaisen draaman kuten Onnea onkimassa ja Vallan linnake -sarjojen myötä.
Vuoden 2012 Ylen asiakastyytyväisyystutkimus perustuu 1054 koko yli 15-vuotiaan väestön ja 350 ruotsinkielisen haastatteluun, jotka toteutti lokakuussa 2012 TNS Gallup Oy.
2 kommenttia
Ti 01.01.2013 @ 11:38
Erittäin tyytymätön, olette kasa ahneita saastoja, joilla ei ole oikeastaan enää paikkaa nykyisessä mediaMaailmassa.
YLE on aikansa elänyt ja kilpailee oikeiden palvelujentarjoajien kanssa epäreilulla edulla.
-Ja kahmii naurettavia määriä VEROA siitä.
Haistakaa paska, mutta on pakko maksaa.
Ke 26.06.2013 @ 11:07
kansalainen, ikävä kuulla että olette erittäin tyytymätön. Julkisen palvelun yleisradioyhtiöillä on paikkansa mediamarkkinoilla Euroopassa, ja se paikka on olemassa, jotta kansakunnan demokraattiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tarpeet tulisivat tyydytetyiksi.
Yle-lakiin kuuluu ennakkoarviointi: uusia merkittäviä palveluja käynnistettäessä niiden julkisen palvelun arvo testataan. Kriteerinä on, että uuden palvelun tuoma julkisen palvelun arvo on suurempi kuin sen mahdolliset kielteiset vaikutukset markkinoilla.
Tässä lisää aiheesta:
Mediatalous murroksessa – Ylen toimintaympäristö muuttuu nopeasti
http://blogit.yle.fi/avoin-yle/mediatalous-murroksessa-ylen-toimintaymparisto-muuttuu-nopeasti