Jari Lahti: Verkostoidutaan verkkomediassa
Jari Lahti on strategiapäällikkö Ylen Julkaisut-yksikössä.
Teevee uudistaa tavan julkaista ja löytää televisio-ohjelmia verkossa. Yle Areenan, MTV Median Katsomon ja Nelonen Median Ruudun rinnalle on tullut näiden palveluiden yhteinen näkymä. Kaikki palveluiden kärkiohjelmat ovat samanaikaisesti käyttäjän silmien edessä: suosituimmat, uusimmat, kategorioittain, kanavittain, pian poistumassa olevat. Ohjelmat löytyvät myös hakemalla tai räätälöimällä oma suosikkinäkymä.
Tärkein asia on, että tv-ohjelmien verkkokäyttäjälle ohjelmien löytäminen on helppoa. Sitä – löydettävyyttä – haluamme edistää tällä uudella palvelulla. Samalla edistämme ohjelmien käyttöä näissä palveluissa. Sillä kaikki ohjelmat katsotaan edelleenkin Yle Areenassa, Katsomossa tai Ruudussa.
Teevee on askel siihen, että verkkomediassa toimitaan verkkomedian tavalla. Eli uudenlaisten sisällöllisten keinojen lisäksi verkostoidutaan sisällöillä monipuolisesti ja käyttäjän ehdoilla.
Mediayhtiöissä julkaisemme verkkopalveluja lähinnä siilomaisesti. Kokoamme kukin oman laarimme ja haalimme sinne käyttäjiä. Verkostoimme sisältöjämme joten kuten omien talojemme sisäisten palvelujen kesken ja aika harvoin ulospäin. Painopiste tällä alalla, myös julkaisemisessa, tulee muuttumaan olennaisesti verkostoituvammaksi.
Perinteisen mediatoimialan ulkopuolelta tulevat yhtiöt, kuten erityyppiset ohjelmakatalogit, verkkotallennuspalvelut, operaattorit ja laitevalmistajat, kokoavat eri mediayhtiöiden sisältöjä yhteen vaihtelevalla menestyksellä. Tulos on parhaimmillaan käyttäjälle kätevä, jos julkaisukumppanuuksia löytyy, palvelun käyttökokemus on hyvä ja homma teknisesti toimii.
Hyvä esimerkki verkostoitumisesta käytännön julkaisemisessa on myös Elävän arkiston soittimen upottaminen palveluihin Ylen ulkopuolella. Tästä olemme tekijänoikeusjärjestöjen kanssa löytäneet yhteisen näkemyksen ja uskomme, että tuloksena on käyttäjälle parempi palvelu.
Teeveen betaversio on nyt avattu ja palvelu etenee desktopeista ja tableteista älypuhelimiin ja älytelevisioihin käyttökokemuksen ehdoilla. Ketterällä kehitysmallilla, jolla tässä projektissa toimitaan, palvelun ominaisuuksia kehitetään ja päätelaitteita otetaan mukaan jatkuvassa vuoropuhelussa käyttäjien kanssa. Tavoitteena on, että matka kehittäjän pöydältä käyttäjälle on lyhyt ja etenee nopeasti.
Jos onnistumme Teeveessä, Yle Areena, Katsomo ja Ruutu menestyvät entistä paremmin sekä yhdessä että kilpailussa keskenään. Suurin voittaja on näiden palveluiden käyttäjä, jota varten Teevee on tehty – oikopoluksi kiinnostavimpiin ohjelmiin.
Ja jos Elävän arkiston verkostoitumisessa onnistumme, tuloksena on kaikille suomalaisille entistä elävämpi arkisto.
5 kommenttia
To 20.06.2013 @ 17:39
Mites sellaiset, joilla ei ole Facebookia, Twitteria tai Google-tilia
voivat kayttaa Oma Teeveeta?
Voisiko tallaisille jarjestaa myos kirjautumisen?
Ti 25.06.2013 @ 09:48
Mites sellaiset, joilla ei ole Facebookia, Twitteria tai Google-tilia
voivat kayttaa Oma Teeveeta?
Voisiko tallaisille jarjestaa myos kirjautumisen?
Ti 25.06.2013 @ 09:51
Mites sellaiset, joilla ei ole Facebookia, Twitteria tai Google-tilia
voivat kayttaa Oma Teeveeta?
Voisiko tallaisille jarjestaa myos kirjautumisen?
Kyllä. Tulossa on.
Ma 08.07.2013 @ 02:31
Selkeys ei ole ainakaan vielä onnistunut, kun haen jotain saan aivan liikaa tavaraa näytölle ja samoistakin ohjelmista useita jaksoja. Yksinkertainen haku sarjan nimellä ei onnistu, eilisen päivän ohjelmatiedot ei lataudu ( paitsi tv5) kaikenlaista pitäisi olla katsottavissa 'pian' joka on tosi epämääräinen käsite.kAUHEAN PALJON ON OHJELMIA JOTKA EI OLE OLLENKAAN KATSOTTAVIA, ELI DIGIBOKSI ON EDELLEEN VÄLTTÄMÄTÖN, ELLEU TAHDO OLLA KOKO AJAN AIKOJA KYTTÄÄMÄSSÄ. TOIVEAJATTELIN JO, ETTÄ NÄIN KESÄLLÄ VOISI PÄRJATÄ PELKÄLLÄ LÄPPÄRILLÄ - EI VOI.