Löydä Yle!
Kirjoittaja on Ylen viestintäjohtaja.
Mikä on Ylen tehtävä?
Näinä päivinä Suomessa odotetaan eduskuntaryhmien puheenjohtajien ja viestintäministeri Krista Kiurun esitystä Yle-paketista. Myös me Ylessä odotamme sitä. Julkisuudessa puhutaan Ylen rahoittamisesta ja puhutaan paljon myös Ylen tehtävän määrittelystä, joka sekin sisältyy ministerin pakettiin.
Ylen toiminnan ja Ylen ohjelmien pitää erottua kaupallisista vaihtoehdoista. Itse ajattelen, että ohjelmiemme on erotuttava otteellaan ja sisällöillään.
Tämä edellyttää jokaiselta yleläiseltä katseen tarkentamista ja skarppaamista entisestään.
Meidän on ohjelmatyössä tehtävä kirkkaita, rohkeita ja riippumattomia havaintoja ihmisistä ja maailmasta. Tämä pätee kaikkeen Ylen sisältöön, oli se sitten viihdettä tai asiaa. Meidän on pidettävä mielessä, että suomalaisia koskettava ja puhutteleva sisältö on työmme ydin.
On myös pidettävä huolta siitä, että sisältömme löytyvät helposti kaiken muun maailman mediatarjonnan joukossa. Tämä on kovaa hommaa, sillä maailma tulvii mediaa. Uutisia seurataan erilaisiin tarpeisiin ja erilaisissa mielentiloissa kuin vaikkapa viihdettä. Lasten sisältöjen kilpailukenttä on ihan oma maailmansa. Entäs nuoret?
Ajankohtaisjournalismia pitäisi sitäkin tehdä niin, että se erottuu uutisista. Radio, tv ja netti ovat kaikki oma maailmansa, ja mediankäyttö on joka mediassa erilaista. Meidän tekijöiden on nykyistä paremmin opeteltava tuntemaan Ylen kilpailuympäristö: se mitä muut tekevät, miten suomalaiset elävät ja toimivat ja miten tarinoita kuljetellaan televisiosta nettiin ja takaisin, välillä radioonkin koukaten.
Tulevan vuoden aikana me Ylessä selkeytämme toimintaamme. Me haluamme tehdä selkeitä sisältökokonaisuuksia, jotka entistä paremmin löytyvät esimerkiksi aina tiettyyn kellonaikaan. Me profiloimme uudelleen radio- ja tv-kanavia juuri siksi, että haluamme parantaa ohjelmien ja palvelujen löydettävyyttä ja erottuvuutta. TV1 saa ja sen pitää erottua TV2:sta, jotka myös erottuvat Yle Teemasta ja FST5:stä. Radio Suomen pitää erottua YleX:stä. Ja Ylen nettisisältöjen pitää erottua kaikista maailman muista nettisisällöistä.
Meillä on jo olemassa monipuolinen Yle. Haluaisimme päästä siihen, että kaikki suomalaiset tuntisivat monipuolisen Ylen joltakin kolkalta omakseen. Tällainen tunne tulee vain, jos jokainen löytää Ylen tarjonnasta itselleen merkityksellisiä sisältöjä ja juttuja.
Me uskomme, että kirkkaille, rohkeille ja riippumattomille havainnoille on tilausta! Ensi vuonna haluamme tehdä töitä sen eteen, että kaikenikäiset suomalaiset löytävät sisältömme.
3 kommenttia
Pe 09.12.2011 @ 17:19
Yle elää ehkä historiansa merkittävintä käännevaihetta, jos alkuperäiseltä nimeltään radioLUPAmaksu poistuu.
Samalla tulisi nimi yleisradio pohtia uudelleen. Sehän on kolme vuotta vanhempi kuin itse Yleisradio Oy. Tekniikan ylioppilaiden pikkujoulussa joulukuussa 1923 se valittiin huutoäänestyksellä lähetysmuodon nimeksi erotukseksi laivaradiosta ja sotilasradiosta. Pikkujoulussa Polilla kuunneltiin tuolloin 16-vuotiaan lyseolaisen Thorwald Lilljan lähettämää äänilevymusiikkia läheiseltä Köydenpunojankadulta neljänsadan metrin päästä.
Mielessäni jo pitkään olleeseen nimipohdintaan tuli hiljattain Viestinnän Keskusliitosta ehdotus: yleismedia.
Jos rahoitus kanavoituu myös valtion keräämän yhteisöveron rahoittamaksi, olisi kohtuullista, että Yle säädettisiin jälleen maksamaan myös vuosituloksestaan valtion tuloveroa, yhteisöveroa. Vuodesta 1950 Yle on ollut vapaa valtion verosta. Tuolloin Yle vapautettiin siitä, koska radiolupatulot olivat Ylen ainoat tulot eikä ollut enää mielekästä verottaa silloisesta vuosittaisesta ylijäämästä.
La 17.12.2011 @ 09:56
Toivottavasti tämä "selkeyttäminen" ja kanavien erottuminen toisistaan tarkoittaa sitä(kin), että samaa ohjelmaa ei toisteta jatkuvilla uusinnoilla esim. sekä Teemalla että TV1:ssä. Ja että Yle Puheen ohjelmistosta puolet ei koostu jo nähtyjen ja kuultujen TV-lähetysten (uutisten, keskusteluohjelmien) ääniraidasta.
Ma 26.12.2011 @ 22:49
Ylen viestintäjohtaja???
Eikös Yle ole nimenomaan viestintäyhtiö? Miksi sillä pitää olla (suuripalkkainen) viestintäjohtaja? Henkilö, jonka johdolla viestitetään viestinnästä? Eikö jokaisen Ylen toimittajan esimies ole oikeastaan viestintäjohtaja?
Siis: nimenomaan viestintäyhtiö ei tarvitse viestintäjohtajaa, muulla alalla sen kyllä ymmärtäisi.