Mediatalous murroksessa – Ylen toimintaympäristö muuttuu nopeasti
Tuija Aalto on strategiapäällikkö Ylen strategiaosastolla, Jari Lahti on strategiapäällikkö Yle Julkaisuissa ja Janne Holopainen mediasääntelyn päällikkö Lakiosastolla. Juttusarja käsittelee touko-kesäkuun aikana keskeisimpiä Ylen toimintaympäristöön liittyviä ilmiöitä.
Median käyttö kasvaa ja pirstoutuu edelleen, ja myös tarjonta lisääntyy räjähdysmäisesti. Mediayhtiöiltä vaaditaan entistä kovempia ponnisteluja sekä sisältöjen kiinnostavuuden että niiden löydettävyyden eteen. Kun median kulutustavat muuttuvat, myös television käyttökontekstit ja merkitys muuttuvat. Miljoona suomalaista kotitaloutta elää vielä vuosia vailla nopeita laajakaistayhteyksiä, jotka mahdollistaisivat monipuolisen mediakulutuksen netin kautta.
Näin tiivistyy kuva Yleisradion toimintaympäristöstä. Tämä blogiteksti on viisiosaisen juttusarjan ensimmäinen ja käsittelee mediataloutta.
Lama ja globaali kilpailu verkossa iskevät lujimmin pieniin lehtiin
TNS Gallupin mukaan tammi-maaliskuussa 2013 mediamainonnan määrä laski 13,3 % edellisen vuoden tammi-maaliskuusta. Tämä oli neljäs perättäinen vuosineljännes, jolloin mediamainonnan määrä laski merkittävästi.
Vastauksena digimurrokseen osa lehdistä on pystyttänyt maksumuureja (Helsingin sanomat, Keskisuomalainen) ja osa panostaa verkkomainontaan (Ilta-Sanomat, Iltalehti). Kilpailu on kansainvälistä: Google avasi YouTube.fi palvelun helmikuussa ja kasvattanee sillä jo nyt merkittävää 82 M€:n osuuttaan suomalaisesta verkkomainonnasta. Myös Facebookin osuus mainonnasta Suomessa on kasvussa.
Nousussa: tilausmaksulliset palvelut ja käyttäjädatan hyödyntäminen
Jos Netflixillä on Suomessa joka kuukausi 200 000 maksavaa tilaajaa, sen liikevaihto vuonna 2013 on 15 M€. Kaikki uudet video on demand -toimijat (HBO, Viaplay, Netflix ym.) voivat yhdessä päästä noin 20–30 M€:n liikevaihtoon.
Suomalaisten tv-yhtiöiden maksu-tv-toiminnan liikevaihto oli 70–90 M€ vuonna 2012, YouTube käynnistää useissa maissa – ei vielä Suomessa – maksullisia kanavia. Musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn osuus musiikin digitaalisen jakelun tulovirrasta Ruotsissa on jo huomattava.
Verkkopalvelujen käytöstä kertyvä data on entistä merkittävämpi valuutta ja globaaleilla toimijoilla sen hyödyntämisessä iso mittakaavaetu.
Käyttäjätietoa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa ja palvelun käyttökokemuksen yksilöllistämisessä. EU pyrkii suojaamaan kansalaistensa yksityisyyttä ja moni EU-jäsenvaltio on käynnistänyt tutkinnan Googlen toiminnasta. Tavoitteena on kieltää sen hallussa oleva eri palvelujen käyttäjätietojen yhdisteleminen.
Uusien merkittävien palvelujen ennakkoarviointi yleistyy
Julkisen palvelun yleisradioyhtiöiden uusien merkittävien palvelujen ennakkoarviointi alkoi Iso-Britanniasta. UK:n lisäksi ns. public value -testit on otettu käyttöön Euroopassa ainakin Irlannissa, Saksassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa.
Myös Suomen Yle-lakiin kuuluu ennakkoarviointi: uusia merkittäviä palveluja käynnistettäessä niiden julkisen palvelun arvo testataan. Kriteerinä on, että uuden palvelun tuoma julkisen palvelun arvo on suurempi kuin sen mahdolliset kielteiset vaikutukset markkinoilla.
Kysymyksiä blogin lukijoille:
- Ovatko suomalaiset tv-yhtiöt ja muut sisältöpalvelut sinulle arvokkaita?
- Voivatko YouTube, Netflix jne. kv-palvelut korvata vain Suomen markkinoille suunnitellun tarjonnan?
- Mikä tekee sisältöpalvelusta tv:ssä, radiossa, verkossa sinulle arvokkaan?
Löydät esityksen Ylen toimintaympäristö keväällä 2013 myös seuraavista palveluista:
Tuija Aallon blogi
http://blogit.yle.fi/aalto/media-ala-muuttuu-mita-ylen-toimintaymparisto...
Facebook
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152856608010603.1073741826.5...
Flickr
http://www.flickr.com/photos/tuija/sets/72157633755330699/with/8863662757/
Google Plus
https://plus.google.com/111656240650692979516/posts/8NGHsWmiXBK#11165624...