Ti 04.10.2011 @ 14:07Tuija Aalto

Kysymys Ylen sisältöjen vapaasta lisensoinnista suomalaisten käyttöön

Tuija Aalto

Kirjoittaja on Yle Internetin strategiapäälikkö.

Olisi hienoa, jos tulevaisuudessa julkisen palvelun yhtiöt voisivat antaa sisältönsä vapaasti kansalaisten käyttöön ja edelleen jaettavaksi. Aivan aluksi olisi kiinnostavaa voida julkaista useampia ohjelmasarjoja tuotantokausittain ladattavaksi Yle Areenassa.

Tulevaisuuden ihannetilanteessa Ylen arkistot olisivat aidosti auki. Avoimet arkistot, joiden annotoimisessa ja metadatoittamisessa yleisöt olisivat mukana, tarjoaisivat historiallisen perspektiivin suomalaiseen yhteiskuntaan. Tästä julkaisujohtaja Olli-Pekka Heinonen muuten puhui toukokuussa Luova raha -seminaarissa.
 

Jos rajapinnat olisivat auki, aktiiviset käyttäjät olisivat yleisradioyhtiöiden tärkeimpiä strategisia kumppaneita. Julkisen palvelun yleisradioyhtiöiden ympärille muodostuisi kehittäjäyhteisöjä ja vuorovaikutuksesta hyötyisivät kaikki.

Erityisryhmillä olisi mahdollisuus kehittää itse omia erityispalvelujaan hyödyntäen Ylen tarjoamia avoimia rajapintoja.
 

Mediakulttuuri on monella rintamalla muuttumassa ja Yle haluaa ymmärtää yleisöjensä uudenlaisia odotuksia, tarpeita ja toimintatapoja.

Areenan on löytänyt jo moni. Silti olisi kiinnostavaa kokeilla tarjota sisältöjä myös vertaisverkkoon jaettavaksi. Norjan yleisradioyhtiö NRK on tällaisia kokeiluja tehnytkin.

Osa suomalaisista TV-yleisöistä hakee ohjelmasisältöjä vertaisverkoista. Esimerkiksi vuonna 2008 seitsemän prosenttia suomalaista netin käyttäjistä oli käyttänyt vertaisverkkoa elokuvien tai musiikin yms. vaihtamiseen. 16-24-vuotiaista näin ilmoitti toimineensa viidennes ja 25-34-vuotiaistakin 13% (Tilastokeskus, Katsauksia 2009/1: Internetin käytön muutokset).

 

Remix-kulttuuri voimistuu

Osallistumisen ja itse tekemisen kulttuuri voimistuu: yleisöt eivät enää tyydy pelkästään passiivisesti vastaanottamaan mediasisältöjä eri päätelaitteilla, vaan tuottavat sisältöjä itse ja haluavat muokata ammattimaisesti tuotettuja mediasisältöjä uudelleen.

Olisi myös kiinnostava voida tarjota sisältöjä yleisöjen muokattavaksi. Kansalaisilla olisi lupa ladata, leikata, remiksata ja julkaista uudelleen yleisöjemme käyttöön valikoitua ja asianmukaisesti lisensoitua uutis- ja ajankohtaismateriaalia, tapahtumalähetyksiä ja päivittäisdraamaa. Tällä hetkellä voimassa olevissa sopimuksissamme näitä oikeuksia ei ole.

Olisi hienoa, jos kaikki ohjelmasisältö voisi olla oppimateriaalia. Nyt Opettaja-TV:ssä on oppimateriaaleja. Entä jos antaisimme yleisöillemme luvan käyttää kaikkea Ylen julkaisemaa aineistoa osana oppimateriaaleja riippumatta sen julkaisupaikasta – oppimateriaali voisi siis olla juuri siellä missä opettaja vie opetuksensa verkkoon, ja oppilas kurssityönsä.

