Kanavakonsultti Brysselissä
Maria Ainamo on harjoittelijana Ylen Viestinnässä. Viime vuoden hän oli yksi TV2:n nuorista kanavakonsulteista.
Aurinko paistaa kun saavumme Brysseliin, suklaan, oluen ja ranskalaisten luvattuun kaupunkiin, jossa kadut ovat täynnä kuvia räpsiviä turisteja. Me suuntaamme kuitenkin päättäväisesti poispäin Grand Place -aukiolta kohti Squaren Brysselin konferenssikeskusta, EBUn järjestämään Eurovision Connect -konferenssiin.
Sain mahtavan tilaisuuden osallistua tähän konferenssiin, kun Markkinoinnin projektipäällikkö Merete Manninen kysyi, haluaisinko lähteä kertomaan kanavakonsulttivuodestani Brysseliin. Minulta ei tarvinnut kahta kertaa kysyä ja tässä sitä nyt oltiin.
Tv:n yhteisöllinen tulevaisuus
Esityspäivän aamuna vähän jännitti, mutta meidän vuoromme oli onneksi vasta iltapäivällä. Ennen omaa puheenvuoroamme saimme kuulla esityksen muun muassa belgialaisen jalkapallon uudelleen brändäämisestä. BBC:n edustaja kertoi näkemyksensä siitä, miksi yleislähetysyhtiöt ylipäätään tarvitsevat brändejä.
Ennen omaa esitystämme Christian Payne, Documentally.com -sivuston perustaja kertoi mielenkiintoisista, uusimmista sosiaalisen median sovelluksista ja laitteista sekä mahdollisuuksista hyödyntää niitä.
Saimme kuulla esimerkiksi Aereosta, yhdysvaltalaisesta teknologiayrityksestä, joka tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuutta katsoa antenniverkossa lähetettäviä tv-kanavia internetin välityksellä muun muassa taulutietokoneissa ja puhelimissa.
”Ystävät, perheet ja toisilleen tuntemattomat jakavat televisionkatselukokemuksensa toistensa kanssa. Sillä ei ole väliä, missä he ovat. Ymmärtäkää tätä yhteisöä ja antakaa heille alusta, joka ruokkii keskustelua. Rakentakaa tuohon yhteisöön ja palkitkaa vuorovaikutuksesta”, Payne kehotti meitä kuulijoita.
Esiintymiskokemusta EBUn estradilta
Sitten olikin jo meidän vuoromme. Reippaasti astelimme lavalle ja annoimme mennä. Merete haastatteli minua yleisön edessä ja kysyi työtehtävistämme, ohjelmakaavion suunnittelusta ja vuoden kohokohdista sekä pyysi minua selventämään nuorten mielipidettä Ylestä.
Puheenvuoromme sai hyvän vastaanoton. Yleisön kysymykset meille koskivat muun muassa Supersunnuntaiohjelmakaavion ohjelmavalikoimaa ja kanavakonsulttien työpäiviemme määrää. Vaikka nuorten tavoittaminen on ongelma monille yhtiöille, sitäkin kysyttiin kuinka Ylen johtoporras saatiin hankkeeseen mukaan.
Seuraavana päivänä kiinnostavin oli kuluttajapsykologin, Herman Koningsin esitys tulevaisuuden trendeistä. Kuulimme ruokaprintteristä ja Google-autosta, mutta myös teknologiadieetistä. Koningsin mukaan ihmiset pyrkivät kaikessa tasapainoon. Kun teknologia lisääntyy, lisääntyy myös tarve olla välillä ilman sitä. Tämä tarve on Koningsin mukaan ollut jo nähtävissä esimerkiksi downshifting-ilmiössä.
Kolmen kullan keikka
Iltapäivällä oli vuorossa kaikkien odottama 2013 Eurovision Connect Awards, jossa eri maiden yleislähetysyhtiöiden promootiovideoita palkittiin yhdeksässä eri kategoriassa. Yle osallistui kolmeen kategoriaan ja voitti niissä kaikissa kultaa!
Best News or Current Affairs Promotion -kilpailun voitti Ylen brändifilmi Sinun tarinasi. Yle Areenan spotti Rebirth of Television voitti sarjassa Best Entertainment Promotion ja Yle Teeman kanavatunnistesarja Mash Up voitti kategoriassa Best Channel Branding. Kolme kultaa oli täydellinen päätös mielenkiintoiselle konferenssille ja kaikin puolin antoisalle reissulle!