Ma 13.01.2014 @ 17:08Satu Kurvinen

Avoimuus – mitä se draamassa tarkoittaa?

Satu KurvinenSatu Kurvinen työskentelee Yle Draamassa vastaavana tuottajana.

Draama on genre, joka herättää intohimoja.

Hyvä draama myös vaatii paljon. Se pitää katsoa silmästä silmään.  Sen pitää olla kouriintuntuvaa. Se ei pelkää konflikteja eikä ristiriitoja. Eikä yllätyksiä. Sen tulee haastaa. Sen tulee viedä katsojansa ja kuulijansa vieraisiin maihin ja tuoda myös sieltä takaisin, vaikkakin muuttuneena.

Draaman pitää olla siellä, missä ihmiset ovat ja missä ihmiset sitä tekevät. Norsunluutorni ei vie draamaa lajityyppinä eteenpäin. Draama ei ole salatiedettä.

Yle Draama aloitti yhdessä viestinnän kanssa pienimuotoisen Draaman aamubrunssit -kokeilun viime vuonna. Järjestimme ensimmäisen brunssin keväällä draamasta kirjoittaville toimittajille ja toisen syksyllä tuotantoyhtiöiden vetäjille.
 
Parituntisissa tapaamisissa tärkeintä oli tavata alan kumppaneita, yksinkertaisesti.

Kuulla, kuunnella, puhua, nähdä. Ottaa vastaan kritiikkiä. Yrittää hakea kysymyksiin vastauksia. Ja myös avoimesti kertoa, missä meillä on vielä duunia, missä emme ole valmiita ja mihin pyrimme tavoitteillamme ja päätöksillämme? Miksi me linjaamme draamaamme näin?

Seuraavaksi kutsumme kylään kenties liittojen edustajat ja sitten taas mediaväkeä. Ehkä tästä tulee perinne?  Joskus saattaa olla hyvä vain kohdata, ilman estradeja ja esityksiä.

Missä muualla Yle Draamaa avataan?

Olimme syksyllä mukana järjestämässä myös Showrunner -tapahtumaa Aalto-yliopistossa alan kumppaniemme kanssa. Järjestimme myös pohjoismaisen radiodraaman ammattilaisten tapaamisen Helsingissä viime kesänä. Iso juttu tulee olemaan toukokuussa 2014 INPUT Helsingissä. Sielläkin olemme varmasti vahvalla panoksella mukana mm. sisältökeskusteluissa.  

Sosiaalinen media on myös yksi tapa kommunikoida. Se on nopea, avoin ja rosoinen, ei ylhäältä alas vaan samassa linjassa käyttäjänsä kanssa. Se on aina avoinna.

Yle Draaman Facebook-sivu on luonteva ja nopea tapa vinkata suoraan. Siellä on myös mahdollista kohdata. Perustimme Yle Draamalle Instagram-tilinkin, jonne lappaamme kuvaa kulisseista, tekijöistä ja taustoista.

Tervetuloa mukaan, haluamallasi tavalla! Kysy, sano, puhu, kritisoi, tai ihmettele. Meillä on ovi auki.

24 kommenttia

Meinaako Yle tehdä jossain vaiheessa sen tyyppistä viileän viimeisteltyä dramaa kuin Vallan linnake tai Silta? Jos ei, miksei?

Hello.

Tanskan Draaman malli oli se, että keskitetysti ohjataan rahat yhteen paikkaan. Borgenin yhden jakson (60 min) hinta oli noin 800 000 euroa. Yleisradio nyt nykyisellä linjauksellaan taas pyrkii tarjoamaan draamaa kaikille suomalaisille: teemme lastendraamaa,pitkiä draamasarjoja, komediasarjoja, minisarjoja, tv-elokuvia, elokuvayhteistyötä pitkien kanssa, sekä novellielokuvia, että suuri asia on myös tarjota radiodraamaa monessa muodossa sitäkin. Olisiko tässä hyvä vastaus?