Entä, jos olisi avoin lisenssi, jolla koululaiset ja opiskelijat voisivat vapaasti käyttää kaikkea Ylen aineistoa koulutehtävissään aineesta, esitystavasta ja julkaisufoorumista riippumatta niin koulujen omissa oppimisympäristöissä kuin vaikka YouTubessa ja IRC-Galleriassakin. Tai sopisiko Ylen julkisen palvelun rooliin tulevaisuudessa tarjota videomateriaalia vaikuttamisesta kiinnostuneille kansalaisille? Entä jos kansalaisvaikuttajat saavat käyttää oman materiaalin lisäksi laadukasta arkistomateriaalia?

Olisi hienoa, jos Elävästä arkistosta ja YLE Areenasta olisi mahdollisuus ladata ja tallettaa aineistoa mahdollista omaa käyttöä varten. Oman elämän muistelu, vuosipäiväonnittelujen tekeminen, mediataide, huumori .. ideat eivät loppuisi kesken.

Linnan juhlat on vuotuinen muotitapaus. Media julkaisee jo laajasti kuvamateriaalia Linnan juhlien osallistujien vaatevalinnoista. Entä, jos Yle voisi laajentaa riippumattomien pienjulkaisijoiden mahdollisuuksia osallistua tähän keskusteluun tarjoamalla muotibloggaajien upotettavaksi kuva- ja videoaineistoa Linnan juhlista?


Mahdollistajastrategia herätti paljon kiinnostusta pari vuotta sitten. Jungnerin johdolla hehkutettiin, miten upeaa olisi, jos vapaaseen käyttöön lisensoidut julkisen palvelun sisällöt löytyisivät kaikista relevanteista asiayhteyksistä niin kaupallisten yritysten, yhteisöjen kuin yksityisten toimijoiden julkaisemilta verkkosivuilta.

 

Mikä meitä jarruttaa?

Lukuunottamatta journalistien kollektiivisopimuksisssa sovittua internetjulkaisua, usein esitysoikeussopimuksissa sovitaan ajallisesti rajattu julkaisuoikeus, eri syistä. Tuottaja luonnollisesti haluaa hyödyntää eri keinoja ansaita aineettomalla omaisuudellaan. 

Tekijänoikeuksiin kuuluu myös moraaliset oikeudet. Tekijän pitää voida luottaa siihen, että teosta ei muokata sen alkuperäistä henkeä loukkaavalla tavalla. Ohjelmissa esiintyvillä ihmisillä on oikeutensa. Journalistin ohjeiden mukaan haastateltavien tulee voida etukäteen tietää, missä yhteydessä hänen haastatteluaan käytetään. Edelleen muokattavaksi voitaisi antaa siis vain aineistoja, joissa ei esiinny ihmisiä.

Saattaa olla vielä muitakin esteitä ja hidasteita. En antaisi sen kuitenkaan lannistaa pyrkimyksiä - kysymyshän on sopimuksenvaraisista asioista.

Kysymys on siitä, mitä Yleltä halutaan. Eikä vastauksen tarvitse olla tiukka joko tai. Näen, että Ylellä on hyvät mahdollisuudet edetä rinnakkain kahta polkua: toisella, kaupallisella logiikalla esitetään rajatuin oikeuksin hankittua sisältöä. Toisella, jossa toivoisin näkeväni enemmänkin kokeiluja, hankitaan sisältöjä kaikkien suomalaisten käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla.

 

Kokeiltaisiko uusia ideoita?

Tekijänoikeuksien ytimessä pyritään hallitsemaan kappaleiden valmistamista teoksista. Vapaa jakelu käytännössä romuttaisi tämän, digitaalisessa ympäristössä kappaleiden valmistaminen kun on äärettömän helppoa. Tarvittaisi kokonaan uusi toimintamalli, joka hyväksyisi rajattoman kopioimisen ja pyrkisi turvaamaan tekijöiden toimeentulon ja liiketoiminnan muilla keinoilla.

Tämä edellyttäisi vanhoilta toimialoilta rajua ajattelun muutosta. Omilla päätöksillään Yle ei voisi tällaista yksin panna toimeksi, mutta jos luovien alojen toimijoilla olisi intoa kokeiluihin, Yle tuskin asettuisi esteeksi.

Esimerkiksi Creative Commons - lisensoinnista on yleisradiojohtajien piirissä ollut jo puhettakin.

