Arvon mekin ansaitsemme
Kirjoittaja on Ylen tutkimuspäällikkö.
Arvomme ja asenteemme on jälleen mitattu.
Viimeisimmän tutkimuksen (RISC – TNS Values and Vision 2012) mukaan 40 prosenttia suomalaisista on elämänarvoiltaan vakiintuneita, 18 prosenttia näkemyksellisiä, 31 prosenttia mukavuudenhaluisia ja vain 11 prosenttia nopealiikkeisiä.
Kuinka suomalaisten elämänarvot osuvat yksiin sen kanssa, miten Yle toimii?
Ylen arvoja ovat suomalaisuus, luotettavuus, riippumattomuus, monipuolisuus ja ihmisen arvostaminen. Suosimme ohjelmatoiminnassamme suomalaista, luotettavuus on uutistoimintamme lähtökohta, toimimme muista riippumatta esimerkiksi kuluttaja-asioita tai vallankäyttöä käsitellessämme, tarjoamme monipuolisia ohjelmasisältöjä, emmekä nöyryytä ihmisiä ohjelmissamme.
Tämä kaikki sopii hyvin suomalaisten arvoihin. Vakiintuneiden määrä on niin suuri, ettei Suomessa olla kovin muutosalttiita, nopealiikkeisten määrä on pienempi kuin muualla Euroopassa.
Arvoja ilmennämme arjessa asenteilla. Suhteemme työhön on muuttunut ja ensimmäisen kerran asennemittauksissa työn ja toimeentulon hankkiminen on mennyt itsensä toteuttamisen edelle. Olemme myös synnynnäisiä down-shiftaajia, sillä toiseksi tärkeimpänä asiana elämässä pidämme vaatimattomuutta.
Meitä suomalaisia vetääkin puoleensa ennen kaikkea rauhallinen kotielämä: 88 prosenttia viettää mieluummin iltaa rauhallisesti kotona kuin lähtee ulos. Koko väestöstä 46 prosenttia elää varovaisesti, vanhimmat hieman nuorempia useammin.
Rahaa säästetään, brändeihin ei luoteta ja hinnat halutaan selvästi esille! Suurimmat huolenaiheet ovat viime päivinä saaneet vahvistusta kotimaan uutisista, sillä pelkäämme eniten väkivallan kohteeksi joutumista. Eniten meitä huolestuttaa välinpitämättömyyden lisääntyminen ja nuorten syrjäytyminen.
Vaikka me suomalaiset emme ulkoisesti valloita maailmaa, olemme henkisesti rohkeita ja rohkeimmillamme, kun on kyse uuden oppimisesta ja tiedon hankinnasta. Varovaisuus ja turvallisuudenhalu ovat otollisia monille uhkakuville, mutta avoimuus ja tiedon jakaminen jättävät niille mahdollisimman vähän tilaa. Jotta emme kokonaan jäisi omaan Impivaaraamme, Yle pyrkii olemaan askeleen edellä rakentamassa yhdessä suomalaisten kanssa muutosta kohti tulevaisuutta.
1 kommentti
Pe 08.06.2012 @ 20:37
En pidä TNS:n galluppeja kovin luotettavina. Olin itse jonkin aikaa mukana nettipaneelissa, josta tiedot kerätään.
TNS yrittää innostaa väkeä vastailemaan galluppeihinsa mm. arvonnoilla. Motivointi onkin paikallaan, sillä firmalta tulee kyselyjä varsin tiheää tahtia joten vastaaminen vie aikaa. Vastaajiksi valikoituvat siis ne, joilla on aikaa.
He sanovat, että vastaamalla vaikutat. Mielestäni tämä ei ole oikea lähtökohta gallupeille. Niiden pitäisi mitata sitä mitä mieltä ihmiset ovat tai mitä he tekevät, ovat jne. eikä sitä, mitä halutaan tai toivotaan olevan.