Nenäpäivä on hyvä päivä
Ville Vilén on Ylen Luovat sisällöt -yksikön johtaja.
Nenäpäivää vietetään pian seitsemättä kertaa. Näiden vuosien aikana Nenäpäivästä on kasvanut hitaasti lämpiävässä Suomessa maan suurin kehitysyhteistyökampanja, josta voimme myös Ylessä olla ylpeitä. Nenäpäivä on myös yksi Ylen suurimmista monimediaisista tapahtumatuotannoista, sillä kovin montaa suoraa viiden tunnin tv-ohjelmaa ei Suomessa tehdä. Kampanjan näkyvyys on kasvanut ja viime vuonna keräys tuotti ennätykselliset 2,26 miljoonaa euroa.
Nenäpäivää pyörittää Ylen Hyvä Säätiö, jonka perustivat vuonna 2004 Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen UNICEF. Mukana on myös kuusi muuta järjestöä ja Yle, joka tukee keräystä omalla toiminnallaan. Säätiö kerää varoja maailman köyhimpien lasten hyväksi. Keräysvaroilla tuetaan pitkäkestoisia kehitysyhteistyöhankkeita ja tänä vuonna varoja kerätään lasten oikeuksien toteutumista edistäviin hankkeisiin Afrikassa, Aasiassa sekä Väli- ja Etelä-Amerikassa.
Red Nose Dayn konsepti on brittiläisen Comic Relief -säätiön idea. BBC tukee päivää ohjelmistollaan ja Britanniassa siitä on kasvanut kansanliike: punaiset nenät näkyvät kaduilla, työpaikoilla ja kouluissa. Viime vuonna Red Nose Day keräsi yli 100 miljoonaa puntaa, joten väkilukuunkin suhteutettuna meillä on vielä kirittävää. Päivää vietetään myös Australiassa, Saksassa, Norjassa ja Islannissa.
Nenäpäivä yhdistää vakavaa ja viihdettä. Itku ja nauru ovat molemmat läsnä. Konseptin istuvuutta Suomeen pähkäiltiin jokunen vuosi, eikä alku ollut aivan helppo. Ennen Nenäpäivää varoja kehitysmaihin kerättiinkin muutama vuosi pelkän Ylen Hyvä -hankkeen nimissä ilman isompaa showta ja punaneniä.
Nyt olemme nähneet, että Nenäpäivä toimii meilläkin. Yle tuo kampanjalle näkyvyyden, joka on sille elintärkeää. Ylelle Nenäpäivän ohjelmat ovat mittavia tapahtumatuotantoja. Tänä vuonna se tarkoittaa vuorokauden mittaista radiolähetystä ja viiden tunnin tv-ohjelmaa Yle TV2:ssa Ylen studioilta Tampereen Mediapoliksesta. Nyt mukana ovat aiempaa vahvemmmin Yle Radio Suomi ja Ylen alueyksiköt. Ensi vuonna Nenäpäivään osallistuu lisäksi ainakin RSO, mikä tuo kampanjalle oman uuden säväyksensä. Nenäpäivän tuleekin olla yhä enemmän koko Ylen asia.
Ylelle Nenäpäivä on yksi tapa toteuttaa yhteiskuntavastuuta. Teemme yhteistyötä avustusjärjestöjen kanssa, joilla on kampanjassa yrityskumppaneita. Yle tuo mukaan tekijöitä ja tahoja talon sisältä mutta myös kaupallisia mediakumppaneita. Nyt mukana ovat YleX:n lisäksi Bassoradio, Radio Nova ja NRJ, jotka tuottavat yhdessä Lasipalatsin Nenäradion.
Mihin suuntaan Nenäpäivä tästä kasvaa ja kehittyy? Yksi suunta on koko kotimaisen median yhteinen Nenäpäivä, joka loisi globaalia oikeudenmukaisuutta edistävän kansanliikkeen meillekin. Ja toisi samalla marraskuiseen pimeään nykyistäkin enemmän lisää iloa, valoa ja mielen kevennystä auttamisen myötä? Auttamalla muita voit kenties myös auttaa itseäsi.
Nenäpäivää vietetään perjantaina 8.11.2013 - katso ohjelmatiedot.
Lue myös: Kuukauden kasvo Nenäpäivän tuottaja Risto Vuorensola: Voihan nenä!