13 kommenttia

Kiitos hyvästä kirjoiruksesta. Olisi kiva, jos olisi enemmän sellaisra Ylen tekemää tavaraa, jolle nämä oikeudet voisi antaa. Se ei onnistu ulkopuolelta ostettujen ohjelmien kanssa esim. BBC. Eikö selkouutisia saisi muuten käyttää opetuksessa? Höh.

Kiitos Tuijalle tämän yhteisen haaveen esillä pitämisestä. Monia esteitä riittää ratkaistaviksi, mutta uskon edelleen, että ne ratkeavat yksi kerrallaan.

Tehosto.yle.fi on pieni esimerkki julkaistuista vapaasti käytettävistä arkistoaineistoista, sellaisista joissa ei esiinny ihmisiä, tai ainakaan tunnistettavia sellaisia :-)

Fono.fi on esimerkki metadatan avoimesta julkaisemisesta, eli vaikka äänitteitä ei ole lupa julkaista, niiden Ylessä tuotetut tiedot ovat julkaistavissa.

Oma pieni haaveeni on, että vaikka kaikkia videoita tai audioita ei olisikaan lupa julkaista ainakaan nopealla aikataululla, niiden hakutietokannat voitaisiin. Ja hakutietokantoihin liitettäisiin jonkinlainen "on demand" -tilauspalvelu, jonka kautta ihmiset voisivat tiedustella voisiko ohjelmasta saada ladattavan tai muun tallenteen ja mitä sellaisen oikeudet maksaisivat. Tiedän, että nykymallissa oikeuksien tapauskohtainen selvittäminen ja korvaaminen on tavattoman työlästä, mutta kuten sanottu, maailma ja sopimukset muuttuvat ja asiat varmasti ratkeavat.

Ohjelmien annotoinnin ja muun metadatan lisääminen olisi mahtava juttu avattavaksi. Ja vaikka video/audio poistuisikin nykymallissa Areenasta, voitaisiinhan se saatu metadata arkistoida myöhempien aikojen vapaamman julkaisemisen maailmaa varten...

Arkistot on tarkoitus säilyttää mahdollisimman kattavasti lyhyen ja pidemmän aikavälin käyttötarkoituksiin. Siksi myös pienet ja rajalliset hankkeet ovat hyödyllisiä vähintään tulevien sukupolvien näkökulmasta. Pienin askelin mennään, mutta eteenpäin!

Anonyymille, kirjoitukseni ei ota millään lailla kantaa niihin käytäntöihin ja lupiin, joita liittyy Ylen ohjelmien opetuskäyttöön nyt. Tarkoitin tuossa kirjoituksessani että nykyistä laajempia oikeuksia käyttää muokattuja aineistoja internetissä. Sen alueen osaamista on muilla meillä talossa ja Viestintä auttaa etsimään vastaajat täsmällisiin kysymyksiin, jos jokin askarruttaa.

Ollut jo puhettakin ? Creative commons on tätä päivää kaikkialla netissä ; )

Saisittepa sinne ylen areenaan ohjelmatietoihin edes ohjelman valmistumispäivämäärän - on turhauttavaa avata ikivanhoja ohjelmia .

miks muuten esitetään samoja ohjelmia jatkuvasti ?voimalaakin, joka oli ajankohtaisohjelma ennen muinoin ?

"Journalistin ohjeiden mukaan haastateltavien tulee voida etukäteen tietää, missä yhteydessä hänen haastatteluaan käytetään."

Kyllä, mutta...

"Edelleen muokattavaksi voitaisi antaa siis vain aineistoja, joissa ei esiinny ihmisiä."

...tämä johtopäätös ei suoranaisesti pidä paikkaansa. Ihan hyvin voi kuvitella, että tulevaisuudessa olisi tapana kysyä haastateltavalta, miten hän haluaa haastattelua käsiteltävän? Muutaman sanan dialogi varmasti riittää siihen, että vakiintuneista lisenssivaihtoehdoista valitaan sopiva.

Itse asiassa jo nyt kuka tahansa, jota haastatellaan, voisi antaa suostumuksensa kommenttiensa jatkokäyttöön (vaikkapa mm. CC-3.0 lisenssillä). Valveutunut haastateltava voisi kirjoittaa tämän käyntikortiinsa, kotisivuilleen, mediakorttiinsa ym, ja näin toimittajatkin voivat saada tiedon kätevästi.

Poliitikkojen kohdalla kysymys olisikin varsin mielenkiintoinen. Käytäntöjen merkitys saattaisi parhaimmillaan vaikuttaa poliittiseen kulttuuriinkin. Ketkä sallisivat esiintymisiensä, sanomisiensa ja/tai kirjoitustensa jatkokäytön ja milaisilla rajoittavilla ehdoilla? Eroaisivatko esimerkiksi Halla-ahon ehdot merkittävästi muiden poliitikkojen ehdoista ja miten eroihin suhtauduttaisiin?

Mielestäni journalistin ohjeet olisivat hyvä paikka muistuttaa siitä, että haastatteluaineiston jatkokäytöstäkin voidaan sopia yhteistuumin. Seuraavassa ohjeiden versiossa haastateltavalla voisi olla oikeus valita aineiston käytön ehdot (lisenssi). Nykyisellään "haastateltavan ja haastattelijan oikeudet" ovat ainakin näiltä osin liian yksipuoliset. Parhaimmillaan ne voisivat ohjata osaltaan tietoyhteiskunnan kehittymistä, vapaata tietoaineistojen käyttöä ja riippumattoman kansalaisjournalismin kehittymistä.

Kirjoitus myös blogissani: http://www.Hukkinen.JP/x/haastattelut-jakoon

Hienoa, ettÄ keskustelu jatkuu! Luulen, ettÄ toimiala yllÄttyisi positiivisesti kÄyttÄjien osallistumisen mÄÄrÄstÄ ja vaikutuksesta. Ylen toiminta ei liene kovin riippuvainen sisÄltÖjen lisensiointituloista? Jos nÄin on, niin juuri YlellÄ on oikeutus ja velvollisuus tarjota verovaroin (olisiko tÄmÄ osa perustelua, jolla Ylen rahoitus siirrettÄisiin budjettiin) tuotettu materiaali mahdollisimman laajaan kÄyttÖÖn.

Hienoa pohdintaa, Tuija! Pari kommenttia:

Moraaliset oikeudet koskevat tekijää, eivät niinkään teosta. Teosta ei siis saa esittää tai muokata tekijän taiteellista arvoa loukkaavalla tavalla. Teoksen taiteellista arvoa saa ja pitääkin voida loukata, koska usein parodia nimenomaan ei kunnioita parodioitavaa teosta.

Journalistin ohjeet haastateltavien oikeuksista ovat kieltämättä hieman hankalia. Käytännössä varmaan haastateltavilta tulisi kysyä lupa heidän haastattelujensa remiksaukseen. Ja tällöin tietysti voi kysyä, että miksi pelkkä editoitu lopullinen haastattelu olisi tarjolla, miksei samantien koko raakahaastattelu? Remiksaajilla on hetki mennä käytöstapojen opettelussa, mutta jos ja kun he puskevat remiksauksiaan verkkoon julkisesti, koskevat journalistien eettiset ohjeet yhä enemmän heitäkin. Ja joka tapauksessa yksittäinen henkilö voi aina lähteä käräjöimään kunnianloukkauksesta, jos remiksailu karkaa käpälästä.

Johtopäätöksestäsi olen samaa mieltä: Julkiseen ja avoimeen jakoon se, mikä voidaan jakaa. Esimerkiksi MOT:n jaksojen jakaminen verkossa ilmeisesti kilpistyy tunnelmamusiikin lisensoinnin kalleuteen. Ettekö voisi laittaa verkkoon pysyvästi MOT:n jaksoista versioita, joissa ei ole musiikkia? Sen lisäarvo dokumentin asiasisältöön on kuitenkin aika pieni ja remiksausta se melkein vain haittaa.

Martin von Willebrand, minäkin uskon, että luvan kanssa muokkaajia olisi - ja yllättäviäkin tahoja joita ei edes keisseinä osaa kuvitella nyt.

