Suomalaiset punnitsevat Ylen arvon yhteiskunnalle
Erja Ruohomaa on strategisen tutkimuksen päällikkö ja Tuija Aalto strategiapäällikkö.
Yle on luotettava ja tärkeä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa ja merkityksellinen myös henkilökohtaisessa mediankäytössä. Näin arvioivat suomalaiset Yleä vuonna 2012.
Ylen siirtyessä veropohjaiseen rahoitukseen vuoden 2013 alusta on arvon tuottamisesta suomalaisille tullut entistä tärkeämpi Ylen velvoite. Niinpä ohjelmistoja suunnitellessaan yleläiset pohtivat nyt entistä tarkemmin, miten kukin ohjelma tai palvelu vahvistaa demokratiaa, kulttuuria, sivistystä, yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa.
Arvon tuottaminen yhteiskunnalle voi parhaiten onnistua tavoittamalla kaikki ihmiset. Siksi Ylen ensimmäinen strateginen tavoite onkin palvella hyvin kaikkia suomalaisia.
Yle tutkii ja seuraa asettamiensa tavoitteiden toteutumista ja kerromme tuloksista niin onnistuessamme kuin epäonnistuessammekin. Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksessa suomalaisilta kysytään aivan konkreettisia asioita kuten esimerkiksi
• saako Ylen sisällöistä asioihin kriittisiä näkökulmia
• tukeeko Yle osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun
• voiko Ylen sisältöjen avulla ymmärtää paremmin Suomessa tai EU:ssa tapahtuvia muutoksia
• onnistuuko Yle kriiseissä tai onnettomuuksissa saamaan ihmiset yhteen auttamaan toisiaan
• saavatko lapset Ylen sisällöistä turvallisia lastenohjelmia ja palveluja
• vahvistuvatko alueelliset ja paikalliset näkökulmat asioihin
• oppivatko suomalaiset ylen sisällöistä sietämään paremmin erilaisuutta
• saako Ylestä kuvan siitä arkitodellisuudesta, jossa suomalaiset elävät
Ylen arvo suomalaisille -tutkimus laajentaa myös yhteiskuntavastuun alueelle sitä näkökulmaa, mitä Ylen yleisötutkimuksissa on erityisesti 1990-luvulta lähtien toteutettu.
Tutkimme myös suomalaisten mielikuvaa Ylen toiminnan avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä. Lisäksi selvitämme, miten yhteiskuntavastuu huomioidaan yhtiön toiminnassa, erityisesti ympäristöasioissa, työntekijöistä huolehtimisessa ja eettisten toimintaperiaatteiden toteutumisessa.
Kerromme tutkimuksen tuloksista vuoden 2013 lopulla.
7 kommenttia
La 05.10.2013 @ 11:05
Vasemmistolainen ja ateistinen yle on keskittynyt perussuomalaisten haukkumiseen . Ei mitään katetta verorahoille. Paitsi muutama brittidekkari
Su 06.10.2013 @ 11:15
Martti, Yle pyrkii kyllä haukkumaan tasapuolisesti kaikki eli olemaan kriittinen joka suuntaan.
Ti 08.10.2013 @ 16:19
Onneksi on Yle. Kiitos juuri tuosta kriittisestä, tutkivasta journalismista kuten A-talk ja muut. Susanne Päivärinta on aina ilo korvalle ja silmälle. Loistava, terävä toimittaja.
Ke 09.10.2013 @ 21:25
Kiitos Yle naista hienoista suomalaisista sarjoista Pirunpelto ja Taivaan Tulet ja kiitos, etta ne ovat myos nahtavavissa taalla ulkomailla. Lisaa suomalaisia sarjoja uusintaan.
La 12.10.2013 @ 10:11
En usko tutkimuksen vastaavan todellisuutta. YLE on aina ollut olevinaan bulkkikansaa ajattelemaan opettava laitos jonka maailmankatsomus on yhtä suppea ja omalaatuinen kuin ylen vastustajienkin.
Tämä typerä "naapurivartin" kaltainen aivopesu ei uppoa enää nykyaikana.
Ke 23.10.2013 @ 12:12
Anonyymin skeptisyys on sinänsä hyvin perusteltua, kun markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiin nykyään tuotetaan kaikenlaisia tilaustutkimuksia jotka todistavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista tilaajan toiveesta. Tässä kuitenkin tutkimuseettiset asiat kunnossa. Pyritään siihen että tulokset olisi sitten niin läpinäkyvästi ja avoimesti tutkittavissa että jokainen voi itse vakuuttua tutkimuksen tasosta.
Ti 31.12.2013 @ 11:52
Ensimmäisen Ylen arvo suomalaisille -tutkimuksen raportti on julkistettu: tässä kooste (PDF): http://yle.fi/yleisradio/sites/default/files/ylen_arvo_suomalaisille_2013_kooste.pdf
Tiedote: Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta luottaa Yleen
http://yle.fi/yleisradio/node/2391