Hei, me osallistutaan!
Kaivuriyrittäjä Mutanen Jyväskylästä laittoi facebookiin sivun, jossa hän kertoi ajavansa Hangosta Kuusamoon minikaivurilla, jos hän saa 50 000 jäsentä. Mutanen ei omien sanojensa mukaan odottanut saavansa moista fanitulvaa. Määrä ylittyi nopeasti, Mutanen lähti matkaan 1.6 ja sai tienvarsille seuraajakseen ihailijoiden joukon. 9.6 Mutasella oli facebook-faneja yli 87 000.
A-studion toimittaja päätti lähteä samoille apajille. Toimittaja Tuomas Hyytinen perusti facebook-ryhmän ja kertoi, että hän seuraa päivän Mutasta, jos saa 9 999 fania 11.6 mennessä. Helppo nakki, fanimäärä ylittyi ennen takarajaa kevyesti.
Mitä nämä Mutasen ja Hyytinen fanit oikeastaan fanittavat?
Yllytyshulluja on viihdyttävää seurata. Gonzo-journalismi on nyt vankasti facebookissa. Wikipedia kertoo, että kirjailija Hunter Stockton Thompsonin lanseeraamalle Gonzojournalismille on ominaista kertojan omien havaintojen korostaminen ja näennäisten pikkuseikkojen esille tuominen. Ilmiö ei ole uusi, olemme voineet viihdyttää itseämme näiden hullujen toimittajien, hullujen tempausten äärellä jo pidemmän aikaa. Apu-lehden toimittaja Matti Jämsä gonzoili 50-luvullla mm. painimalla karhun kanssa (Elävä arkisto).
Nyt gonzoilu-journalismi ei ole enää toimittajien yksinoikeus. Kuka tahansa voi käynnistää oman gonzo-tempauksensa. Mutaselle tempaus on oivallinen markkinointitemppu. Samalla, kun fanit seuraavat, kannustavat ja pohtivat Mutasen reissun etenemistä, niin kaivuriyrittäjä tekee itsensä tunnetuksi. Järjettömän tehokas mainos!
Toimittaja Tuomas Hyytinen kertoo A-tuubin haastattelussa, että hän uskoo, että tällaisia tempauksia voitaisiin hyödyntää hyödyllisempäänkin toimintaa, jos luovat ihmiset alkavat käyttää facebookia. Tuomas on harvinaisen oikeassa. Luovat ihmiset ovat jo hyödyntäneet facebookia.
Varsin luova esimerkki on Néstlen-fanisivut . Néstle perusti fanisivut markkinointimielessä, kuten yrityksillä on tapana. Ihailusivun sijasta Néstle huomasi omistavansa yrityksen vihasivut, kun Greenpeace alkoi käyttää facebooksivua kanava, jolla voi kertoa Néstlen kyseenalaisesta toiminnasta. Sivu keräsi kymmeniätuhansia ”faneja”, jotka kävivät kriittistä keskustelua Néstlen toiminnasta. Yritys yritti ja yrittää yhä ohjata keskustelua ”miellyttävämpään” suuntaan.
Kriittisten fanien joukko jatkaa kuitenkin keskustelua entiseen malliin. 9.6 sivulla oli yli 105 200 fania. Kansalaisten lisäksi monet järjestöt ovatkin huomanneet sosiaalisen median vahvuuden. Néstle-tapauksen yhteydessä Greenpeace totesi, että he tekivät sen liian helpoksi meille.
4 kommenttia
To 10.06.2010 @ 13:17
Mulle tuo Nestlen facebook-sivujen kommenttien täyttäminen "killer! killer! killer!" ja "Stop using PALM OIL!" hokemilla ei avaudu innovatiivisena toimintana. Massakriittisyys näyttäytyy vain papukaijamaisena hokemisena ja kritiikittömänä uskona omaan asiaan.
To 10.06.2010 @ 14:15
Jos vielä kirjottasit nimen oikein :)toimittaja HyyTINEN
To 10.06.2010 @ 18:06
Mulle tuo Nestlen facebook-sivujen kommenttien täyttäminen "killer! killer! killer!" ja "Stop using PALM OIL!" hokemilla ei avaudu innovatiivisena toimintana. Massakriittisyys näyttäytyy vain papukaijamaisena hokemisena ja kritiikittömänä uskona omaan asiaan.
Massakriittisyys - hyvin kuvattu ilmiötä. Riittävän vahva vakuuttaja saa ihmiset barrikadille ja yhdenmielisyys tiivistyy joukossa. Näinhän käy viharyhmissäkin. Kuinkahan paljon tässä joukossa on myös niitä, jotka toimivat analyyttisemminkin? Yrityksille tämän tapainen ilmiö tekee kuitenkin sen, että ne eivät aukottomasti voi päättää millainen mielikuva yrityksestä syntyy. Mielikuvaa ovat synnyttämässä ihmiset ja järjestöt, jotka ovat jotain mieltä yrityksen toiminnasta.
To 10.06.2010 @ 18:08
Jos vielä kirjottasit nimen oikein :)toimittaja HyyTINEN
Kiitos huomiostasi. Tässä kävi niin, että kun oli kerran kirjoittanut nimen väärin ja kuvitellut kirjoittaneensa sen oikein, niin jatkossa nimi tuli luettua oikein, vaikka se olikin kirjoitettu väärin. Nyt Tuomaksen nimi on oikein :).