Ihan pätevä vastaus. Ei irtoa Vallan linnake halvalla. Mites sitten Solsidan-tyyppinen laatuhuumori? Vähän Tahdon asia -hengessä? Tällainen 30-40-vuotias ei tahdo löytää iskevää kotimaista draamaa Ylen tarjonnasta. Ainakaan minä. Onneksi kuitenkin hommaatte näitä ulkomaisia laatuohjelmia katsottaviksi. Samahan se periaatteessa on, onko ohjelma suomalainen vai ruotsalainen.

Satu kirjoitti:

Hello.

Tanskan Draaman malli oli se, että keskitetysti ohjataan rahat yhteen paikkaan. Borgenin yhden jakson (60 min) hinta oli noin 800 000 euroa. Yleisradio nyt nykyisellä linjauksellaan taas pyrkii tarjoamaan draamaa kaikille suomalaisille: teemme lastendraamaa,pitkiä draamasarjoja, komediasarjoja, minisarjoja, tv-elokuvia, elokuvayhteistyötä pitkien kanssa, sekä novellielokuvia, että suuri asia on myös tarjota radiodraamaa monessa muodossa sitäkin. Olisiko tässä hyvä vastaus?

Suomalaisen komediasarja on unelma toteutuessaan kansan hitiksi. Yle teki yhteistyössä Yellow Filmsin kanssa Kimmo'n, ja siitähän tulee uusi tuotantokausi uusinnan perään. Näen siinä jotakin tosi hyvin onnistunutta, sen kerronnan "kepeys" ja upea casting ja ohjauksen "rentous" ovat tehnyt siitä loistavan sarjan: jonkinlainen pakottomuus ja flow. Mainitset hyvät esimerkit komediasarjoista. Solsidan (olen suuri fani) ja Tahdon asia ovat juuri sellaisia sarjoja, joiden kaltaisia jatkossa tietysti jokainen yleisradiotalo tahtoisi tehdä, tai ostaa. Kaikki lähtee ideasta, ja sen jälkeen herkkyys hoksata se idea, ja sen mahdollinen kehitys ja toteutus. Käsikirjoituskäsikirjoituskäsikirjoitus! Kun mainitset ulkomaiset sarjat, en malta olla kehumatta HBO:n Hungia (Yle TV2). Oletko jo löytänyt sen? Itse olen nauranut katsoessani#lovemillaa Yle Areenasta. Se on lasten ja nuortensarja, ja itsekin olen "kohderyhmän" ulkona hevisti, mutta siinä on jotakin erittäin nastasti onnistunutta komediaa. Siskonpeti toimii mulle, mutta mennään jo sketsiviihteen puolelle.
(Yle TV2 alkaa 26.3 Lauri Nurksen ohjaama Toisen kanssa, kuusiosainen draamakomedia, toivottavasti siitä löydät jotakin mihin tarttua...) Palaillaan aiheeseen, erittäin hyvä pointti.

Kimmo, Pirunpelto ja Taivaan Tulet kaikki hienoja sarjoja. Lisaa tallaista. Lisaa Ylen hienoja sarjoja uusintana.

Anonyymi kirjoitti:

Kimmo, Pirunpelto ja Taivaan Tulet kaikki hienoja sarjoja. Lisaa tallaista. Lisaa Ylen hienoja sarjoja uusintana.

Draamassa (ja elämässä) on alku ja loppu. Kaikelle tarinalle (ja elämälle) tulee pisteensä.
Niin kuuluu ollakin. Kotimaista draamaa tulee kehittää, etsiä uusia käsikirjoituksia ja tuoreita ideoita, ja tehdä myös toisenlaisia sisältöjä. Tulee myös tehdä vaikeampia teemoja. Kaikki tämä. Ja nostalgisia uusintoja, niitä varmasti riittää. Hyvää päivää Yle Draamasta.

Taytyy myos kuunella mita katsojat haluaa. Tiedan, etta Ylen vanhojen sarjojen uusinnoilla on suuri katsojajoukko.

Anonyymi kirjoitti:

Taytyy myos kuunella mita katsojat haluaa. Tiedan, etta Ylen vanhojen sarjojen uusinnoilla on suuri katsojajoukko.

Todellakin! Mutta: meillä on Ylessä myös vastuita draaman kentän työllistämisestä.
Sarjojen uusiminen ei ole ilmaista tekijäoikeuskorvauksien takia, sehän on myös yleistä tietoa. Draamassa tekijätahoja on enemmän kuin muissa ohjelmatyypeissä, ja se lisää niiden uusintakorvauksien summaa.

Joten tasapainoilemme saadaksemme katsojille ja kuulijoille kattavan ohjelmiston vuosittain, sopivasti kaikkea kaikille. Tänä vuonna vietetään television lasten ohjelmien 50 -vuotisjuhlaa, joten panoksia on laitettu sinnekin!
Draamaa tarjotaan monelta alustalta, Yle TV1, Yle TV2, Yle Teema sekä tärkeänä myös monelta usein pimentoon jäävä Yle Fem, jolta tulee merkittävä määrä kiinnostavaa draamasisältöä myös.
Yle Areenaan on ostettu omia sarjojaan.

Puhumattakaan Radioteatterin toiminnasta, sen ohjelmistoa ei saisi aikaan ilman valiouusintakuunnelmia: siellä tarjoamme erilaisilla radiokanavavilla fiktion sisältöjä.

Kaikki me rakastamme vanhoja, tuttuja sarjojamme, ja niitä on ihana katsoa, ja muistella.
Se on osa myös hyvää draamatarjontaa. Todellakin!

Toivon myos, etta nama vanhat Ylen suomalaiset sarjat olisi nahtavissa Areenassa ja myos ulkomailla.

Jos sarja on Ylen tuottama, niin kuinka tama tekijanoikeuskorvaus toimii?

Anonyymi kirjoitti:

Toivon myos, etta nama vanhat Ylen suomalaiset sarjat olisi nahtavissa Areenassa ja myos ulkomailla.

Kuittailen vielä tähän lisää, että samaisista tekijäoikeusasioista, korvauksista, sekä vielä nettioikeuksista johtuen emme pysty laittamaan ikuiseen jakoon suosikkisarjoja, tv-elokuvia ja varsinkaan ulkomaiden kuunteluun. Usein mukana draamoissa on myös levytettyä, Gramex -korvattavaa musiikkia, ja se rajaa todella tiukaksi Yle Areenaoikeudet.
Vanhemmissa draamoissa on saattanut olla mukana jopa sinfoniaorkesteri, joka on tehnyt elävää musiikkia. Jokaiselle muusikolle, tai heidän perikunnalleen maksetaan heidän kontribuutiostaan.
Hienointa tietysti olisi aika, jolloinka kotimainen draama tehtäisiin sellaisilla kaikkia tyydyttävillä korvauksilla ja oikeuksilla, että se voisi olla aina haettavissa ja katsottavissa/kuunneltavissa. Se varmasti palvelisi parhaiten yleisöä.
Meitä sitovat Ylen ja muiden edunvalvontatahojen väliset sopimukset: ohjaajaliitto, käsikirjoittajaliitto, näyttelijöiden liitto, Sanasto, näytelmäkirjailijoiden liitto, Teosto, Gramex, ja luetteloa voi jatkaa.
Pyrimme mahdollisimman hyvään sopimukseen juuri nimenomaan levittämisen suhteen, että suomalaiset saisivat draamaa mahdollisimman monelta alustalta haluamallaan tavalla.

Anonyymi kirjoitti:

Jos sarja on Ylen tuottama, niin kuinka tama tekijanoikeuskorvaus toimii?

Hei vaan, Samainen satu jatkaa vielä täällä, nyt sain rekisteröinnin ja Yle passin itselleni, että jatkan Kurviskana. Suoraa postia minulle saa laittaa satu.kurvinen@yle.fi.

Ylen (ja muiden mediatalojen) omien työntekijöiden korvaukset ovat työsuhteen määrittelemiä. Sen lisäksi
Kopioston ja Kouran kautta tulee nk. tekijäkorvauksia takaisin apurahoina ja stipendeinä kerran pari vuodessa. Lisää tietoa niistä löytyy täältä: http://www.koulutusrahastokoura.fi/koulutusrahasto/

Areenassa ohjelma on nahtavana vain rajoitetun ajan. Eiko tama vahenna korvauksia?

Anonyymi kirjoitti:

Areenassa ohjelma on nahtavana vain rajoitetun ajan. Eiko tama vahenna korvauksia?

Areenan käyttöoikeudet ovat yhteissopimuksia tekijäpuolen kanssa.Sitä ihan loppupeleissä eniten rajaa musiikki. Draama harvoin on täysin musiikitonta, ja hyvin usein sen sisältö vaatii Gramexmusiikkia. Näin ollen sieltä tulee se viimeinen määre Areenassa pitoajalle (7 vrk, 14 vrk, 30 vkr).
Kansainvälisen draaman suhteen ollaan sitten erilaisissa sopimuspohjissa, kaikista niukin muoto ei salli ollenkaan Areenajulkaisua. Me taas Ylessä haluamme tuoda uusille alustoille sisältöjämme, ja levittää draamaa uusille yleisöille, eli jatkuvasti suunta on se, että Yle Areenan kanavalle pidempään katseluun ja kuunteluun, jos vain sopimukset joustavat.

Eli lyhyestä virsi kaunis: ei vähennä korvauksia. Mutta lisää korvauksia, jos ostamme nk. täydet oikeudet ohjelmaan ( ja siihen siis sitten kuitenkin tulevat musiikkirajoitukset joka tapauksessa)...

Ei ole ihan yksiselitteistä, mutta auttoiko?

Oli draama sitten uutta tai vanhaa avointa tai jotain muuta. Ei se meita ulkosuomalaisia paljon ilahduta!
Olemme taalla kuka mistakin syysta tyon perassa, komennuksella, opiskelemassa, elakkeella, matkoilla ynna muuta ynna muuta. Meilta se vain jaa kaikki nakematta. Kiitos Yle!

Anonyymi kirjoitti:

Oli draama sitten uutta tai vanhaa avointa tai jotain muuta. Ei se meita ulkosuomalaisia paljon ilahduta!
Olemme taalla kuka mistakin syysta tyon perassa, komennuksella, opiskelemassa, elakkeella, matkoilla ynna muuta ynna muuta. Meilta se vain jaa kaikki nakematta. Kiitos Yle!

Hei vaan te ulkomaillakin olevat draaman ystävät!
Edelleenkin kyse on tekijäoikeuksista. Vaikka tahtotilamme olisi kova, emme saa maailmanlaajuiseen jakeluun draamojamme. Niitä sitovat sopimukset, ja osana niistä rajoittavin on juurikin jo moneen otteeseen mainittu levytetyn musiikin oikeudet.
Kotimaisen draaman suhteen poikkeuden tekee sellainen draama, johon ei ole ostettu ulkoa Ylen mitään, eli tuotannossa on vain kuukausipalkkaisia näyttelijöitä ja käsikirjoittajia, ja Ylen omat ohjaajat. Sävelletty tunnusmusiikki ostettu täysin oikeuksin, sekä talomme omaa tuotantoa muut palaset. Sellainen poikkeus on Uusi Päivä. Siitä voivat ulkomailla asti kaikki nauttia. Ping: Yle Areena.
Kansainvälisten draamojen suhteen olemme vielä tiukemmassa sopimusviidakossa, sillä heillä on usein takanaan markkinoita takovat jakelualustat, mm. HBONordic. Miksi he antaisivat jollekin Suomelle oikeudet maailmanlaajuiseen jakeluun tuotannoilleen? Ei onnistu.
Ylen draamoja on myös pieni valikoima Netflixissä, Elisa Viihteessä. Se taas perustuu jakelijan, Ylen ja yhteistyöjärjestöjen keskinäiseen palkkiosopimuksiin, eli tekijänoikeuksien maksun hoitaa kyseinen jakelija suoraan tekijöille vuosittaisilla kertamaksuillaan. Eli sielläkin rulettavat sopimukset, vähän erilaisella näkökulmalla, mutta tekijänoikeuksien puolesta sielläkin.

Mita Ylen draamoja on Netflixissa ja nakyvatko ne taalla ulkomailla?

Anonyymi kirjoitti:

Mita Ylen draamoja on Netflixissa ja nakyvatko ne taalla ulkomailla?

Netflixin sivuilla oli info-osuus kansainvälisille käyttäjille, joissa oli riippuen maasta vähän eroja.
Tarkempaa tietoa oman maan Netflix (Suomi) käytöstä kannattaa kysyä suoraan Netflixiltä. Löysin osoitteen privacy@netflix.com

Ylen draamoja siellä on mm. Pirunpelto, Tauno Tukevan Sota, Kimmo, Kummeli,Stalkkeri, Turvetta ja Timantteja, Raid, Hovimäki, Lapinlahden Linnut sekä lastendraamoja.

Tämä on suhteellisen uusi muoto tarjota sisältöjä.

Nakyipa tama Ylen tuottama hieno komediadraama taalla ulkomailla. Kylla naita passaa katsella.
Ovat saamaa hyvaa laatutyota kuin Taivaan Tulet. Naita vaan lisaa uusia ja uusintoja nahtavaksi myos
tanne Suomen rajojen ulkopuolle.Kiitos Yle Draama.

Kiitos Yle Draama tasta hienosta sarjasta Toisen kanssa ja kiitos myos, etta se oli nahtavana
taalla Suomen rajojen ulkopuolella. Lisaa naita uusia draamoja ja uusintoja.

Mihin te tarvitsette Draamaa! ettekö ole huomanneet? Avatkaapa silmänne, jos uskallatte! Avaaminen, se kyllä vaatii rohkeutta. Mutta Draama on ´SIINÄ´ ja aivan, ihka uutena, todellisena, eikä sitä tarvitse enää -näytellä- ! (sekin etu).

Anonyymi kirjoitti:

Nakyipa tama Ylen tuottama hieno komediadraama taalla ulkomailla. Kylla naita passaa katsella.
Ovat saamaa hyvaa laatutyota kuin Taivaan Tulet. Naita vaan lisaa uusia ja uusintoja nahtavaksi myos
tanne Suomen rajojen ulkopuolle.Kiitos Yle Draama.

Olkaa hyvät vaan! Meillä on jatkuvasti halu laajentaa kotimaisen draaman tavoitettavuutta. Uskomme vahvasti siihen,että sopimusmallit jatkossa tulevat suosimaan Areenan helpompaa jakelua. Toivomme myös, että radiodraaman ja radioviihteen kuuntelu tavoittaisi ulkomailla asuvat. Yle Areenan kautta! Nyt suosittelen teille kaikille Tohtori Raimon Alaston Juhannus -lähetystä!

Anonyymi kirjoitti:

Kiitos Yle Draama tasta hienosta sarjasta Toisen kanssa ja kiitos myos, etta se oli nahtavana
taalla Suomen rajojen ulkopuolella. Lisaa naita uusia draamoja ja uusintoja.

Kivaa kuulla! Jatkossa tätä lisää! Muiden ohella! Toisen kanssa oli hyvä menestys Yle Areenan kautta, ja tavoitti hyvin mm. nuorta naisyleisöä. Jatketaan hommia.

kaisa kirjoitti:

Mihin te tarvitsette Draamaa! ettekö ole huomanneet? Avatkaapa silmänne, jos uskallatte! Avaaminen, se kyllä vaatii rohkeutta. Mutta Draama on ´SIINÄ´ ja aivan, ihka uutena, todellisena, eikä sitä tarvitse enää -näytellä- ! (sekin etu).

Draamaa on arjessa paljon, kyllä, mutta kyllä me haluamme tehdä fiktion avulla otteen tunnemaailmaan, joka saattaa olla piilossa, hahmoton ja monisäikeisempikin. Se on vaikeahko laji, muttei mahdoton. Kun ventovieras saa otteen minun maailmastani, onhan se aika hieno asia.

Hyvää juhannuksen jälkeistä *arkea*, Kaisa.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu