“Ne lopetetaan niin kuin moni muukin hyvä ohjelma!”
Kirjoittaja on YleX:n ohjelmapäällikkö.
"Radio millennium kuului joka viikonloppuiseen kuunteluelämykseen ja joskus sitä kuunneltiinuseampaan kertaan Areenan puolelta. Nyt tämä hupi kuulemma loppuu, MIKSI , kysyn vaan?"
"ei helvetin helvetti. Nyt viimeistään vaihdan kanavaa. Mestasoundi, Perttu Häkkinen ja RadioMillenium??? Miksi?
Jätetään parhaat ohjelmat pois ja soitetaan lisää sitä listapaskaa. jes.
Kiitos ja näkemiin YLE"
"Radiomafia takaisin, Räkärodeo, Peltsi ja Juuso, Salovaara…please!"
Otsikossa ja sen alapuolella näkyvää palautetta YleX:n ohjelmistomuutoksista on tullut paljon – puolesta ja vastaan. Suuri kiitos kaikista mielipiteistä ja ajatuksista, joita olemme saaneet! Mielipiteillä on tärkeä rooli, kun mietimme ja kehitämme ohjelmistoamme.
Monesta palautteesta suorastaan huokuu se, miten läheisiksi ja tärkeiksi tietyt ohjelmat ja juontajat ovat vuosien mittaan monelle tulleet. Radio on mitä suuremmassa määrin tunneväline! Olisimme epäonnistuneet monessa asiassa jos muutoksiin kukaan ei reagoisi millään tavalla.
Elinkaaria ja uusia duuneja
Miksi ohjelmiston muutokset tehtiin? Aamu-, keskipäivä-, ja iltapäivälähetykset uusittiin vuosi sitten ja ne ovat nousseet erittäin suosituiksi. Ne menestyvät loistavasti tällä erittäin kilpaillulla kentällä. Populaarikulttuurin ja -musiikin kanavan pitää tavoittaa paljon ihmisiä – muuten voi sanan ‘populaari’ jättää pois. Halusimme uudistaa myös iltoja ja viikonloppua, jotka eivät ole menestyneet viime vuosina enää yhtä hyvin. Ja radiossa kaikilla ohjelmilla on oma elinkaarensa - osa pitkiä, osa lyhyempiä.
Tilanteeseen ovat vaikuttaneet myös muuttuvat tilanteet ihmisten uralla – esimerkiksi Erno Kulmala aloitti vuodenvaihteessa todella tärkeässä tehtävässä tapahtumatuottajana kanavallamme.
YleX on vuosien mittaan kasvattanut monta persoonaa, jotka ovat nousseet tähdiksi ja jatkaneet matkaa Ylessä tai suunnanneet kilpailijoiden palvelukseen. Näitä tähtiä ja yleisön suosikkeja, menestysohjelmia, tai uudenlaisia toteutustapoja ei tule jos ei anneta mahdollisuuksia uusille kyvyille ja ideoille. Se taas tarkoittaa ohjelmiston muutoksia aika ajoin.
Ohjelmaideoita, kiitos!
Kun nyt loppuneet arki-iltojen ohjelmat aloittivat aikoinaan kanavalla, niin toimitukseen tuli paljon postia tyyliin: ”Miksi vanhat hyvät ohjelmat lopetetaan ja tilalle tulee uusia huonompia ohjelmia ja juontajia?” Nyt olemme taas samassa tilanteessa. Toivottavasti, kun seuraavan kerran jälleen uudistumme, niin meille tulee paljon palautteita siitä miksi nykyiset ohjelmat siirtyvät, loppuvat, tai muuttuvat ja tilalle tulee jotain ‘huonompaa’.
Toivon edelleen palautteita ja kommentteja toimitukseemme. YleX ei voi jämähtää paikoilleen, vaan elämme mukana siinä arjessa ja ‘skenessä’, jossa yleisömmekin. Yhtäkään muutosta emme tee ns. fiilispohjalta, vaan asiat mietitään tarkasti ja huomioiden monta asiaa; julkinen palvelu, Ylen arvot, yleisöt, populaarikulttuurin tuulet…
Meillä on ja tulee olemaan musiikin erikoisohjelmia ohjelmistossa. Mitä ja millaisia ne ovat tulevaisuudessa – siihen voi vaikuttaa! Etsimme koko ajan hyviä persoonia ja ohjelmaideoita! Ota siis yhteyttä!
6 kommenttia
To 12.01.2012 @ 15:18
Ei palautettakaan anneta pelkästään ns. fiilispohjalta tai ilman syytä. Tietysti ohjelmisto muuttuu, mutta onko trendi musiikin erikoisohjelmien korvaaminen soittolistoilla korkeampien katsoja lukujen toivossa*? Jos on niin onkohan Ylen ja julkisen palvelun arvoja tulkittu oikealla tavalla?
To 12.01.2012 @ 16:03
Ylen Arvot:
"Suomalaisuus, luotettavuus, riippumattomuus, monipuolisuus ja ihmisen arvostaminen."
Täytyypä kyllä myöntää että jos sieltä kuuluu päivisin sama huttu kuin esim NRJ:ltä niin miten toteutuvat seuraavat arvot:
- Suomalaisuus
- Luotettavuus
- Riippumattomuus
- Monipuolisuus
- Ihmisen arvostaminen
Mikäli ihmisen arvostaminen on erikoisohjelmien korvaamista soittolistahutulla, niin ehkä sitten. Ylen tehtävä oli joskus tuoda erilaisia musiikkigenrejä paremmin esille mutta vähä vähältä nämä erikoisohjelmat kyllä lopetettiin pois. Monipuolisuutta tulee ehkä joskus mutta karrikoidusti sanottuna mongolialaista kurkkulaulantaa ei kuulu Ylen taajuuksilta kuin harvoin. Kurkkulaulannan voi korvata jollain ei niin valtavirrassa menevällä musiikkityylillä niin tajuaa mitä ajan takaa. Sanalla sanoen jos uudistetaan, uudistetaan kunnolla eikä tehdä mitään väritöntä ja mautonta juttua. Ja sitä juuri YleX alkaa muistuttaa.
Onneks on vaihtoehtoja, ja onneksi uutta YleX:ää ei ole pakko kuunnella.
To 12.01.2012 @ 16:10
"Yle haluaa olla suomalaisille merkityksellisin ja heidän omakseen kokema sähköisen viestinnän sisällöntuottaja, sekä rohkea ja luova suunnannäyttäjä journalismissa ja kulttuurissa." Tuohan on osuva kuvaus Bassoradiosta. Pitäisikö veromiljoonat suunnata ennemmin heille?
To 12.01.2012 @ 17:00
Ei palautettakaan anneta pelkästään ns. fiilispohjalta tai ilman syytä. Tietysti ohjelmisto muuttuu, mutta onko trendi musiikin erikoisohjelmien korvaaminen soittolistoilla korkeampien katsoja lukujen toivossa*? Jos on niin onkohan Ylen ja julkisen palvelun arvoja tulkittu oikealla tavalla?
Soittolistat ovat tulleet radioihin mm. siitä syystä, että toimittajat eivät enää tunne musiikkia kovin laajasti. Ohjelmiin toimittajat valitaan supliikin, ei niinkään musiikillisen näkemyksen ansiosta. Ilman soittolistoja kävisi helposti niin, että alkuhuuman jälkeen toimittaja huomaamattaan soittaisi parin sadan kappaleen soittolistaa joka aniharvoin muuttuisi. Se on sitten toki toinen juttu miten mielenkiintoinen koneen arpoma soittolista on. Soittolistan käyttö ei tarkoita sitä, että soitetaan pelkkää TOP40 -tavaraa.
Mitä julkisen palvelun arvoihin tulee, kannattaa lukea julkisen palvelun määritelmä kunnolla. Eduskunta on asettanut YLEn toiminnan tarkoitukseksi "täyden palvelun radio- ja TV-ohjelman tuottamisen". Täyden palvelun ohjelmistoa on vaikea ymmärtää väärin. Paitsi tietysti silloin, jos kuvittelee että YLEn ainoa tehtävä on huolehtia erityisryhmistä ja pyrkiä mahdollisimman kauas valtavirrasta.
To 12.01.2012 @ 21:05
Soittolistat ovat tulleet radioihin mm. siitä syystä, että toimittajat eivät enää tunne musiikkia kovin laajasti. Ohjelmiin toimittajat valitaan supliikin, ei niinkään musiikillisen näkemyksen ansiosta. Ilman soittolistoja kävisi helposti niin, että alkuhuuman jälkeen toimittaja huomaamattaan soittaisi parin sadan kappaleen soittolistaa joka aniharvoin muuttuisi. Se on sitten toki toinen juttu miten mielenkiintoinen koneen arpoma soittolista on. Soittolistan käyttö ei tarkoita sitä, että soitetaan pelkkää TOP40 -tavaraa.
Mitä julkisen palvelun arvoihin tulee, kannattaa lukea julkisen palvelun määritelmä kunnolla. Eduskunta on asettanut YLEn toiminnan tarkoitukseksi "täyden palvelun radio- ja TV-ohjelman tuottamisen". Täyden palvelun ohjelmistoa on vaikea ymmärtää väärin. Paitsi tietysti silloin, jos kuvittelee että YLEn ainoa tehtävä on huolehtia erityisryhmistä ja pyrkiä mahdollisimman kauas valtavirrasta.
Yllämainitussa tapauksessa toimittaja pitäisikin (mainitsemasi "alkuhuuman" jälkeen seuranneen spekulatiivisen ammattitaidon laskun koitettua) luonnollisesti pistää vaihtoon, kuten mikä tahansa ammatinharjoittaja, joka ei työsopimuksessaan edellytettyä työn tasoa enää saavuta.
Mitä "täyteen palveluun" tulee, niin ilmeisesti "täysi" sitten mielestäsi ei pidä sisällään lainkaan vaihtoehtosisältöä. YleX tai Radiomafiakaan ei ole koskaan suoranaisesti erikoistunut marginaaliohjelmiin, vaan niitä on (aika-ajoin) esitetty valtavirtamusiikin ohella, niinkuin pitäisikin. Nykyinen kehitys kyllä näyttää pahalta, vaikka hetkeksi mm. Häkkisen ohjelma näyttikin odotettua valoa tunnelin päähän.
To 26.01.2012 @ 16:22
Populaarikulttuurin ja -musiikin kanavan pitää tavoittaa paljon ihmisiä – muuten voi sanan ‘populaari’ jättää pois.
Tässä kohtaa ollaan peruskysymysten, jotka koskevat YLE:n perustehtävää, äärellä. Perustehtävään kuuluu paitsi "täysi palvelu", myös kaupallisten palvelujen täydentäminen. Uudistuksessa painotettiin kilpailua kaupallisten kanavien kanssa. Ratkaisu on ymmärrettävä, muttei suinkaan välttämättä paras mahdollinen. Missään nimessä kaikessa kritiikissä ei kuitenkaan ole kyse sisällöllisestä muutosvastaisuudesta, kuten kanavapäällikkö jopa hieman väheksyen antaa ymmärtää, vaan myös paljon laajemmasta kysymyksestä: täydennetäänkö vai kilpaillaanko? Minun mielestäni oikea ratkaisu olisi ollut musiikin erikoisohjelmaosaamisen vahvistaminen ja tällä tavoin profiloituminen ja kuuntelijoiden houkuttelu.