Tarmo, case Mot on tiedostettu harmillisena prosssin epäonnistumisena tässä suhteessa. On huutava epäkohta että jaksoja jää julkaisematta nettiin tuon musiikkikysymyksen vuoksi.

Tarmo Toikkanen, Hukkinen, haastattelusta sopiminen monimutkaistuisi kyllä kovasti. Toimittajalta menisi työaikaa lisensointikäytäntöjen selostamiseen ja opettamiseen haastateltaville monen vuoden ajan. On myös mahdollista, että se nostaisi kynnystä suostua haastatteluun. Tietenkin vallankäyttäjät ja julkkikset joutuvat hyväksymään laajemman "riistämisen" myös esimerkiksi yksityisyyden suojan rajoittuneempina käytäntöinä. Ehkä tätä remiksausta voisi soveltaa heihin samalla periaatteella? Ihmisiä, joiden mediapresenssi on "yhteistä omaisuutta".

Sitten on tavallisia ihmisiä, ujojakin, joille on aikanaan ollut juuri ja juuri siedettävää suostua radioon tai televisioon mutta jo nettijulkaisu tuottaa kylmiä väreitä: siellä ne ovat sanat, ikuisesti ja pääsemättömissä. Että niitä vielä saisi kuka tahansa muokata - entä jos joku tekee pilkkaversion, ilkeää viihdettä, Ylen antaman luvan suojissa, arkailuttaa monia ajatuksena.

Tuntemattomista alueista tulee mieleen ne pahimmatkin skenaariot. Pitäisi edetä joillain kohottavilla, ylevillä esimerkeillä. Tällaisia remiksausoikeuksia ei hevillä saa takautuvasti, toistaiseksi, mmutta että mikseipä niitä voisi johonkin uuteen, aloitettavaan ohjelmatuotantoon kokeilla.

Onko teillä ideoita, mikä olisi sellaista aiheistoa ja sisältöä, josta kannattaisi suunnitella ja toteuttaa CC-tyyppisesti lisensoitu pilottisarja? Ketkä voisivat olla sellaisia digitaalisten mediakulttuurin pioneereja, jotka kiljuen lähtisivät mukaan persoonillaan ja joiden haastatteluita olisi ideaa antaa muokattavaksi? Audiona vai videona?

Avoimen saatavuuden juridinen puoli on ikuisuuskysymys, mutta koska hanke on (Ylen resursseilla) teknisesti triviaali, veronmaksajan ominaisuudessa arvostaisin sitä että kaikki aineisto jonka tekijänoikeuskysymykset ovat ongelmattomia julkaistaan per heti ja mahdollisimman avoimessa formaatissa.

Teknologian korostaminen palvelutuotannossa on nykyään vähän epämuodikasta mutta väitän silti että teknologiatyöntö on keskeisin menestymisen komponentti, markkinaveto syntyy kun markkinat päästetään vapaasti jalostamaan teknologiaa.

Konkreettisesti tämä YLEn osalta tarkoittaisi että

1. Jokaisella tuotetulla sisällöllä on URL

2. Ohjelmatiedot (päivämäärät, kanavat) linkattuna sisältöihin saatetaan saataville staattisena HTML:nä vapaasti hakukoneiden indeksoitavaksi.

Näillä kahdella toimenpiteellä hakukoneyhtiöiden myötävaikutuksella ratkaistaan 99% saavutettavuusongelmasta joka on "haluaisin kuunnella ohjelman nimeltä X joka on tullut aikaikkunassa Y". KVG, siis. Metadata on ihan kiva, mutta lopulta aika pienen piirin puuhastelua, ja toteutettavissa jälkeenpäin. Vähemmän on enemmän.

Formaateista konkretisoituna: Veronmaksajana kustannan sekä RSO:n, Musiikkitalon, Sibelius-akatemian jnpp. Käytännössä käteen ei jää mitään kun liput on loppuunmyyty ja musiikkielämys vanhasta autoradiosta on köyhähkö. Väitän että meitä jotka haluavat ladata jonkin Klamin Psalmuksen ja Lindbergin viulukonserton livenä Musiikkitalossa häviöttöminä FLACeina mielummin 24bit/96kHz versiona kotona myöhemmin kuunneltavaksi on olemassa, ja mekin haluaisimme palvelua, emmekä jotain Areenan kämäisiä playereitä.

Anonyymi kirjoitti:

meitä jotka haluavat ladata jonkin Klamin Psalmuksen ja Lindbergin viulukonserton livenä Musiikkitalossa häviöttöminä FLACeina mielummin 24bit/96kHz versiona kotona myöhemmin kuunneltavaksi on olemassa, ja mekin haluaisimme palvelua, emmekä jotain Areenan kämäisiä playereitä.

Ymmärrän tasan mitä tarkoitat, ja vien terveiset eteenpäin. <a href="http://blogit.yle.fi/tuija-taalla-hei/formaattikeskustelu-jatkuu">Formaateistahan käytiin tiukkaa keskustelua</A> viisi vuotta sitten Elävän arkiston avaamisen yhteydessä. Toteutuksen teknologioiden suhteen on ajattelu meillä mennyt eteen päin mutta oikeuksien hankkimisessa on päästy etenemään pienemmin askelin. Koetan löytää tähän blogiin kirjoittajan, joka osaisi avata tähän asti tehtyä työtä ja pyrkimyksiä hieman.

[quote=Jos nÄin on, niin juuri YlellÄ on oikeutus ja velvollisuus tarjota verovaroin (olisiko tÄmÄ osa perustelua, jolla Ylen rahoitus siirrettÄisiin budjettiin) tuotettu materiaali mahdollisimman laajaan kÄyttÖÖn.[/quote]

Nimenomaan näin. Jos tuotantoyhtiö ylipäätään pystyy de facto YLElle tuotetusta sisällöstä tekemään sopimuksen jossa tuotantokustannukset katetaan YLEn rajatuista esitysoikeuksista saaduilla korvauksilla, ja muut oikeudet jäävät tuotantoyhtiölle, on kyseessä veronmaksajan näkökulmasta puutteelinen edunvalvonta ja välinpitämätön hankintakäytäntö. Tämä on täysin verrattavissa IT-hankintoihin joiden lisensointikäytäntöjä VTV (Valtiontalouden Tarkastusvirasto) on kritisoinut.

Katsoin tuota aiemmin aiheesta käytyä keskustelua, ja tuntuu että YLEllä haetaan kattavuutta syvyyden sijaan. Ei samaa formaattia tarvitse käyttää kaikkeen jakeluun, eli jos oikeudenhaltija edellyttää "uskottavaa" DRM:ää tai ei myönnä oikeuksia internet-jakeluun lainkaan niin kunnioitetaan sitä, mutta tarjotaan kuitenkin vapaana se osa aineistosta mikä voidaan. Tähän ei tarvita areena.yle.fi:n kaltaisia visuaalisesti näyttäviä sivustoja, still-kuvia, arvosteluja ja muuta oheistekstuuria, erinomaisen toimiva, hajautettu, kevyt ja kustannustehokas jakelutekniikka on valmiiksi kehitetty vähemmän laillisen jakelun puolella.

Tässä olisi kotimainen alustakin valmiina, jossa pystyy sekä esittämään videoita, tekstiä, valokuvia, musiikkia kaikkia erikseen tai vaikka sekaisin samassa postauksessa ja lisäksi asettamaan tiedostoja ladattavaksi. Hyvällä tuurilla oikeuksien omistaja saa taskurahaakin, jos teos kokijoita miellyttää.
www.favor.org
Ylellä voisi olla oma Favor-tilinsä, minkä lisäksi esim. tuotantoyhtiöillä olisi omat tilinsä, jolloin tahot voisivat yhdessä päättää kuka sisällön julkaisee (kenellä oikeudet sisältöön), eli kuka saa mahdollisen Return the Favor -tulon. Palvelun sisällä tapahtuvalla ristilinityksellä vältyttäisiin sekavalta surffaamiselta: vain linkkiä profiilista toiseen.
Katsokaapa esittely tuolta favor.org:sta ja ottakaa kantaa tällaseen uuteen tapaan yhdistää ilmainen nettilevitys ja artistin elannonansainta.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu