Ma 01.12.2014 @ 17:21Saila Mattila

Tervetuloa uusi vuosi ja uudet tuulet!

Saila MattilaSaila Mattila on Yle Radio Suomen ohjelmapäällikkö.

Yle Radio Suomi on suuri kanava, monella tavalla.

Meitä kuuntelee viikossa noin 1,9 miljoonaa eri-ikäistä suomalaista.

Kanavaa tekee eri puolilla Suomea aluetoimituksissa ja Pasilan toimituksissa iso määrä toimittajia.

Elämän kirjo iloineen ja suruineen välittyy kanavalla, radiotaajuuksilla kuuluvat uutistapahtumat kautta maan, samoin vuodenajat ja juhlapyhät.

Osalla ohjelmista on pitkät, jopa vuosikymmenien mittaiset perinteet.


Tällaista kanavaa on haastavaa kehittää ja uudistaa. Jokaisella kuuntelijalla – samoin tekijällä – on oma vankka näkemyksensä ja mielipiteensä kanavasta. Kanava kantaa myös jokaisen kuuntelijan muistoja.

Tuhansia mukana tutkimuksissa

Suomalaisten mielipiteitä on kuluneen vuoden aikana kerätty ja tutkittu. Tuhannet ihmiset ovat osallistuneet Yle Radio Suomen kehitykseen vastaamalla tutkijoiden kysymyksiin ja kuuntelemalla ohjelma- ja musiikkinäytteitä.

Keskeiset tulokset ovat tässä: Yle Radio Suomessa on monta hienoa ominaisuutta, mm. ajankohtaisuus ja alueellisuus – tätä kanavaa kuuntelemalla tietää, mitä tapahtuu lähellä ja kaukana. Kanavalla on myös tapa puhua ihmistä arvostaen. Kanavaa arvostetaan kautta maan: alueellisia eroja siinä, millaista radiota ihmiset tahtovat kuunnella, ei juuri ollut.

Mielikuvaan kanavasta liittyy kuitenkin myös vanhahtavuus, virallisuus ja sekavuus. Aikuisten ihmisten harrastukset ja elämäntapa eivät nyt kuulu tarpeeksi.

Musiikkimakuja näin isoon kuuntelijamäärään mahtuu tuhansia, ja jokaisella ikäryhmällä on oma nostalgiansa. Monen kuuntelijan mielestä musiikki soi liian vähän. Musiikkipäällikkö Jorma Hietamäki on tässä monien toiveiden ja odotusten risteyksessä.

Loppiaisen jälkeen: värikkäämpi ja uudistettu kanava

Olemme lukeneen ja analysoineet tutkimustulokset huolella. Apuna on ollut myös muutama talon ulkopuolinen asiantuntija. Niinpä vuoden vaihteen jälkeen, 7.1.2015 alkaen kuuluu eetteristä uusi ja värikkäämpi Yle Radio Suomi.

Moni tuttu ohjelma kuitenkin jatkaa, osa niistä uudella paikalla. Uusia ohjelmia alkaa. Aluelähetyksille tulee lisää lähetysaikaa arki-iltapäiviin. Näin ihmiset myös päivän töiden jälkeen pystyvät kuuntelemaan oman alueensa asioista. Alueiden tapahtumista kuullaan myös uudessa valtakunnallisessa Suomi-kierros -lähetyksessä lauantaisin klo 9–12 heti Suomen kuunnelluimman ohjelman eli Onnen sävelen jälkeen.

Kaikki arki-illat klo 18–21 ovat jatkossa suoria. Se vähentää uusintojen määrää ja mahdollistaa hetkessä elämistä ja reagoimista ajankohtaisiin tapahtumiin. Tuomme kuuluviin toivottuja harrastuksia ja elämäntapaa.
•    Maanantai-ilta: Parasta aikaa on ”musiikkiohjelmien Strömsö”, Susanna Vainiolan ja Tuuli Saksalan uusi kolmetuntinen musiikkiohjelma.
•    Tiistai-ilta: Kaikki kotona -iltaa toimittavat Sanna Pirkkalainen ja Paula Jokimies keskittyvät kotiin ja ihmisluontoon.
•    Keskiviikkoilta: Taivallamme edelleen luonnossa, ja luontoahan on myös metsä, niinpä Metsäradio siirtyy maanantaista tänne.
•    Torstai-ilta: Ollaan Ihan pihalla Maija Salmisen ja Marko Miettisen johdolla, tutustutaan erilaisiin harrastuksiin ja mm. tekniikkaan.
•    Perjantai-ilta: Iltojen kuunnelluin ohjelma Puhelinlangat laulaa avaa edelleenkin viikonlopun.

Muutama muutos viikonvaihteessa

Viikonlopun Levylautakunta ja Lakatut varpaankynnet siirtyvät myöhemmäksi rytmittämään lauantai-iltapäivää. Lauantain myöhäisillassa alkaa Josper Knutaksen uusi ohjelma Kuuntelijan lista, ohjelma johon jokaisen ihmisen sisäinen musiikkitoimittaja voi laatia levylistan.

Koe-eläinpuistolla on oma, pieni ja vakaa fanijoukkonsa, mutta todella monet kanavan kuuntelijoista ovat vuosien varrella toivoneet  ohjelman lopettamista ja nyt toive toteutuu.

Kotimainen musiikki valtaa sunnuntaiaamut. Suosittu toimittaja Tarja Närhi alkaa tehdä kaksituntista Tarja Närhin Iskelmäradiota ja sen jälkeen ääniaallot valtaa Suomen tunnetuin musiikkitoimittaja Jake Nyman.

Yksi tunnetuimmista radio-ohjelmista, 35-vuotias Kansanradio tosikoineen ja veitikoineen jatkaa entisellä paikallaan. Jatkossa radion ajankohtaistoimitus etsii myös Ajantasassa vastauksia kansalta tulleisiin kysymyksiin. Ja Yöradion seurassa et ole koskaan yksin; joka yö klo 23 lähtien kanssasi valvoo Radio Suomen toimittaja.

Toivon, että löydät myös vuonna 2015 itsellesi mieluisaa kuunneltavaa Yle Radio Suomesta!

Tutustu uuteen ohjelmakaavioon osoitteessa yle.fi/radiosuomi

255 kommenttia

Pahoittelut siitä että keskustelun kuulluksi kuittaaminen on jäänyt tekemättä, Koe-eläinpuiston intohimoinen fanikunta on noteerattu (vaikuttavaa), ja täällä käyty vilkas kommentointi puolesta ja vastaan huomattu johdossa ja Yle Viestinnässä.

Kanavien ohjelmistoja laatiessa ollaan aina sen äärellä, että miten voi uudistaa, kun ei rakkaista ohjelmistakaan raaskisi luopua. Ehkä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa meillä voisi olla Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanava!

Olisihan se ihan unelmatilanne, että tämä legendaarinen sarja saisi pysyvän sija Elävässä arkistossa / Yle Areenan katalogissa, mutta onko se mahdollista esitysoikeuksien hankkimisen puolesta, en tiedä.

Loppupeleissä aina on vastakkain uuden tuotannon rahoitus ja vanhan esillä pitämisestä korvausten maksaminen. / Tuija / Yle Straegia

Kun YLE ryhtyy toimimaan vt. Tuomiokapitulina kuuntelijapalautteen perusteella Koe-eläinpuiston tapauksessa, niin ollaan vähän hakoteilla. Ohjelmapäällikkö Saila Mattilan retorinen lause pienestä faniporukasta vs. "todella monet" on mielipide, ei faktaa.

Joskus paras puolustus on hyökkäys. Koe-eläinpuistoa kohtaan esitetty kritiikki kohdistuu kaiketi ohjelman räävittömyyteen ja moralismia ilkkuvaan asenteeseen. Itselleni ohjelma on ensisijasesti hyvin tuotettu musiikkiohjelma, mitä Gösta Sundqvist perikunnan mukaan piti pääasiana. Ohjelma edustaa jo antiikista juontuvaa länsimaista nauruperinteen jatkumoa, se noudattaa keskiajan huumorin traditiota, jossa ylhäinen alennetaan ja alhainen ylennetään.

Sundqvistin syvä humaanius näkyy mm. siinä, että ennen kuin seksuaalisesta tasa-arvosta puhuttiin yleisesti, Koe-eläinpuistossa Repe Hiltunen omana onnellisena itsenään ihastuttamassa meitä kuuntelijoita - ja avaamassa tietä suvaitsevaisuudelle. Sundqvist on ohjelmassaan osoittanut sormella niin juoppojen säälittäviä sekoiluja kuin eliitin hallitsematonta viinin lipittelyä - eli luonut taidokkaasti ristivalaistuksen meidän suomalaisten "juomakulttuuriin". Koe-eläinpuisto on ollut myös kaupunkikulttuurin kuvaaja, nähnyt sen karuuden ja kauneuden ensilumen sadellessa hiljaiselle Sundqvistin kotikadulle Kapteeninkadulle jouluaattona. Tämäkö on YLEn näkemyksen mukaan säälittävää moraalin ja rappion kuvaamista? Ei kai?

Kun ihminen elää älyllisten haasteiden keskellä ja on syvien vastoinkäymisten kautta nähnyt ihmisten pahuuden ja ihanuuden, elämän haurauden ja voiman, niin kulttuuriltakin vaatii paljon, että se kolahtaa. Mutta Koe-eläinpuisto puhuttelee, vuodesta toiseen, laadukkaasti.

Onkohan YLEssä ymmärretty sellaista ainutlaatuista asiaa, että Koe-eläinpuisto yhdistää eri ikäpolvet? Oman nuoruuteni yhtenäiskultuuri on Suomessa hajonnut uusiin median muotoihin ja nuoret kuuntelijat hajaantuvat kukin itseään miellyttävän tarjonnan pariin. Haluaako YLE todella edistää eri sukupolviin kuuluvien kuuntelijoiden segmentoitumista erilleen toisistaan? Onko YLEllä pitkässä juoksussa varaa potkia ulos kuuntelijaryhmä, joka on aktiivinen, humaani ja monipuolinen? Todellisia radionkuuntelijoita.

Itse olen lapsesta asti ollut intohimoinen radiokuuntelija (3-4 tuntia päivässä), jolle YLE on ollut laadun tae. YLEn nykyiset linjausten vuoksi kuuntelen nykyään Radio Helsinkiä ja enää satunnaisesti YLEn klassikoita: Maailmanpolitiikan arkipäivää, Metsäradiota, Luonto-iltaa ja niitä harvoja populaarimusiikkiin liittyviä erikoisohjelmia esim. Blues-ministeri. - Ainoana henkilönä meidän perheessä. Muut ovat jo siirtyneet pois YLE:n kuuntelijajoukosta..

Kirkosta voi erota, mutta YLE:stä ei (ainakaan vielä). Sääli, koska käyttäisin tuota kansalaisoikeutta nyt. Valitettavasti sain uuden teeman ensi vuoden eduskuntavaaleja ajatellen, kun kysyn ehdokkaiden mielipiteitä

Tuija_YLE kirjoitti:

Pahoittelut siitä että keskustelun kuulluksi kuittaaminen on jäänyt tekemättä, Koe-eläinpuiston intohimoinen fanikunta on noteerattu (vaikuttavaa), ja täällä käyty vilkas kommentointi puolesta ja vastaan huomattu johdossa ja Yle Viestinnässä.

Kanavien ohjelmistoja laatiessa ollaan aina sen äärellä, että miten voi uudistaa, kun ei rakkaista ohjelmistakaan raaskisi luopua. Ehkä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa meillä voisi olla Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanava!

Olisihan se ihan unelmatilanne, että tämä legendaarinen sarja saisi pysyvän sija Elävässä arkistossa / Yle Areenan katalogissa, mutta onko se mahdollista esitysoikeuksien hankkimisen puolesta, en tiedä.

Loppupeleissä aina on vastakkain uuden tuotannon rahoitus ja vanhan esillä pitämisestä korvausten maksaminen. / Tuija / Yle Straegia

On se kyllä aika harmillista että Ylen radiopuolen tarjonnasta ei enää oikein tahdo löytyä mitään mielenkiintoista tällaiselle Radiomafian parissa kasvaneelle kolmikymppiselle. Musiikkia kuulen vaikka kyllästymiseen saakka Youtubesta, Spotifysta ja sadoilta eri nettiradiokanavilta joten vaaditaan jotain aidosti erilaista että se herättää kiinnostukseni. Koe-eläinpuisto on tosiaan jotain aidosti erilaista. Välillä räävitöntä mutta ehdottoman elämänmakuista ja mukaansatempaavaa.

Toivon tosiaan ettette hautaisi Koe-eläinpuistoa jonnekin arkistojen perukoille pölyttymään sillä tällaiset ohjelmat ovat se tekijä joka erottaa Ylen muista. Suomessa on jo ihan tarpeeksi tusinalistapoppia ja iskelmää soittavia radionovia. Älkää tehkö Radio Suomestakin sellaista.

PS. Sekin olisi jo iso kädenojennus meille KEP-faneille että Yle edes mahdollistaisi yksittäisten KEP-jaksojen ostamisen suoraan mikäli sarjaa ei Areenaan saada esitettäväksi.

Kiitos kirjoituksestasi Late! Loistavaa analysointia, joka valottaa sitä miksi Koe-eläinpuiston suosio jatkuu vuosikymmenestä toiseen. Lukekaa Ylen edustajat ajatuksella tämä ennenkuin lähdette paremmin harkitsematta lopettamaan kulttuurihistoriallisesti merkittävää ohjelmaa.

Todella törkeää kukkahattutätien diktatuuria lakkauttaa KEP. Jos halunne oli että suuri määrä kuulijoita jättää Radio Suolen, siinä kyllä onnistutte. Typeryyden ylistys.

Tuija_YLE kirjoitti:

Ehkä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa meillä voisi olla Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanava!

Jospa nyt ei kuitenkaan tarvitsisi taas liioitella. Ei täällä kukaan ole tuollaista suoratoistokanavaa pyytämässä, meille Koe-eläinpuiston kuulijoille riittäisi ihan se normaali kaksi tuntia viikossa. Vaikka sitten keskellä yötä ja sen jälkeen ohjelma Areenaan. Tähän ei sentään luulisi tarvittavan "rinnakkaistodellisuutta", vai mitä Tuija?

Valitettavasti vastauksestasi huokui siis edelleen se sama alentuva ennakkoasenne Koe-eläinpuistoa vastaan, johon syyllistyit jo alkuperäisessä blogikirjoituksessasikin. Osaisitko vastata, mistä tämä asenteesi johtuu?

Tuija_YLE kirjoitti:

Pahoittelut siitä että keskustelun kuulluksi kuittaaminen on jäänyt tekemättä, Koe-eläinpuiston intohimoinen fanikunta on noteerattu (vaikuttavaa), ja täällä käyty vilkas kommentointi puolesta ja vastaan huomattu johdossa ja Yle Viestinnässä.

Kanavien ohjelmistoja laatiessa ollaan aina sen äärellä, että miten voi uudistaa, kun ei rakkaista ohjelmistakaan raaskisi luopua. Ehkä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa meillä voisi olla Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanava!

Olisihan se ihan unelmatilanne, että tämä legendaarinen sarja saisi pysyvän sija Elävässä arkistossa / Yle Areenan katalogissa, mutta onko se mahdollista esitysoikeuksien hankkimisen puolesta, en tiedä.

Loppupeleissä aina on vastakkain uuden tuotannon rahoitus ja vanhan esillä pitämisestä korvausten maksaminen. / Tuija / Yle Straegia

Eipä täällä ole kukaan Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanavaa vaatimassa, Koe-eläinpuiston kuuntelijoille riittää se viikottainen 2 tuntia, se varmaan olisi mahdollista toteuttaa ilman rinnakkaistodellisuuksiakin kun katsoo ohjelmakarttoja.

Muistakaahan siellä Ylessä kuunnella palautteen antajia, koska me kuuntelijathan nykyään maksamme Yle veroa tästä lystistä. Ainoastaan 2 vuotta olisi ollut ohjelman uusintoja jäljellä, kyllä Ylen talouden yms pitäisi se kestää.

"Ehkä jossain rinnakkaisessa todellisuudessa meillä voisi olla Koe-eläinpuisto 24/7 - suoratoistokanava!"
Näin kommentoi Tuija Ylestä? Siis kuka on tämä henkilö joka nousee kuuntelijoiden yläpuolelle tuollaisella kikkailulla?
Samainen Tuija kommentoi usein viittaamalla erinäköisiin tutkimuksiin tai kannanottoihin, eikö Ylessä ole suoria vastauksia katsojille ja kuuntelijoille? Tulee olo ettei meidän mielipiteillä ole mitää väliä, ylemmyyttä vain, kun ME olemme päättäneet mikä Teille on hyväksi, uudituminen...
Lopettakaa siellä norsunluutornissanne puuhailu ja jalkautukaa veronmaksajien pariin....

En halua kuunnella koko päivää alueradiota Radio Suomesta! Ei yhtään enenmpää alueuutisia!
Haluan kuunnella valtakunnallisia juttuja, kunnolla toimitettuja, politiikkaa, yhteiskunnallisia uutisia jotka käsittelee kaikkia suomalaisia.
En halua pelkkää iskelmää ja lyhyitä lorinoita väliin.
Tehkää sitä mikä on Ylen velvollisuus; sivistys, valistus, tiedonvälitys...
Haluan kuunnella myös Harmaa ja Nymannia, historiaa musiikissa, se on myös tärkeä osa meidän elämää.
EI missään tapauksessa senioriohjelmia! Terveisiä vaan sinne "nuoriso-osastoon". Älkää kuvitelko, että osaatte sanoa mikä on hyväksi meille...

Jouluaatto, missä Koe-eläinpuisto? Joulu pilalla ilman Koe-eläinpuistoa!
Samoin uusinnat pitäisi aloittaa uudelleen.

Ylen vastaus Koe-eläinpuiston keskeyttämistä vastustaville kertoo valitettavan selkeästi, mitä tietä Yle kulkee. Tyhmennys on oikein osuva termi (Sampsa Oinaala, HS 20.12.14). Kulttuurintuntemus on ohutta, asenne ylimielinen. Kuuntelijat petetään, kun luvatut uusinnat lopetetaan kesken. Ehkä rinnakkaistodellisuus-sanan käyttö täyttää Ylen nykyisen vaatimustason sivistyksen suhteen. Eikö suomalaisten verorahoilla enää tämän parempaa saa?

Samspa Oinaalan kolumni Hesarissa on täyttä asiaa. Yle pettää minut ja monet muut, kun jättää viimeiset kaksi vuotta Koe-eläinpuistouusinnat toistamatta. Tälläinen ”soutaa-huopaa”-hallinnointi on surkeaa ja halveeraa minua älyllisenä radionkuuntelijana. Uusintojen jatkamisessa on kyseessä ainoastaan tahdosta.

Se, mikä tässä keskustelussa loukkaa eniten, on Ylen asenne. Esitellään mielipiteitä, mikä on hyväksi ja mikä on pahaksi meille Koe-eläinpuiston kuuntelijoille.

Yleisradion tehtävä on vaalia suomalaista kulttuuria. Riku Saaranluoman päätös aloittaa 2008 Koe-eläinpuistojen uusintojen lähetykset YleX:ssä oli kulttuuriteko. Se, minkä takia jää koukkuun Koe-eläinpuistoon, vaihtelee. Itselläni omassa elämässäni oli pitkä surun kyllästämä periodi lapsen etenevän sairauden takia, ja Göstan hulvattomat verbaaliakrobatiat ja hyvä musiikki toivat iloa elämän harmauteen. Ei sen enempää eikä sen vähempää.

Göstan levyjä on myyty arviolta 650 000 eli hän tiesi jotain suomalaisesta musiikkimausta. Göstan teksteistä on tehty pro gradu-tutkielma. Kun Gösta kuoli, oli meitä Gösta Sundqvist esittää - tribuuttisivuston surusaatossa yli 150 ihmistä muistelemassa häntä. Aika kovat referenssit suomalaiselle viihdealan ammattilaiselle.

Jokainen meistä tietää, että ajan hammas puree Koe-eläinpuistoon ja luopumisen hetki tulee joskus. Itselleni se hetki olisi tullut kahden vuoden päästä uusintojen loputtua. Nyt Yle tekee Göstasta ja hänen faneistaan marttyyreita. Ehkä myös saamme uuden lentävän lauseen: Yle pettää aina.

Liika valta tekee ylimieliseksi. Kun ei tarvitse oikeasti kuunnella asiakkaita, tulos on tämänkaltainen.

Jos koe-eläinpuisto lähetys loppuu niin voisiko edes lähettää uusintana esim. seuraavia Gösta Sundqvist;n
ohjelmia kuin Tietokoneenkorjauskurssi, Belgialaisia kirjauutuuksia/Belgialaisia kirjaharvinaisuuksia ja Teinitalo?
Eipä tuolta YLEn kanavilta taida paljon muutakaan kuunneltavaa ohjelmaa tulla??? Tai ainakaan mitään sellaista jota odottaa innolla.

Ja sen kansanradion voi TODELLAKIN LOPETTAA

Lainaus Sampsa Oinaalaan kolumnista HS 20.12.2014 Radio ja TV:

"Radio Suomen toinen tyhmennys Kansankanavan uudistus lisää lähetysvirtaa toimitettujen ohjelmien kustannuksella"

"Oma lu­kun­sa on Koe-eläin­puis­ton uu­sin­to­jen lo­pet­ta­mi­nen. Sen myö­tä ra­dion huu­mo­ri­oh­jel­mien tar­jon­ta ohe­nee en­ti­ses­tään.

Gös­ta Sund­qvis­tin kä­si­kir­joit­ta­maa Koe-eläin­puis­toa esi­tet­tiin alun­pe­rin vuo­des­ta 1993 vuo­den 2003 al­kuun. Nyt sar­jan kak­si vii­meis­tä vuot­ta jää­vät uu­si­mat­ta. Toi­voa so­pii, et­tä oh­jel­mia ai­koi­naan nau­hoit­ta­neet fa­nit täyt­tä­vät au­kon lait­ta­mal­la uu­si­mat­ta jää­vät jak­sot net­tiin.

Vaik­ka Koe-eläin­puis­toa teh­tiin alun pe­rin liian pit­kään, lop­pu­pään jak­sois­ta­kin löy­tyy hel­miä. Ky­sees­sä on myös ai­nut­laa­tui­nen mu­siik­kioh­jel­ma, jo­ka esi­mer­kik­si vii­me lauan­tai­na tu­tus­tut­ti mi­nut Maddy Priorin my­kis­tä­vän hie­noon kap­pa­lee­seen Wo­man in the Wings.

Oh­jel­mal­la on poik­keuk­sel­li­sen us­kol­li­nen fa­ni­jouk­ko, jon­ka yli Ra­dio Suo­mi nyt kä­ve­lee."

Ihmetellä täytyy, miksi se piti alun perin sieltä Ylex:n ohjelmapaikalta siirtää konservatiiviselle Radio Suomelle? Vaikka suuri Parasta ennen-ohjelman fani olenkin , niin onko aivan välttämätöntä uusia se heti seuraavana päivänä. Eikö koe-eläinpuistoa voi mitenkään siirtää tälle vanhalle ohjelmapaikalle?

Ei lisättävää kirjoitti:

Lainaus Sampsa Oinaalaan kolumnista HS 20.12.2014 Radio ja TV:

"Radio Suomen toinen tyhmennys Kansankanavan uudistus lisää lähetysvirtaa toimitettujen ohjelmien kustannuksella"

"Oma lu­kun­sa on Koe-eläin­puis­ton uu­sin­to­jen lo­pet­ta­mi­nen. Sen myö­tä ra­dion huu­mo­ri­oh­jel­mien tar­jon­ta ohe­nee en­ti­ses­tään.

Gös­ta Sund­qvis­tin kä­si­kir­joit­ta­maa Koe-eläin­puis­toa esi­tet­tiin alun­pe­rin vuo­des­ta 1993 vuo­den 2003 al­kuun. Nyt sar­jan kak­si vii­meis­tä vuot­ta jää­vät uu­si­mat­ta. Toi­voa so­pii, et­tä oh­jel­mia ai­koi­naan nau­hoit­ta­neet fa­nit täyt­tä­vät au­kon lait­ta­mal­la uu­si­mat­ta jää­vät jak­sot net­tiin.

Vaik­ka Koe-eläin­puis­toa teh­tiin alun pe­rin liian pit­kään, lop­pu­pään jak­sois­ta­kin löy­tyy hel­miä. Ky­sees­sä on myös ai­nut­laa­tui­nen mu­siik­kioh­jel­ma, jo­ka esi­mer­kik­si vii­me lauan­tai­na tu­tus­tut­ti mi­nut Maddy Priorin my­kis­tä­vän hie­noon kap­pa­lee­seen Wo­man in the Wings.

Oh­jel­mal­la on poik­keuk­sel­li­sen us­kol­li­nen fa­ni­jouk­ko, jon­ka yli Ra­dio Suo­mi nyt kä­ve­lee."

Kerta Yle on noin raukkamainen että lopetti uusinnat kesken, niin kulttuuriperinteiden vaaliminen jää meidän fanien harteille..onneksi on netti.

Ainakin minä häivyn sunnuntaisin kanavalta, koska Pop eilen - toissapäivänäkin häipyy! Pollari ja Harma takaisin sunnuntaihin, niin minäkin palaan.

MITÄ MITÄ minun vanhat silmäni näkevätkään ??? Että ihan oikeasti aiotte lopettaa Teidän parhaan ja legendaarisimman ohjelman Koe-eläinpuiston !!! EI EI, ETTE TE VAAN VOI !!! En ymmärrä puhetta jostain "pienestä fanijoukosta", tai että "todella monet kuuntelijat" ovat vaatineet ohjelman lopettamista . Se on p***apuhetta, tämmösiä satujahan saa kuunnella muutenkin harvasepäivä. Jos joku "herkkäkorva" ei pysty kyseistä harvinaislaatuista luomusta kuunnella, niin siinä radiossa tai vastaavassa on myös se ON / OFF -potikka, p*****e ! Latelle suuri kiitos pitkästä palautteesta ja perusteluista, ja toki kaikille muillekin, joita tämä asia on lähellä sydäntä. Itse olen ainakin valmis lähtemään vaikka kansalaismielenosoitukseen sinne Ylen "pääkallopaikalle", jos tätä KEP -ohjelman jatkoa ei saada järjestettyä jollain tavalla. Toivottavasti TE YLEläiset ja ohjelmista päättävät otatte huomioon näiden kaikkien ihmisten pyynnöt ja toiveet tämän ohjelman jatkon suhteen. Minulle se on ainakin suomeksi sanottuna elämää suurempi asia ! Kiitos ja kuulemiin ! Terveisin yksi suomen kansalainen Härmästä

Olen miettinyt jotain logiikkaa tähän jokseenkin absurdiin keskusteluun Koe-eläinpuiston uusintojen jatkumisesta. Valtaosa tässä blogi-paikassa perustelee uskottavasti, miksi ohjelman pitäisi jatkua ja YLE ahvenpuolustuksessa väittää Koe-eläinpuiston olevan räävitön ja kansakuntaa rappioittava.

Ainoan selityksen, ainakin itselleni, voisi löytää Finnpanelin kansallisesta radiotutkimuksen tuloksista. Yle Radio Suomi on kuunnelluin radiokanava Suomessa. Totta. Vuosien 2009 -2013 aikana YLE Radio Suomi on menettänyt kuitenkin noin 200 000 kuuntelijaa ja tavoitettavuusprosentti tippunut 38 %:sta 33 %:iin. Pääkaupunkiseudulla ja uskoakseni myös muissa suuremmissa kaupungeissa Yle Radio Suomen tavoitettavuusprosentit ovat vähän pienempiä.

Ikäryhmittäin ohjelmapäällikkö Saila Mattilan sanoin YLE Radio Suomi tavoittaa eri-ikäisiä suomalaista. Ikäryhmistä suurin on yli 65-vuotiaat (reilu kolmannes (35 %) tuosta 1,9 miljoonasta), toiseksi suurin on ikäluokka 55-64-vuotiaat (arviolta 28 %) ja kolmanneksi suurin ikäluokka 45-54-vuotiaat (arviolta 17 %). Suuret ikäluokat (hopea muurahaiset ja harmaat pantterit) ja yhtenäiskulttuurin aika näkyy siis Yle Radio Suomen kuuntelijaluvuissa. Valitettavasti tietyt tilastolliset tosiasiat syövät vuosien varrella Yle Radio Suomen kuuntelijakuntaa ja harjoitettu pienimmän yhteisen (häiriö)tekijän politiikkaa vain edistää ohenemista. Muutostarvetta siis löytyy saada nuoremmat kuuntelijat Ylen kanaville ja tie on valittu. Seuraan mielenkiinnolla, mitä stereotypioita (ikä, paikka, harrastukset, mielenkiinnon kohteet etc.) YLE:ltä tulee meistä kuuntelijoista. Varsinkin nuorista kuuntelijoista, jotka ovat kouluttuneempia, kielitaitoisempia ja elävät vaihtoehtojen maailmassa.

Ei pieni 59-vuotias tohtoripää ymmärrä.

No kyllähän se tuosta Tuija Aallon vastauksesta ilmenee, että KEPin tapauksessa raha ratkaisee. Ilmeisesti kävi liikaa kismittämään yleläisiä maksaa tekijänoikeusmaksuja vanhasta ohjelmasta kun niillä rahoilla voisi mieluummin palkata siskon kaason veljenpojan levyjä pyörittämään.

Kuuntelijoista ei niin väliä, roskaporukkaa, jotka jaksaa aina valittaa.

Late kirjoitti:

Olen miettinyt jotain logiikkaa tähän jokseenkin absurdiin keskusteluun Koe-eläinpuiston uusintojen jatkumisesta. Valtaosa tässä blogi-paikassa perustelee uskottavasti, miksi ohjelman pitäisi jatkua ja YLE ahvenpuolustuksessa väittää Koe-eläinpuiston olevan räävitön ja kansakuntaa rappioittava.

Ainoan selityksen, ainakin itselleni, voisi löytää Finnpanelin kansallisesta radiotutkimuksen tuloksista. Yle Radio Suomi on kuunnelluin radiokanava Suomessa. Totta. Vuosien 2009 -2013 aikana YLE Radio Suomi on menettänyt kuitenkin noin 200 000 kuuntelijaa ja tavoitettavuusprosentti tippunut 38 %:sta 33 %:iin. Pääkaupunkiseudulla ja uskoakseni myös muissa suuremmissa kaupungeissa Yle Radio Suomen tavoitettavuusprosentit ovat vähän pienempiä.

Ikäryhmittäin ohjelmapäällikkö Saila Mattilan sanoin YLE Radio Suomi tavoittaa eri-ikäisiä suomalaista. Ikäryhmistä suurin on yli 65-vuotiaat (reilu kolmannes (35 %) tuosta 1,9 miljoonasta), toiseksi suurin on ikäluokka 55-64-vuotiaat (arviolta 28 %) ja kolmanneksi suurin ikäluokka 45-54-vuotiaat (arviolta 17 %). Suuret ikäluokat (hopea muurahaiset ja harmaat pantterit) ja yhtenäiskulttuurin aika näkyy siis Yle Radio Suomen kuuntelijaluvuissa. Valitettavasti tietyt tilastolliset tosiasiat syövät vuosien varrella Yle Radio Suomen kuuntelijakuntaa ja harjoitettu pienimmän yhteisen (häiriö)tekijän politiikkaa vain edistää ohenemista. Muutostarvetta siis löytyy saada nuoremmat kuuntelijat Ylen kanaville ja tie on valittu. Seuraan mielenkiinnolla, mitä stereotypioita (ikä, paikka, harrastukset, mielenkiinnon kohteet etc.) YLE:ltä tulee meistä kuuntelijoista. Varsinkin nuorista kuuntelijoista, jotka ovat kouluttuneempia, kielitaitoisempia ja elävät vaihtoehtojen maailmassa.

Ei pieni 59-vuotias tohtoripää ymmärrä.

Kiitos hyvästä analyysistä. Nämä uudet ohjelmalinjaukset pyrkivät miellyttämään mahdollisimman monia, ja näin ollen pyrkimyksenä on olla ärsyttämättä ketään. Lopputulemana on tasainen harmaus – Radio Suomi muuttuu vain yhdeksi värittömäksi poijuksi kaupallisten kanavien äänimeressä.

Miksi näin, sitä ei ymmärrä myöskään Göstan kokoinen 51-vuotias maisteri.

Jesse kirjoitti:

Liika valta tekee ylimieliseksi. Kun ei tarvitse oikeasti kuunnella asiakkaita, tulos on tämänkaltainen.

Ja, kun rahoitus vielä kerätään jokaiselta veronmaksajalta ns.Yle-verolla, niin väliäkö sillä on miellyttääkö ohjelmat kuuntelijoita vai ei. Ei muutako toimittajien potaskan puhumista lisää ja Nova-musiikkia sekaan yötä päivää niin siinähän se Ylen uudistettu ohjelmisto pääpiirteissään onkin.

Tosi huonoja uudistuksia varsinkin Koe-eläinpuiston lakkauttaminen :(.
Ylellä on päteviä toimittajia, joiden ammattitaitoa ei mielestäni hyödynnetä tarpeeksi kun ottaa huomioon, että suuron osa ohjelmatarjonnasta on ajankohtaisuuteen keskittyvää ja osa turhia haastatteluja. Hectorin ohjelma olisi myös mielestäni voinut jatkua.
KEP, Hector ja Jake Nyman on olleet syitä Yleveron maksulle.
Alivaltiosihteerikin huononi täysin kun se siirtyi Puheelle ja musiikit jäi pois. Laulut oli iso osa AVS:tä. Ylex kuulostaa kaupallisien kanavien toisinnolta.
KEPin toivoisin jatkuvan!

Käsittämätöntä ylimielisyyttä kuvastuu vastauksista ja ontuvista selityksistä Ylen taholta.

Koe-eläin-puiston uusintojen lakkauttaminen kesken on Ylen ohjelmapoliittisten linjausten pohjanoteeraus tähän saakka. Kansanradiota kuunteleva ja siellä purkautuva vajaaälyisten joukko on saamassa nyt tahtonsa läpi.

On hienoa sentään nähdä, kuinka Göstan ainutlaatuinen ja kekseliäs huumori tunnistetaan täällä kommentoivien radiota aktiivisesti kuuntelevien kansalaisten joukossa. Koe-eläin-puiston huumorin ymmärtämiseen tarvitaan sivistystä - asia mitä Ylessä ei enää nähtävästi haluta tukea. Häpeä YLE!

terv. maisteri 38-v., Kanta-Häme

Ei lisättävää kirjoitti:

Lainaus Sampsa Oinaalaan kolumnista HS 20.12.2014 Radio ja TV:

"Radio Suomen toinen tyhmennys Kansankanavan uudistus lisää lähetysvirtaa toimitettujen ohjelmien kustannuksella"

"Oma lu­kun­sa on Koe-eläin­puis­ton uu­sin­to­jen lo­pet­ta­mi­nen. Sen myö­tä ra­dion huu­mo­ri­oh­jel­mien tar­jon­ta ohe­nee en­ti­ses­tään.

Gös­ta Sund­qvis­tin kä­si­kir­joit­ta­maa Koe-eläin­puis­toa esi­tet­tiin alun­pe­rin vuo­des­ta 1993 vuo­den 2003 al­kuun. Nyt sar­jan kak­si vii­meis­tä vuot­ta jää­vät uu­si­mat­ta. Toi­voa so­pii, et­tä oh­jel­mia ai­koi­naan nau­hoit­ta­neet fa­nit täyt­tä­vät au­kon lait­ta­mal­la uu­si­mat­ta jää­vät jak­sot net­tiin.

Vaik­ka Koe-eläin­puis­toa teh­tiin alun pe­rin liian pit­kään, lop­pu­pään jak­sois­ta­kin löy­tyy hel­miä. Ky­sees­sä on myös ai­nut­laa­tui­nen mu­siik­kioh­jel­ma, jo­ka esi­mer­kik­si vii­me lauan­tai­na tu­tus­tut­ti mi­nut Maddy Priorin my­kis­tä­vän hie­noon kap­pa­lee­seen Wo­man in the Wings.

Oh­jel­mal­la on poik­keuk­sel­li­sen us­kol­li­nen fa­ni­jouk­ko, jon­ka yli Ra­dio Suo­mi nyt kä­ve­lee."

Tässä Ylen tylyt terveiset Oinaalalle ja monille muille kuuntelijoille, jotka näkevät Radio Suomen ohjelmiston "uudistusten" taakse:

"Radiokriitikko Sampsa Oinaala arvioi Yle Radio Suomen uudistuksia (HS 20. 12.).

Kanavan uudistukset tehdään 7. 1. 2015 alkaen. Oinaala ei ole vielä voinut kuunnella yhtäkään uusista ohjelmistamme, mutta asennetta hän ammensi edesmenneen kriitikon 11 vuoden takaisesta kolumnista. Muutama korjaus Oinaalan tekstiin on paikallaan.

Lauantaivieras ei lopu vaan pysyy ohjelmistossa ja siirtyy sunnuntaille. Lauantaivieraan ohjelmapaikalla kuullaan vastedes klassikko Maailmanpolitiikan arkipäivää. Taustapeileistä jatkaa suosittu keskiviikon Pyöreä pöytä.

Kanavan toimitettuja musiikkiohjelmia ei jyrätä kanavalta. Suuri osa jatkaa entiseen malliin, ja uusien ohjelmien tekijät ovat päättyvien ohjelmien (muun muassa Lempimusiikkia, Kissankehto) toimittajia.

Koe-eläinpuistolla on faninsa. Sillä on myös runsaasti antifaneja, sillä yhdestäkään toisesta ohjelmasta ei ole vuosien varrella tullut yhtä paljon negatiivista palautetta kuin Koe-eläinpuistosta. Valitettavaa on, että emme voi sijoittaa sarjaa Yle Areenaan tekijänoikeudellisista syistä. Erikoista on, että Oinaala tuntui tässä kannustavan tekijänoikeusloukkauksiin.

Marja Keskitalo
radiopäällikkö, Yle"

Samaa toistoa kuinka Koe-eläinpuisto on ollut niin ikävä ohjelma, että se on pahoittanut monen kuuntelijan mielen, joten se lopetetaan. "Antifanit" ovat siis saaneet päättää Koe-eläinpuiston jatkosta. Uskoo kuka haluaa. Itse uskon, että lopettamisen takana on lähetyksistä päättävien omat intressit eikä mikään muu. Heidän järkähtämättömässä mielessään Koe-eläinpuisto on jostain tuntemattomasta syystä out. Ja kun ei tarvitse kuunnella kenenkään mielipiteitä kuin vain näennäisesti, niin lopettaminen tapahtuu käden käänteessä kansliapäätöksellä. Toki pieni ristiriita jää, kun Keskitalon mukaan "antifanien" mielipide on kuitenkin ollut Koe-eläinpuiston lopettamisen syynä. Eli kuuntelijoiden oma syy lopulta. Omalta osaltani Radio Suomen kuuntelu loppuu kyllä näihin käsittämättömiin selittelyihin. Good Bye Radio Suomi.

Pitäisi varmaan odotella, miltä nuo uudistukset tuntuvat mutta pari asiaa on pakko kommentoida. Aikoinaan kun lauantaista vietiin paikalliset ohjelmat pois olin tosi pahoillani, joten ehkä nyt ei pitäisi harmitella niiden osittaista palauttamista, vaan odottaa miten toimii mutta: eikös sitä Onnen Säveltä, olkoon kuinka suosittu tahansa, voitaisi siirtää vaikka lauantain myöhäsi-iltaan tai vaikka yö-ohjelmaksi? On kuin joku lukisi puhelinluetteloa kaksi tuntia, yhtä typerää. Ja herääminen siihen pilaa koko aamupäivän. Kansanradion, joka kuuluu samaan kastiin, saisi samalla hukuttaa jonnekin, mutta se nyt on onneksi sellaiseen aikaan, että yleensä muistaa sammuttaa toosan.

Viikon paras radiohetki on ollut sunnuntai klo 14-16. Ihanaa leppoisaa musiikkia ja siihen hyvä kirja... Viikon voimavarat latautuvat. Mutta ikäväkseni nyt vain tunti, joka on liian vähän minun akuilleni. En millään jaksa paneutua puhe-ohjelmiin sunnuntaisin ja vaikka Minna onkin loistava niin kirjaa ei voi silloin lukea. Oli aika kivalla paikalla siinä missä oli, lauantaissa. Onko sunnuntai vieras varmaan tullut oikeaan paikkaan? Huokaisu.

Toivon, että jos hyvää tarkoittavassa uudistuksessa havaitaan epäkohtia (=palaute) ohjelmien paikkoja voitaisiin edes vähän muuttaa ilman suurta "ohjelmauudistusta"....

Lopuksi vielä tärkeä toive: Ei milloinkaan Olga Ketosen ääntä Radio Suomeen. Onko aggressiivisempaa ässä-vikaista suhisijaa koskaan radiossa ennen tavattu, toimittajan siis! Miten ylipäänsä puhevikainen voi olla radiossa, millään kanavalla?

JW kirjoitti:

Olen todella pettynyt, jos Koe-Eläinpuisto loppuu. Se on ehdottomasti ollut yksi ylen radiokanavien valopilkkuja ja vastaavaa ohjelmaa YLE ei ole enään pystynyt tuottamaan.

KEPin lopettaminen on kuuntelijoiden karkeata aliarviointia. YLEX kuuntelu loppui kohdaltani, kun KEP siirtyi YLE Suomeen ja nyt loppuu sitten myös YLE suomen kuuntelu.

Sama täällä!!

Minä pahoitan mieleni aina, jos radion avatessani sieltä ei tule juuri sitä ohjelmaa tai musiikkia
jota haluan kuulla. Vaadin siis kaikkien ohjelmien lopettamista, etten vain pahoita mieltäni edes
vahingossa. Ainoa ohjelma johon en koskaan ole pettynyt on Koe-eläinpuisto.

kasvoin nuoruuttani Koe-eläinpuiston kanssa, myöhemmin piti hankkia maailman radio että sen sai kuulumaan ei-suomessa asuessani. Se musiikki, kuinka paljon uutta musiikkia löysin KEP kautta. Hävettäisi olla yksi pieni Saila, jotenkin tuli niin väsynyt olo tästä.

Koe-eläinpuiston lopettaminen on todella syvältä. Eipä tarvitse enää kuunnella yleä.

Lukekaa Antti Halisen Yle ja Hector-blogi Uudessa Suomessa. Alkaa löytyä syy ja tarkoitus koko keskusteluun YLE Radio Suomen ”uudistuksiin” ja ohjelmien lopettamiseen.

Itseäni kalvaa koko asiassa se järkyttävä tosiasia, kuinka kauan YLEn keskijohto saa sählätä omien subjektiivisten tarkoitusperiensä kanssa ja tuhlata YLEn maine laadukkaana kulttuuritalona ennen kuin joku YLEssä ärähtää ja laittaa pisteen touhulle. Sisäsiistille nepotismille. YLE on ollut paras mediatalo (toimittajat, infra, ideat ja uusiutumiskyky) kautta vuosikymmenien, mutta nykyinen henkinen alamäki on ollut pitkä ja valitettavasti myös syvenevä.

Järjettömiä päätöksiä, no ei tartte kuunnella yleltä enään mitään kanavia...Kyllä nyt pitäisi lopettaa tuo YLEn rahoitus, lyödä lappu luukulle jos ei omillaan pärjäisi!

Ei hirveesti yllätä nämä Ylen kootut selitykset. Ohjelmiston taso laskee, kuin lehmän häntä. Huononnuksia on mahdoton perustella uskottavasti, kuuntelijat eivät ole tyhmiä. Koe-eläinpuiston lopettamisen perusteet ovat kaiken huippu, johon ei usko kukaan vähänkään asiaan perehtynyt.

Quote:

Joku tuolla aiemmin sanoi, että fanisivulla on 4.000 ja jotain fania. Se on kyllä häviävän pieni osa meistä kuuntelijoista, joiden illan tuo kammottava ohjelma pilaa. SItä paitsi, täällä huseeraa mielipiteineen vain yksi ja sama ihminen, joten jonkun kaipaamaa vastausta Yleltä yhtä ja samaa sontaa suoltavalle lienee turha odottaa.:) Yks hailee, minne se ohjelma siirtyisi, kunhan pysyy poissa normi-ihmisten kanavalta!

Yleisradion toiminnan ideana on ollut näihin aikoihin se, että tarjotaan ohjelmaa kaikille suomalaisille ihmisille - eikä vain "normi-ihmisille". Ylellä on viikon aikana eri kanavilla radiolähetysaikaa 08 - 24 välisenä aikana useita satoja tunteja. Oletko oikeasti sitä mieltä, että niistä ei pari tuntia jouda Koe-eläinpuiston lähettämiseen? PS. Opettele käyttämään kanavanvalitsinta!

Kyllä nämä selitykset viittaavat vain siihen, että suosittu ohjelma lopetetaan, koska se ei miellytä ohjelmapäällikköä.

Saatan olla väärässä. Jos näin on ja yksittäisten ihmisten valitukset otetaan huomioon, ehdotan Radion sinfoniaorkesterin lopettamista. Verovaroista maksetaan pienen piirin (eliitin) huvit, jotka eivät suurta osaa kansasta kiinnosta lainkaan. Uskon, että Koe-eläinpuisto päihittää RSO:n suosiossa milloin tahansa!

"Koe-eläinpuistolla on oma, pieni ja vakaa fanijoukkonsa, mutta todella monet kanavan kuuntelijoista ovat vuosien varrella toivoneet ohjelman lopettamista ja nyt toive toteutuu."

Koe-eläinpuisto on tärkeä asia monille ihmisille joten voitaisiinko pysyä faktoissa.

Väite 1. ".. on oma pieni fanijoukkonsa".

Ei pidä paikkaansa. Koe-eläinpuisto on viikosta toiseen ja vuodesta toiseen YLE:n kuunnelluimpia radio-ohjelmia, jatkuvasti TOP10:ssä mukaan lukien kaikki YLE:n radio ohjelmat.(lähde: YLE: areenan kuuntelijaluvut). Tämä siitä huolimatta että kyse on vanhasta ohjelmasta ja uusinnasta.

Sitä paitsi jos ohjelmalla olisikin vain "oma pieni fanijoukkonsa" niin eikö YLE ole olemassa myös tällaisia fanijoukkoja varten toisin kuin kaupalliset toimijat. Lopettakaa äkkiä nyt sitten saamenkieliset viittomauutiset jos tämä on toimintaidea.

Väite:2: " mutta todella monet kanavan kuuntelijoista ovat vuosien varrella toivoneet ohjelman lopettamista ja nyt toive toteutuu"

Tästä meillä ei taida olla mitään muuta faktaa kuin se mitä tässä blogissa sanot. Mitä tarkoittaa "todella monet" käytännössä? Sitä paitsi ohjelman voisi siirtää toiselle kanavalle ja toiseen ajankohtaan, vaikka YLEX klo 04. Vieläkö joku pahoittaisi mielensä?

Itselleni Koe-eläinpuisto on TOP10 asia kun luetellaan tärkeimpiä asioitani elämässäni. Mitä se sitten kertoo ajastamme tai elämästäni, en tiedä. MIstään "vain elämää" tai "tanssii tähtien kanssa" tai putouksesta tai muusta vastaavasta pas***** mistä ihmiset kohkaavat en vain jaksa innostua.

Hankin nykyisen pöytäkoneeni vain sen takia että siinä on kunnollinen Audio nauhoitus ohjelma jotta saan KEP:iä talteen. Nyt tallessa on noin 250 jaksoa ja tarkoitus oli loput kaksi vuotta vielä tallentaa, nyt en tiedä mitä teen :(

Olen ollut suuri YLE fani ja en pidä kaupallisten kanavien tarjontaa yhtään minään mutta nyt YLE on itse tuhoamassa itseään. Gösta oli nero ja toki ymmärrän että se raivostuttaa keskinkertaisuuksia mutta rajansa kaikella. Missään nimessä Koe-eläinpuiston pääasia eivät olleet rivoudet, Gösta sanoi haastattelussa itsekin että kyse on inhimillisestä ja ihmisiä lähellä olevasta ohjelmasta ja olen täsmälleen samaa mieltä.

V.Hytönen kirjoitti:

Luojan kiitos tuo kammottava ölinä ja mörinä eli Koe-eläinpuisto loppuu.

pelottavaa tämän päivän meno kunnei uusavuttomat osaa edes kanavaa vaihtaa

tulen tekemään kaikkeni, että ylevero tiputetaan nollaan, jos koe-eläinpuiston esittäminen lopetetaan.

Typerin päätös ikinä lopettaa KEP:n uusinnat!! Paras radio ohjelma ikinä.

On se perkele kun paras ja ainoa ohjlema mitä kuuntelee uusintanakin lauantaisin eli Koe-eläinpuisto lopetetaan sisäsiittoisten kukkahttutätien ja setien takia.

Kyllä tämä todellakin on nykyisin Pohjolan oma pikku Pohjois-Korea.

Miksi ei lopeteta perjantain paskaa puhelinlangat laulaa yksintein kun siitä ei pidä vielä useampi kuin Koe-Eläinpuistosta mitä tiedän?

Tosi suvaitsevainen kukkahattutäti junttilahan tämä on.

nyt olis isyytä vaihtaa korkepalkkainen Maila Sattila jonnekkin piippuhyllylle odottamaan eläkettä ja laittaa sellainenihminen hoitamaan kanavaa, että KEP jatkuu myös nämä kaksi viimeistä kautta.

Täysin käsittämätön päätös, faneja on varmasti enemmän kuin muutama kukkahattutäti, jolal ei ole muuta tekemistä kuin valittaa joka asiasta.

Lopetetaan samalla koko kanava, koska itse sitä en kestä kuunnella, ja tuskin kovin mini muukaan KEP fani, joten kanava on turha.

Radio Suomi = Ylimielisten oma kanava!

Vähän toisenlaista palautetta: haluaisin kiittää Saila Mattilaa näistä sunnuntaiaamun muutoksista. Ne nimittäin ajoivat minut etsimään vaihtoehtoa kaupalliselta puolelta, ja miellyttävä ohjelma löytyikin! Heikki Harman infotainmenttia jään kaipaamaan, joten odotan innolla hänen uutta ohjelmaansa yksityisellä puolella. J. Nymanin pölinästä ei niin väliä - mies kun mielistelee ja kumartaa joka suuntaa ja unohtaa pyllistävänsä samalla monelle. Joten vielä kerran kiitos, että Yle avasi korvani.

Vai on Koe-eläinpuiston fanijoukko pieni mutta vakaa? Jälkimmäinen pitää paikkansa, mutta väitän että fanijoukko on hyvin suuri. No eipä tarvitse enää Yle Suomea kuunnella. Näin 43-vuotiaana en vielä ole valmis kanavan muihin, ilmeisesti hämähäkinseitteihin hautautuneille muumioille suunnattuihin ohjelmiin.

Leitz kirjoitti:

Lukekaa Antti Halisen Yle ja Hector-blogi Uudessa Suomessa. Alkaa löytyä syy ja tarkoitus koko keskusteluun YLE Radio Suomen ”uudistuksiin” ja ohjelmien lopettamiseen.

Itseäni kalvaa koko asiassa se järkyttävä tosiasia, kuinka kauan YLEn keskijohto saa sählätä omien subjektiivisten tarkoitusperiensä kanssa ja tuhlata YLEn maine laadukkaana kulttuuritalona ennen kuin joku YLEssä ärähtää ja laittaa pisteen touhulle. Sisäsiistille nepotismille. YLE on ollut paras mediatalo (toimittajat, infra, ideat ja uusiutumiskyky) kautta vuosikymmenien, mutta nykyinen henkinen alamäki on ollut pitkä ja valitettavasti myös syvenevä.

Kannattaa ehdottomasti lukea Halisen blogi. Yllättäen tähän palauteketjuun kirjoittaneiden epäilyt Ylen päätöksen teon subjektiivisuudesta ohjelmiston suhteen saavat vahvistusta. Kirjoittaja on ollut Ylellä vuosia töissä. Ei ole vaikea arvata, että Koe-eläinpuiston lopettamispäätös tehty samaan tapaan kuin Hectorin Pop eilen-toissapäivänä-ohjelman lopetus.

http://anttihalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/177421-yle-ja-hector

Se on kovaa hommaa selitellä Koe-eläinpuiston lopettaminen tuulesta temmatuilla syillä http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420274855569.html?ref=og-ref-google.fi Keskitalo tuntuu tietävän mikä on kuuntelijoille hyväksi - Iltasanomien kommentit ovat kyllä aika paljon puhuvia...että menikö nyt kaikki ihan putkeen.

Mauri Lehtonen, Oulu kirjoitti:
Leitz kirjoitti:

Lukekaa Antti Halisen Yle ja Hector-blogi Uudessa Suomessa. Alkaa löytyä syy ja tarkoitus koko keskusteluun YLE Radio Suomen ”uudistuksiin” ja ohjelmien lopettamiseen.

Itseäni kalvaa koko asiassa se järkyttävä tosiasia, kuinka kauan YLEn keskijohto saa sählätä omien subjektiivisten tarkoitusperiensä kanssa ja tuhlata YLEn maine laadukkaana kulttuuritalona ennen kuin joku YLEssä ärähtää ja laittaa pisteen touhulle. Sisäsiistille nepotismille. YLE on ollut paras mediatalo (toimittajat, infra, ideat ja uusiutumiskyky) kautta vuosikymmenien, mutta nykyinen henkinen alamäki on ollut pitkä ja valitettavasti myös syvenevä.

Kannattaa ehdottomasti lukea Halisen blogi. Yllättäen tähän palauteketjuun kirjoittaneiden epäilyt Ylen päätöksen teon subjektiivisuudesta ohjelmiston suhteen saavat vahvistusta. Kirjoittaja on ollut Ylellä vuosia töissä. Ei ole vaikea arvata, että Koe-eläinpuiston lopettamispäätös tehty samaan tapaan kuin Hectorin Pop eilen-toissapäivänä-ohjelman lopetus.

http://anttihalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/177421-yle-ja-hector

Hyvä blogikirjoitus, Hectorin ja Koe-eläinpuiston lopettamiseen Keskitalo käytti samaa syytä, kuuntelija palautetta, todellisuudessa lopetamispäätöksen takana on..RAHA

Uskomatonta että Joen eläinpuiston uusinnat lopetetaan joidenkin nutturapäiden toiveesta ja vielä kesken! Hectorin ulosheitto oli jo sekin käsittämätöntä ja vielä tilalle jotain iskelmää...eks meillä ole jo Iskelmäradio???? Tuleeko hän la iltaan Humpparadio...eipä soi tämä kanava enää meilläkään viikonloppuisin.... Että semmoinen uudistus!!!!

Anonyymi kirjoitti:

Se on kovaa hommaa selitellä Koe-eläinpuiston lopettaminen tuulesta temmatuilla syillä http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420274855569.html?ref=og-ref-google.fi Keskitalo tuntuu tietävän mikä on kuuntelijoille hyväksi - Iltasanomien kommentit ovat kyllä aika paljon puhuvia...että menikö nyt kaikki ihan putkeen.

IS:n lukijakommentit, kun lukasee läpi niin, jo niistä voi päätellä, että Ylen uudistukset on menneet päin piippiä. Mutta diktatuuriin kuuluu valitettavasti myös se, että virheitä ei myönnetä, vaikka näytöt olisvat kuinka vesiselviä. Kyseessähän on ihan selkeää valehtelua radiopäällikön ja ohjelmapäällikön suulla. Viestinnän taso on yhtä luotettavaa kuin NL tai DDR:ssä aikonaan.

Todella surkeita uudistuksia. Etenkin Koe-eläinpuisto olisi saanut jatkua!! Kuka pöljä näistä oikeen päättää?! Taitaa olla täti ohjelmapäällikkö itse vain pahoittanut mielensä ja lopettaa ohjelman...??

Kolme otetta netistä pieneen johtopäätelmään.

Otteita pitkän linjan Ylen radiotoimittaja Pentti Kemppaisen ”Ääniradion tulevaisuus – onko se radio?” LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN JULKAISUJA 68/2007: Ikä ratkaisee usein myös sen, mitä kuunnellaan. Perusasetelma on, että vanhat kuuntelevat Yleisradion kanavia ja nuoret sekä keski-ikäiset kuuntelevat kaupallisia. Jakolinja kulkee 50 ikävuoden yläpuolella.

Perinteinen ohjelmaradio kulttuurin, taiteen ja asiapuheen aloilta on YLE Radio 1, populaarimusiikin ja
kulttuurin monimediainen kanava on YleX sekä uutis-, ajankohtais- palvelu- ja kontaktikanava Radio Suomi, joka jakaantuu päiväsaikaan 20 maakuntaradion lähetykseksi. YleQ:sta kaavailtiin neljättä valtakunnallista kanavaa, mutta sen toiminta lopetettiin syyskuussa 2006. Yleisradio veti linjaa suhteessa täyden palvelun periaatteeseen lopettaessaan YleQ:n lähetykset. Suuret keski-ikäiset yleisöt jätettiin kaupallisille radioille, Yleisradion kohdeyleisöpalvelun ulkopuolelle.

Lauri Gröhnin blogi ”Yle Puhe pilattiin koska 30-40-vuotiaita haluttiin pois kaupallisilta kanavilta” 27.1.2012, Uusisuomi : ”Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoi eilen radiossa, että urheilun tulo Yle puheelle johtui siitä, että 30-40 vuotiaita haluttiin saada pois kaupallisilta kanavilta ja Yle Puhe oli ainoa paikka missä selostukset voitiin esittää keskeytyksettä”.

Tuija Aalto,Yle Kipinä, joulukuu, 2014: "Tämän ohjelman intohimoinen fanikunta on aivan ilmiömäinen osoitus siitä, miten tuore ja ennakkoluuloton sisältö valloittaa puolelleen. Nyt on kuitenkin aika etsiä keinoja, joilla synnytettäisi uusia "koe-eläinpuistoja", uutta oivaltavaa huumoria kuunneltavaksi ja katsottavaksi. Kuka sitä osaisi tehdä? Missä sitä pitäisi esittää?"

Johtopäätös : Ylellä on ollut rakenteellinen ongelma radiokuuntelijoiden suhteen YLEQ:n lopettamisen jälkeen (lopettajana YLEn radiojohtaja Seppo Härkönen, Kepu), ja sitä on yritetty ratkaista vuosien mittaan jokseenkin järjettömillä hallinnollisilla tempuilla huonoin tuloksin. Yle Radio Suomesta on tullut liian iso sisällöllinen kalakukko, jonka sisällöt pitäisi jakaa kahdelle eri kanavalle. Ja samalla voisi vaihtaa muutaman päällikön …

Tuija Aallolle: Kun löydät ihmisen, joka puristaa omasta päästään viikon välein kahden tunnin mittaisia ohjelmia ja kykenee tekemään niitä 700 yksilöityä kappaletta (heittää yli 40 kymmentä sanamuunnosta yhdessä jaksossa, firman nimi on Kumpi Kolmesta, johdattaa kuuntelijat Viikinki-festifaaliin, joka onkin VII Kinki-festifaali jne.), olet löytänyt Göstan työlle jatkajan. Voipi jäädä löytymättä.

Tiedän, että YLEssä on monia ihmisiä, joille Gösta oli tärkeä. Esimerkiksi YleQ:n ja YleX:n tiedotus saa minulta syvän kumarruksen vuosien varrelta asiallisista palautteista ja tiedoista. Ihmiset, jotka ovat puun ja kuoren välissä.

Sivut

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu