Globaalin autoradiomaailman aikaan - Kulutuselektroniikan trendejä 2/2
Kirjoittaja on Ylen teknologiajohtaja, joka kirjaa huomioita Las Vegasin kulutuselektroniikka-
messuilta.
Mielenkiintoisinta 155 000 kävijän, yli 3200 näytteilleasettajan ja tolkuttoman tungoksen messuilla oli autoradion kehittyminen.
Autoradio on muuntumassa pelkästä vastaanottimesta mediasoittimeksi. Uuden sukupolven autoradio pystyy kytkeytymään näppärästi IP-verkkoon esimerkiksi LTE:n avulla ja kas kummaa: samalla avautuu aivan uudenlainen globaali autoradiomaailma!
Pandorasta tai Spotifysta voi autoradiolla valita mielestä kuultavaa, jos Yleisradion neljä suomenkielistä ja kaksi ruotsinkielistä kanavaa ei tyydytä eikä kaupallisiltakaan löydy sopivaa matkaviihdettä.
Nykyautoissahan tämän joutuu toteuttamaan ”pielaveteläisellä” tempulla. Eli joutuu siis rakentamaan omia virityksiä tai lataamaan mieliohjelmat ja musiikit USB-tikulle, mikä nuoremman polven autoilijoille onkin jo aivan arkipäivää. Erillistä digitaalista radiokanavaa ei tulevaisuudessa välttämättä tarvita, vaan autoon muutenkin rakennettu langaton laajakaista hoitaa sen.
Kyllä messuilla mobiililaitteitakin oli, mutta niistä on jo muilla blogipalstoilla ollut tarinoita riittävästi.
Valitettavasti kotimaisen Nokian rooli paikan päällä oli hiukan toisenlainen kuin täällä on nähty. Päähuomion saivat jättiläismäisen Microsoftin yhteistyö jättiläismäisen teleoperaattori AT&T:n kanssa ja Microsoftin uusi käyttöliittymä METRO.
Siihen sitten tarvitaan puhelimiakin. LTE-verkkoon tulee sekä Nokian malli (LUMIA 900) että kiinalaisen HTC:n puhelin, jolle kansa taputti, kun kuuli siinä olevan 16 megapixelin kameran. Valokuvauksen päälle jotain ymmärtävä tajuaa, että moisen ”neulanreikäkameran” taakse on turha valjastaa tuollaista pixelimäärää. Tosin 16 on isompi luku kuin 8.
Muutoinkin messuilla huomio kiinnittyi ihmisten tapaan kuvata. Pokkarikamerat ovat kadonneet kokonaan ja kansalla on joko kännykkäkamera tai sitten kunnon järjestelmäkamera. Kännykkäkamera oli aika usein i-alkuinen, ja mukiinmeneviä web-kuvia sillä saakin.
Olihan messuilla mukana vielä kuolintoreissaan kärvistelevä Kodak ja jopa vanha kunnon Polaroid. Polaroid näytti ihan tutulta. Tosin tästäkin kamerasta oli tullut digitaalinen ja tulostus tapahtuu mustesuihkulla kemiallisen prosessin sijaan.
Kolme päivää messuilla kierrettyään alkoi ajatella ihmisen ajankäytön rajallisuutta. Onkohan se suuri tulevaisuuden juttu enää kulutuselektroniikassa? Messuilla näkyikin paljon pieniä merkkejä myös muusta tekniikan kehityksestä.
Yksi messuhalli oli täynnä erilaisia terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vempeleitä, toisessa hallissa energiaan liittyviä innovaatiota ja lähes joka nurkassa pyöri erilaisia robotteja – muitakin kuin automaattisia pölymoppeja. Hauska vempele oli myös 3-D-printteri: eräänlainen kolmiulotteista tulostetta sylkevä mustesuihku. Tulevaisuudessa ei siis tarvitse enää jonottaa postimyynnistä tilaamiaan esineitä postissa, vaan ne voi tulostaa kotona.