Ma 19.04.2010 @ 11:39Timo Harakka

Act of God

Terveisiä täältä jostakin. Viikonloppuni Manchesterissä on kohta viikkoni Manchesterissä
ja kuka tietää, muuttuuko viikko kuukaudeksi, kun koneet eivät lennä eivätkä palauta toimittajaa työpaikalle, koululaista kouluun eikä äitiä ja vauvaa äiti ja vauva –joogaan.

Olemme saarroksissa pohjois-Englannissa ja yhtäkkiä palautuu mieleen, mitä on maantiede. Englanti on saari ja Suomi on, anteeksi vaan, hel-vetin kaukana. Oikeastaan vasta yhden sukupolven ajan olemme onnistuneet nujertamaan maantieteen, poistamaan välimatkat, siirtämään Suomen reunalta keskelle.

Nyt koko Eurooppa on kuin sata vuotta sitten. Matka pohjoisesta Suomesta vaikka Pariisiin oli viikkokausien rankka seikkailu laivoilla ja höyryjunilla, yhteyksiä sai odotella ja aikataulut muuttuivat. Ei mitään halpalentojen pikapiipahduksia – tosin tällä hetkellä sanapari Easy Jet lähinnä naurattaa.

*
Vakuutusyhtiöiden kielenkäytössä tulivuorenpurkaus on Act of God, Jumalan teko. Ja tämä järkyttävä shokki tuo mieleen syyskuun yhdenneääntoista päivän terrori-iskun. .Maailma näyttää aivan erilaiselta kuin ennen viime torstaita. Yhtäkkiä koko yltäkylläinen länsimainen elämäntapamme on kyseenalaistettu, itsestään selvät vapaudet otettu pois. Emme edes tiedä, kauanko tämä jatkuu ja paheneeko se vielä. Olemme voimattomia ja avuttomia – edes rahalla ei voi ostaa luonnonvoimia.

Kun meidät nyt on pakolla pysäytetty, niin pysähdytäänpäs miettimään. Kuinka kauan tilanteen pitäisi jatkua, ennen kuin se tuntuisi luonnolliselta. Varmasti jo nyt liikeyritykset ovat korvanneet palaverimatkat toimivilla etäkokouksilla – eivätkä enää koskaan palaa järjettömään ja tehottomaan ees taas suhaamiseen. Kenties jo kuukauden päästä ihmiset alkaisivat vaihtaa lomalentoja kotimaan retkiin ja muihin elämyksiin. Matkasta tulisi erikoistapaus, jännityksellä odotettu juhla, niin kuin se ennen olikin ja joka se ilmastonmuutoksen hidastamiseksi saisi olla jatkossakin.

Ihmiskunnan elämäntapa voi ehkä sittenkin muuttua. Pitäisikö nyt tarttua tilaisuuteen – kun luonnonvoimat tekivät meidän puolestamme päätöksen, johon emme itse ole pystyneet?

*
Globalisaatio on peruutettu - tai ainakin lykätty.

Älkää silti joutuko paniikkiin siellä Suomessa. Vai ettekö ole vielä huomanneet, että te olette aivan saarroksissa, eristettyinä muusta maailmasta. Me pääsemme täältä Manchesteristä kyllä ihmisten ilmoille, mutta teistä on tullut taas suomalaisia: kaukainen arktinen heimo, te olette eksotiikkaa.

Koettakaa kestää, pitäkää pintanne. Yritämme lähettää apua teille heti kun voimme.

 

Asiasanat: 

26 kommenttia

Kiitos hauskasta jutusta ja rennosta asenteesta ikävässä tilanteessa. Spekulointi lentokiellon yhteydestä ilmastonmuutokseen on kuitenkin ennenaikaista. Euroopan osuus koko maailman lentoliikenteestä on alle neljäsosa, ja ollut laskussa.

Se mikä täällä lennoissa säästetään, kuittaantuu nopeasti Aasian, Tyynenmeren ja Pohjois-Amerikan liikenteen kasvulla. Eli jos ilmastomuutos johtui ilmailusta niin ei sitä vielä ole peruutettu.

Eurooppa ei todellakaan ole maailman napa, vaan yhden suuren mantereen kyljessä oleva niemeke. Sen reunoilla on sitten pikkusaaria, kuten "Iso-Britannia". (Nimi lienee keksitty muinaisina aikoina pelottamaan suurempien maiden asukkaita.)

Suurin osa lennoista on kuin onkin pelkkää hömppämatkailua. Palaverit voidaan korvata videoneuvotteluilla. Kansa ei saa pluspisteitä, eikä päivärahoja, mutta yritykset ja osakkeenomistajat säästävät pikän pennin. Täällä Seutulan läheisyydessä kuulee taas linnunlaulua. Luonto on suorastaan innoissaan.

Mitä tämä merkitsee Euroopan siirtolaistulvaan? Tullaanko junalla Venäjän kautta vai purtilolla Välimeren yli?

Jumala on julistettu kuolleeksi aikoja sitten. Miten vakuutusyhtio voi vedota Act of Godiin?

Nyt tekisi mieli kirjoittaa, etteikö Harakka osaa lentää kotiin. Niin paksua on tämä "kevyt" teksti tämän "kriisin" edessä. Miten ihmeessä maailmamme on mullistunut? Miten aiemmin olimme siirtäneet Suomen reunalta keskelle? Miten se uhkaa "elämänmuotoamme", ettemme pysty halujemme mukaan sinkoilemaan pitkin maailmaa pelkkä luottokortti perstaskussa - mistä muuten ei näytä olevan apua, koska kaikkialla voivotellaan lentoyhtiöiden niukkaa korvauspolitiikkaa ja vaikeuksia löytää keinoja päästä kotiin?

Harakka, lennähdä satamaan - vaikkapa sieltä kanavia pitkin Liverpooliin ja nouse rahtilaivaan. Tuksuttelet sitten kotiin sitä tahtia, minkä tekniikka ja luonnonvoimat myöten antavat. Hitaassa matkanteossa on syvyyttä, kirjoitti aikanaan Erno Paasilinna pyöräillessään ympäri Itä- ja Koillis-Suomea. Ehkä matkan aikana löydät itsellesi tien ulos sieltä mammajoogien, pintaravintoloiden,city-vihreiden ja keskiluokkaisuuden täyttämästä internet-syvällisestä maailmastasi.

Suomi on keskellä, Englanti reunalla.

Hmmm... kirjoitti:

Harakka, lennähdä satamaan - vaikkapa sieltä kanavia pitkin Liverpooliin ja nouse rahtilaivaan. Tuksuttelet sitten kotiin sitä tahtia, minkä tekniikka ja luonnonvoimat myöten antavat. Hitaassa matkanteossa on syvyyttä, kirjoitti aikanaan Erno Paasilinna pyöräillessään ympäri Itä- ja Koillis-Suomea. Ehkä matkan aikana löydät itsellesi tien ulos sieltä mammajoogien, pintaravintoloiden,city-vihreiden ja keskiluokkaisuuden täyttämästä internet-syvällisestä maailmastasi.

Kiitos kovasti vinkistä. Lukutaito on vaikea taito, vai ehdotatko vakavissasi, että lähdemme nelikuukautisen vauvan kanssa "syventämään maailmankuvaamme" rahtilaivalla Pohjanmeren yli?

Luontoäiti tekee parhaansa päästäkseen eroon homo sapiens nimisestä loisesta. Niin tekisin minäkin samassa asemassa... Itikat, citykanit ja mäkäräiset ovat pientä verrattuna ihmiseen.

Harakka voisi jäädä sinne missä onkin ! Harakkaa ei täällä tarvita !

Timo Harakka kirjoitti:

Kiitos kovasti vinkistä. Lukutaito on vaikea taito, vai ehdotatko vakavissasi, että lähdemme nelikuukautisen vauvan kanssa "syventämään maailmankuvaamme" rahtilaivalla Pohjanmeren yli?

Rahtilaivalla Pohjanmeren yli on luksusta verrattuna viime vuosisadan siirtolaisuuteen. Eivät raivaajasuomalaiset vauvoineen pelänneet kuukauden kestävää valtameren ylitystä.

Jos harakkojen kermaperseet eivät kestä muutaman päivän reissua kotosuomeen, niin tehkööt pesän sinne värisevään Londostaniin.

Mtt kirjoitti:
Timo Harakka kirjoitti:

Kiitos kovasti vinkistä. Lukutaito on vaikea taito, vai ehdotatko vakavissasi, että lähdemme nelikuukautisen vauvan kanssa "syventämään maailmankuvaamme" rahtilaivalla Pohjanmeren yli?

Rahtilaivalla Pohjanmeren yli on luksusta verrattuna viime vuosisadan siirtolaisuuteen. Eivät raivaajasuomalaiset vauvoineen pelänneet kuukauden kestävää valtameren ylitystä.

Jos harakkojen kermaperseet eivät kestä muutaman päivän reissua kotosuomeen, niin tehkööt pesän sinne värisevään Londostaniin.

Yleissivistyskin on työllä hankittava. Monessa rahtilaivassa on muutamia matkustajahyttejä, jotka lyövät laudalta monen heikompiosaisen kotiolot. Lisäksi saarivaltiosta lähtee mantereelle päin (myös Norjaan) kymmeniä matkustaja-aluksia päivittäin. Ihmeen kädettömiä jotkut näyttävät olevan lentoliikenteen vaihtoehtojen kanssa. Enkä todellakaan haluaisi ketään nelikuukautisen vauvan kanssani samaan koneeseen.

Marianne Amaechi kirjoitti:

Jumala on julistettu kuolleeksi aikoja sitten. Miten vakuutusyhtio voi vedota Act of Godiin?

Sinä et tiedä asioista mitään.

Harakan teksti on ylimakeaa kasariromantiikkaa. Hyvinvointipossu ei varmaan käynyt kertaakaan interraililla.
Act of God on ylivoimainen este eikä sitäkään ole muiden kuin Timon syytä mahtipontistaa. Timon tulkinnan mukaan Act of God on Timo täällä. Tai minä raukkka.

Höpö pöpö.

Kalasääksi matkustaa vain pyöräilyvauhtia ja saapuu silti Suomeen Afrikasta muutamassa viikossa.

Jos pari lentoa on peruttu niin onko muka tarpeen heittäytyä ihan USAvuttomaksi?

Fyysikko Albet Einstain on sanonut, Jumala ei heitä noppaa. Markkinatalouden ahneus on asettanut hävityksen kauhistuksen ja Islannin tulivuoren purkaukset jatkavat raamatussa ennustettua luonnonmullistusten sarjaa jonka seurauksena ihmisen sukupolvi painuu unholaan.
Maya intiaanien kalenteri muuten loppuu Joulukuuhun 2012.

Reissuvinkiksi:
Auto/juna Manchesterista Hull nimiseen satamakaupunkiin, alle kahden tunnin päässä. Autolautta/risteilylaiva sieltä Rotterdamiin (http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Pride_of_Rotterdam), 12 tuntia. Auto/juna Travemundeen, joka on alle 6 tunnin matka, ja sieltä laivalla Helsinkiin (vähän yli vuorokausi) (http://www3.finnlines.com/index.php/passenger_fin/reitit_ja_aikataulut/helsinki_travemuende). Matkan varrellahan voi tilanteen muuttuessa hypätä lentokoneeseen.

Ei tästä mitään opita eikä mikään muutu. Kun tästä selvitään, sama touhu jatkuu. Minä ja mun tarpeeni. Kunhan väki maailmalta kotiutuu, alkaa pirunmoinen mekastus, kun pitää löytyä maksaja yllättäville matkakuluille. Suomalaisetkin ovat nyt oppineet vaativiksi asiakkaiksi, ja sen myötä ihmisistä on tullut uhmaikäisen tavoin käyttäytyviä avuttomia kakaroita: jos jotain yllättävää tapahtuu, jonkun viranomaisen velvollisuus on olla vieressä auttamassa. Nyt kun viranomainen ei pääse viereen, sen pitään hommata maksaja yllättäville matkakuluille. Oikein malliesimerkki oli yhden maakuntalehden toimittaja, joka on jumissa jossain päin Eurooppaa. Toimittaja raportissaan sieltä jostain mietti vaihtoehtoisia matkustusmuotoja, mutta kuka maksaa. Sitä mietti toimittaja. Mitäpä muutakaan.

Luen mielelläni kommentteja, mutta kommentoin äärimmäisen harvoin. Mietin näissä kommenteissa, mikä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi pitää teilata, kirjoittaa ilkeästi, rumasti ja ivallisesti . Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joidenkin huvi täällä palstoilla näyttää olevan toisten mollaaminen...

Hyvin kirjoitti Timo Harakka, erityisesti pidin kappaleesta, joka alkaa..kun meidät on pakolla pysäytetty, pysähtykäämme... Kiitos!

Toivon Harakan perheelle turvallista kotimatkaa- ja kaikille muillekin matkalaisille- Saan käydä nukkumaan omaan vuoteeseeni täällä koti-Suomessa, maailman laidalla, mutta mieheni on toisella puolella maapalloa. Toivottavasti jokin liikenneväline tuo hänet kotiin sovittuna päivänä kahden viikon kuluttua!

Mansku kirjoitti:

Luen mielelläni kommentteja, mutta kommentoin äärimmäisen harvoin. Mietin näissä kommenteissa, mikä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi pitää teilata, kirjoittaa ilkeästi, rumasti ja ivallisesti . Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joidenkin huvi täällä palstoilla näyttää olevan toisten mollaaminen...

Hyvin kirjoitti Timo Harakka, erityisesti pidin kappaleesta, joka alkaa..kun meidät on pakolla pysäytetty, pysähtykäämme... Kiitos!

Toivon Harakan perheelle turvallista kotimatkaa- ja kaikille muillekin matkalaisille- Saan käydä nukkumaan omaan vuoteeseeni täällä koti-Suomessa, maailman laidalla, mutta mieheni on toisella puolella maapalloa. Toivottavasti jokin liikenneväline tuo hänet kotiin sovittuna päivänä kahden viikon kuluttua!

Kiitos hauskasta kirjoituksesta Timo Harakka. Hankalasta tilanteesta huolimatta teksti on hupaisan optimistista.
Merkillisia kommentteja olet saanut, asiantuntemattomia. Pienen vauvan kanssa matkustaminen on vaativaa puuhaa, siihen verrattuna rinkkamatkaajan isin maksama interrail on leikkia vaan.

Hyvaa kotimatkaa Shanghaista.

Marianne Amaechi kirjoitti:

Jumala on julistettu kuolleeksi aikoja sitten. Miten vakuutusyhtio voi vedota Act of Godiin?

Jospa Jumala juuri nyt näytti maailmalle, missä on viimeinen sana.

Kalle kirjoitti:

Kiitos hauskasta kirjoituksesta Timo Harakka. Hankalasta tilanteesta huolimatta teksti on hupaisan optimistista.
Merkillisia kommentteja olet saanut, asiantuntemattomia. Pienen vauvan kanssa matkustaminen on vaativaa puuhaa, siihen verrattuna rinkkamatkaajan isin maksama interrail on leikkia vaan.

Hyvaa kotimatkaa Shanghaista.

Kiitos myötä- (ja miksei myös vasta)tunnosta! Tänään keskiviikkona koimme melkoisen pettymyksen, kun Helsinki-Vantaa sulkeutui juuri nenämme edestä. EasyJetin nettisivut ovat kaatuilleet pitkin päivää, joten oli mentävä lentokentälle asti pettymään. Lentoyhtiö ilmoitti matkan peruuntumisesta 45 minuuttia lähtöajan jälkeen.

Harkitsimme yölauttaa Hullista Rotterdamiin, kuten joku tuolla ylempänä ehdottikin. Amsterdamista olisi reilun viiden tunnin matka Hampuriin, josta toinen mokoma Kööpenhaminaan, jonne saavuttaisiin kello 22 jälkeen. Ei ihan ideaalia imeväisten kannalta.

Onneksi Britannian ilmatila sentään avautui. Mutta perjantain kone Helsinkiin on täynnä, pääsi perille tai ei, joten me lennämme aamuvarhaisella Kööpenhaminaan. Ehdin buukata ja maksaa jo liput, kunnes huomasin, että kaikki Kööpenhaminan-Tukholman junat on varattu täyteen.

Epätoivoista surffailua autovuokraamojen sivuilla. Ilmeni, että yksisuuntainen, rajat ylittävä reissu on ongelma. Monet eivät suostu sellaiseen ollenkaan: paras tarjous on 350 euroa. Myöskään 7-9 tunnin ajomatka ei riemastuttanut.

Älysin onneksi, että Sveriges Järnväg on lisännyt vaunuja maan sisäisessä liikenteessä - tarvitsee siis vain pullahtaa rajan yli Ruotsin puolelle Malmöön, jotta pääsee naapurin luotijunan kyytiin. Ihan emme ehdi Helsingin-lauttaan, mutta onneksi on keksitty Turku, jonne näillä näkymin siis rantaudumme perjantaiaamuna kello 7.00.

Ja, toisin kuin moni ylempänä epäilee, raha ei ratkaise. Tällä kertaa on tärkeintä päästä turvallisesti kotiin. Silja Linellakaan ei nakerreta hodareita, vaan palkitaan pitkä matkapäivä lapsuuden legendaarisella ruotsinlaivabuffetilla.

Huvittavaa, etteivät nämä maailmanmatkaajat osaa katsoa lahden eteläpuolelle.
Pitää olla niin kansainvälistä neekeriä
Esimerkiksi tällä vaihtoehdolla olisi lauantaina kello 10.30 Katajanokalla.

Fr 23/4 13:10 London (Gatwick) 17:50 Riga BT652 Economy Class, S

Fare Taxes and surcharge Transaction fee Passengers Total
EUR 444.00 EUR 50.62 EUR 10.00 2 Adults EUR 504.62
EUR 149.00 EUR 25.31 EUR 5.00 1 Child EUR 179.31

Total purchase amount for all passengers: EUR 683.93

Nyt jos olisi ylimääräistä rahaa niin sijoittaisin näitä videoneuvottelujärjestelmiä tuottaviin yrityksiin. Epäilemättä moni yritys huomaa, että väkeä ei kannata lennättää ympäri palloa, vaan asiat voi hoitaa etänä.

Eräs eurovaaliehdokas vaati junayhteyttä Jyväskylästä Berliiniin. Vielä sellaista, jolla voisi matkustaa yön yli ollen aamulla perillä. Ei lainkaan hullumpi ajatus.

[quote=Anonyymi][quote=Mansku] Mietin näissä kommenteissa, mikä ihmisiä oikein vaivaa? Miksi pitää teilata, kirjoittaa ilkeästi, rumasti ja ivallisesti . Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joidenkin huvi täällä palstoilla näyttää olevan toisten mollaaminen...quote]

Kyllähän kaikki varmaan matkajumilaisten hankaluudet ymmärtää, ja varsinkin jos mukana on pikkulapsi. Mutta hurskastelulta vaikuttaa H:n toive siitä, että tämä tapaus jotenkin pysäyttäisi yleisen länsimaisen keskiluokkaisen elämäntapaporsastelun, kun noukkii kirjoituksen tiedot H:n omasta matkasta. Hän on siis ollut viikonloppumatkalla Manussa Easy Jetillä. Siis hyvin tyypillinen halpalentojen metsästäjä, I guess. Tietenkin - lennot kun yleensä ovat saastuttavia ja halpalennot erityisesti lentomatkailun kansanhuviksi tehdessään erityisesti sitä - niitä kuuluu noin periaatteeessa ja yleisesti paheksua (tai antaa ainakin vaikutelma siitä). Se on juuri sitä, mistä meidät pitäisi pysäyttää. Mutta tilaisuus tekee varkaan (ellei sitten ole ollut elämäntapavaras jo alun perinkin). Ehkäpä H:kin ajattelee ja selitttää, että kun on tuo pikkuvauva ja arki on niin raskasta, että pitäähän tässä jotain arjesta irrottavaa olla...

Tämä lentokatkos viimeistään on paljastanut sen, mikä on toki ollut jo muutoinkin nähtävissä pitkään. Siis sen, kuinka laajalle levinnyt ja syvälle juurtunut tämä halpalentoelämäntapa on. Työpaikoilla ja kaveripiireissä ei juuri muuta kuulekaan kuin juttuja siitä, kuinka se tai tämä työ- tai muukaveri on jumittunut johonkin tai ei pääse varaamalleen matkalle. Ihmiset ovat aivan hulluina halpojen lentomatkojen perään, se tuntuu olevan monille ykköselämänsisältö ja -puheenaihe. Ja ennen kaikkea keskiluokkaisille, ja oletettavastikin vielä sellaisille heistä jotka kyllä noin yleensä ovat paheksumassa kaikenlaisia "kestävän kehityksen" vastaisia asioita. Oletettavasti usea heistä kannattaa ja jopa äänestääkin vihreitä. Hurskastelua hurkastelun sekaan, sitä tämä on, paitsi että nyt kun "ilmastonmuutosshokista" on päästy yli ilmastonmuutoksen "liioittelua" keppihevosena käyttäen yhä useampi on alkanut luopua hurkastelusta ja ihan avoimesti harrastaa tietoisesti ilmastonmuutosmyönteisiä toimia ja elämäntapoja (kun eihän se ilmastonmuutos totta ollutkaan).

Ja tämäkin vielä nähtäneen, kunhan nämä tuhkapilvet hälventyvät: lentomatkailu vain kiihtyy entisestään, kun "mulle kaikki heti ja aina uudestaan ja uudestaan" -ihmiset pistävät (ja tämä on jo alkanut) tuhkapilvisotkut lentoturvallisuusviranomaisten ja/tai lentoyhtiöiden (ja erityisesti Finavian ja Finnairin) syyksi ja haluavat näyttää, että me kyllä teemme tästä kaikesta huolimatta ja tämän kaiken takia mitä haluamme. Me, juuri me (keskiluokkaiset ihmiset), meille kuuluu koko maailma ja meidän pitää päästä mihin ja milloin haluamme; Jumala on kuollut, siis me olemme jumala.

Timo Harakka kirjoitti:
Hmmm... kirjoitti:

Harakka, lennähdä satamaan - vaikkapa sieltä kanavia pitkin Liverpooliin ja nouse rahtilaivaan. Tuksuttelet sitten kotiin sitä tahtia, minkä tekniikka ja luonnonvoimat myöten antavat. Hitaassa matkanteossa on syvyyttä, kirjoitti aikanaan Erno Paasilinna pyöräillessään ympäri Itä- ja Koillis-Suomea. Ehkä matkan aikana löydät itsellesi tien ulos sieltä mammajoogien, pintaravintoloiden,city-vihreiden ja keskiluokkaisuuden täyttämästä internet-syvällisestä maailmastasi.

Kiitos kovasti vinkistä. Lukutaito on vaikea taito, vai ehdotatko vakavissasi, että lähdemme nelikuukautisen vauvan kanssa "syventämään maailmankuvaamme" rahtilaivalla Pohjanmeren yli?

Niin, näinhän se on tehtävä, jos ehdoin tahdoin on vauvansa mukaan matkalle ottanut. Ehkä silloin "maailmankuva syvenisi" sen verran, että ymmärtäisi, onko nelikuukautiselle "luonnollista" matkustaa yli 2 000 km - mikäli se ei ole ollut aivan pakottavaa. Rentouttavaa lomailua lähinnä vanhempia vapauttavassa hengessä en laske sellaiseksi. Nelikuukautinen ei huomaisi eroa, vaikka matkustaisitte Seurasaareen Manchesterin sijasta.

Niin, paitsi että matka Seurasaareen kuluttaisi vähemmän otsonikerrosta, uusiutumattomia luonnonvaroja ja korvaamatonta, koskaan takaisin saatavaa aikaa. Luonnollisesti.

Anonyymi kirjoitti:
Marianne Amaechi kirjoitti:

Jumala on julistettu kuolleeksi aikoja sitten. Miten vakuutusyhtio voi vedota Act of Godiin?

Sinä et tiedä asioista mitään.

Vahingossa ja ihmeekseni huomasin tämän vanhan viestin, joten varmaan on myöhäistä kommentoida, enkä nimettömiä kirjoituksia tavallisesti noteeraakaan. Laitoit vaan niin tyhmän palautteen. Jumala elää minun ja lukuisten muiden ihmisten elämässä, ja olen kiitollinen saadessani olla Jumalan lapsi. Mielestäni on kuitenkin erittäin mielenkiintoista, että tiukan paikan tullen ja nimenomaan rahan ollessa kyseessä vakuutusyhtiö kehtaa viitata Jumalaan, vaikka yleensä yritysmaailmassa ei uskolla tai Jumalalla ole minkäänlaista arvoa, eikä esim. työelämässä ole todellakaan trendikästä vedota missään asiassa uskoonsa tai Jumalaan.
Terveisin Marianne Amaechi

Ajankohtaisputki

Tuubin täydeltä asiaa!

A-tuubi on uusi monimuotoinen ajankohtaiskanava netissä!

Blogiarkisto

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu