To 13.01.2011 @ 19:00Virpi Hukkanen

Vartti junalaiturilla repii hermoja

Juna kulkee Helsingistä kohti Tamperetta. Vauhti hidastuu, ja konduktöörin ääni kaikuu kovaäänisestä. Hän pahoittelee, että juna on aikataulustaan myöhässä viisi minuuttia.

Viisi minuuttia! Pitääkö sitä pahoitella! Vieressäni istuvan rouvan mielestä pitää. Siksihän aikataulut ovat, että niitä noudatetaan.

Työpäivän jälkeen paikallisjuna on myöhässä. Joudun värjöttelemään laiturilla melkein vartin ylimääräistä.

Hermo kiristyy. Alan olla samaa mieltä Tampereen junan rouvan kanssa. Seuraavaksi myöhästyn jatkoyhteydestä ja lapsen iltapäiväkerho ennättää mennä kiinni. VR! Noudata aikatauluja, jotta minä pystyn noudattamaan omiani!

Yhtä epämiellyttävä tilanne on myös junan kuljettajalle. Kun hän saapuu viisi minuuttia tai vartin myöhässä määränpäähänsä, myöhästymiset eivät ole siinä.

Kuljettajan täytyy käydä pahimmillaan saman tien uuden junan ohjaimiin. Lepotauko jää pitämättä. Jäisen junan valmistelut ottavat kuitenkin oman aikansa. Juna lähtee myöhässä. Ja taas kiristyy satojen ihmisten hermo.

8 kommenttia

Mitenköhän nämä suomalaiset pärjäisivät kaukoidässä tai muualla maailmassa, jossa ei eletä ihan minuutilleen aikataujen mukaan... on ehkä parempi etteivät he ota sitä riskiä, että ylitäisivät Suomen rajat ja totuus näin paljastuisi...

no eihän se henkilöstö siinä kärsi, kun kuljettajat pitävät lakisääteiset taukonsa välittämättä siitä jääkö juna myöhään vai ei! konnaritkin monta kertaa istuvat vaan ohjaamossa eikä tee mitään kuulutuksia. ainakin lähiliikenteessä näin.

Järkyttävää, että viisain ja järkevin koko porukasta oli veturinkuljettaja Pentti Kala. Hänellähän ei ole mahdollisuutta vaikuttaa asioihin muutoin kuin tekemällä parhaansa kujettaessaan veturia. Onko siis työntekijöiden asiantuntemus kokonaan unohdettu uudistuksia värkättäessä?

Liikenneministeri aivan järkyttävä! Sai kuvan ettei hän ole lainkaan kartalla eikä olekkaan. Kommentit Helsingin aseman laitteistosta kyllä hämmentävät: Niinko ei mulle oo kukaan esitelly, niinko. Kuitenkin hän vaalien alla vaatii terhakkaasti päitä vadille.

Toimitusjohtaja Aro puolestaan vaikutti osakkeenomistajien juoksupojalta, joka kyllä oli oppinut säästämisveisut. Mutta voimaton tietenkin hänkin. Taustallahan tässä on nämä markkinatalouden kotkotukset. Tällaiset perusplavelut olis pitänyt säilyttää ilman näitä kotkotuksia.

Hyvää jatkoa vain kaikille. Kohta kevät koittaa:) Koitetaan känttyröidä.

Anni kirjoitti:

Järkyttävää, että viisain ja järkevin koko porukasta oli veturinkuljettaja Pentti Kala. Hänellähän ei ole mahdollisuutta vaikuttaa asioihin muutoin kuin tekemällä parhaansa kujettaessaan veturia. Onko siis työntekijöiden asiantuntemus kokonaan unohdettu uudistuksia värkättäessä?

Liikenneministeri aivan järkyttävä! Sai kuvan ettei hän ole lainkaan kartalla eikä olekkaan. Kommentit Helsingin aseman laitteistosta kyllä hämmentävät: Niinko ei mulle oo kukaan esitelly, niinko. Kuitenkin hän vaalien alla vaatii terhakkaasti päitä vadille.

Toimitusjohtaja Aro puolestaan vaikutti osakkeenomistajien juoksupojalta, joka kyllä oli oppinut säästämisveisut. Mutta voimaton tietenkin hänkin. Taustallahan tässä on nämä markkinatalouden kotkotukset. Tällaiset perusplavelut olis pitänyt säilyttää ilman näitä kotkotuksia.

Hyvää jatkoa vain kaikille. Kohta kevät koittaa:) Koitetaan känttyröidä.

Jospa herra kala ajais pikkasen kovempaa, ei sitä 135, ei tarvii kuulla pillin ääntä, vaan yrittäs saaha aikka vaikka kiinnikin, ajais 143. Vois ehkä pitää sen helvetin arvokkaan lepotaukonsa, jota vaati, kun yksin ajoon menitte.

Aro ei kyllä vastannut mihinkään kysymyksiin. Kierteli ja kaarteli ja väisteli vastuuta! Vaihtoon joutaa tuommooset!
Kala oli fiksuin koko porukasta!

ylikireät suomalaiset kirjoitti:

Mitenköhän nämä suomalaiset pärjäisivät kaukoidässä tai muualla maailmassa, jossa ei eletä ihan minuutilleen aikataujen mukaan... on ehkä parempi etteivät he ota sitä riskiä, että ylitäisivät Suomen rajat ja totuus näin paljastuisi...

Jos työmatka kestää pahimmoilleen 2h30 min kun normaalisti selviää 1h 5 min, niin alkaa kyllä jo hieman VR:n toiminta ihmetyttää. Ja kun joka ikinen päivä junat on myöhässä 15-30 min. Työnantaja tykkää varmaan hyvää:) Joten turhasta ei narista, varsinkaan K-junalla kulkijat...tai siis N-junahan se on koko talven ollut, eli todellinen paikallisjuna. Ja mikä pahinta, junissa on ollut vai 1 juna yksikkö, kun normaalisti on 3. Sinne sitten ahtautuu 3 junayksikon verran työmatkalaisia. Happi on loppunut ja muutama pyörtynyt ahtaudessa. Täytyy sanoa, että kiitos kanssa matkustajat että olette jaksaneet olla kärsivällisiä. Pokkari mukaan työmatkalle, niin menee matka mukavasti:) Aikaahan meillä on ja lapset odottaa päiväkodeissaan vanhempaa hakemaan kotia....VR=Venaa rauhassa.

ylikireät suomalaiset kirjoitti:

Mitenköhän nämä suomalaiset pärjäisivät kaukoidässä tai muualla maailmassa, jossa ei eletä ihan minuutilleen aikataujen mukaan... on ehkä parempi etteivät he ota sitä riskiä, että ylitäisivät Suomen rajat ja totuus näin paljastuisi...

Maassa maan tavalla. Kauko-idässä on Kauko-idän aikataulukulttuuri ja Suomessa Suomen. Yksinkertaista, vai mitä "maailmanmatkaaja". On taidettu käydä ihan Kanarialla asti.

Duunari kirjoitti:

Aro ei kyllä vastannut mihinkään kysymyksiin. Kierteli ja kaarteli ja väisteli vastuuta! Vaihtoon joutaa tuommooset!
Kala oli fiksuin koko porukasta!

Aro on pelkkä Arkadianmäen juoksupoika, saa siitä lähes miljoonan vuodessa.
Edellisellä pääjohtajalla oli selkärankaa, ettei tuollaiseen lähtenyt

Ajankohtaisputki

Tuubin täydeltä asiaa!

A-tuubi on uusi monimuotoinen ajankohtaiskanava netissä!

Blogiarkisto

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu