Ke 15.12.2010 @ 16:57Matti Tyynysniemi

Kilpailua, kiitos

Suomessa auto on katsastettava jos sillä meinaa ajaa, Siksipä katsastus ei ole hassumpi toimiala, kysyntä on taattua niin kauan kun ihmiset autolla ajavat. Ja Suomen etäisyyksillä kyllä ajavat.

Suomen ylivoimaisesti kilpailluin katsastuskaupunki on Joensuu. Siellä markkinajohtaja A-Katsastukselta saa katsastuksen sekä pakokaasumittaukset yhteensä 36 eurolla (www.katsastushinnat.fi).

Joensuu on kuitenkin poikkeus. Esimerkiksi kotikonnuillani Mäntässä (tai nykyään Mänttä-Vilppulassa) sama paketti maksaa A-Katsastuksella 88 euroa, mikä on paljon tyypillisempi hintataso. Ääripäässä ovat Kittilä, Muonio ja Ranua, 109 euroa.

A-Katsastus syntyi, kun valtio yksityisti katsastustoimintansa vuonna 2003. Aivan viime vuosiin asti A-Katsastuksen markkinaosuus on ollut yli tasaisesti 60 prosenttia. A-Katsastus takoi omistajilleen (jotka ovat etupäässä ulkomaisia pääomasijoittajia) noin 30 miljoonan euron voitot sekä vuonna 2009 että vuonna 2008. Vuoden 2009 voitto oli käsittämättömät 34% liikevaihdosta. A-Katsastus on Suomen kannattavimpia suuryrityksiä.

Viimeisen 18 kuukauden aikana A-Katsastuksen markkinaosuus on pudonnut noin 50 prosenttiin. Juuri ennen kuin ryhdyin kirjoittamaan tätä tekstiä, yhtiö kertoi aloittavansa YT-neuvottelut, joissa liipasimella on 200 työpaikkaa. Syyksi ilmoitetaan viime aikoina kiristynyt kilpailu.

Mutta olisiko kuitenkin niin, että A-Katsastus reagoi myös tulevaan kilpailuun? Hallitus kun aikoo sallia katsastukset myös autokorjaamoille, mikä toteutuessaan varmasti lisää katsastusyrittäjien määrää.

Mielenkiintoisia aikoja, noin kuluttajan kannalta. Kun palvelua on enemmän tai vähemmän pakko ostaa, olisi mukavaa jos markkinat toimisivat. 34 prosentin voitot ja 70 euron hintahaitari viittaisivat siihen, että löysiä on.

23 kommenttia

Pitääkö kilpailu tehdä ihmishenkien kustannuksella. Kaikista eniten tässä huolestuttaa koulutusvaatimusten laskeminen. Uudistuksen jälkeen juuri amiksesta valmistunut Tunari-Timppa voi ryhtyä katsastusmieheksi.

Tähän mennessä katsastusmiehiltä on vaadittu puhtaat paperit liikennerikkomusten suhteen ja heidän on pitänyt käydä koulutuksia. Mitä vaativampia katsastuksia sitä enemmän koulutusta ja työkokemusta....

Kyllä tässä nyt ollaan tekemässä suurta virhettä, sutta ja sekundaa.

Kun sitten näissä nyrkkipajoissa vajavaisin tiedoin ja taidoin katsastetaan autoja ja ne joutuvat liikenneonnettomuuksiin ja uhreja tulee, niin kuinkas sitten suut pistetään...?

Valitettavasti moni haluaa ajaa surmanloukuilla tienpäällä, välittämättä omasta, perheensä ja kanssa-autoilijoiden turvallisuudesta. Pääasia on että auto menee katsastuksesta läpi ja HALVALLA.... Noh tässä sitten Vehviläinen saa mitä tilaa

Itse aion vastaisuudessakin katsastaa autoni siellä missä se osataan ammattitaidolla ja luotettavasti tehdä, maksoi mitä maksoi. Eikä tätä kommettia kirjoita mikään suurituloinen vaan ihan tavallinen pienituloinen perheellinen ihminen....

Taloustiedettä. Auto on pakko katsastaa, kysynnän hintajousto on nolla - kysyntä ja tarjonta -teoriatkaan eivät toimi koska kysyntäkäyrä on pystysuora. Katsastus yksityistettiin markkinoille joiden rakenne oli täysin pielessä: yksityistettiin monopolifirmalle.

Tehtiin markkinat joiden rakenne oli päin h*****tiä. Mutta kuitenkin kerrotiin että nyt hinnat laskee, kun ollaan annettu katsastus markkinat-nimisen järjestelmän hoidettavaksi.

Järjestelmän edut saadaan järjestelmästä joiden rakenne on kunnossa. Markkinoiden edut saadaan sellaisista markkinoista joiden rakenne on kunnossa. Ei rikkinäisellä autollakaan ajeta 130 km/h moottoritiellä ja ajeta minne halutaan.

Esko Aho & kumpp. eivät ymmärtäneet markkinoiden toiminnasta mitään! Aho ja muu oikeisto pitää liiketalousoppeja ja markkinataloutta samana asiana. Aho ja muu oikeisto, nämä toimivat liiketalousopeilla. Näiden maailmankatsomus on liiketalousoppeja. Näiden mielestä Viisaat miehet tarkoittavat Niitä Jotka Osaavat Markkinatalousopit Parhaiten, eli toimitusjohtajia (todellisuudessa toimitusjohtajat ovat liiketalouden asiantuntijoita eikä markkinatalouden - tämä ero voi olla vaikea hahmottaa). Siksi toimitusjohtajien annettiin päättää, mitä yliopistoissa opetetaan: Viisaat miehet päättivät mitä yliopistoissa opetetaan kun Viisaille miehille annettiin valta päättää yliopistojen rahoituksesta.

Katsastus on liiketaloudellisesti erittäin loistavasti yksityistetty firma. Digitakin on liiketaloudellisesti erittäin loistavasti yksityistetty.

Kyllä homman haju on ollut nimenomaan rahastaminen autoilijoilta pakollisen vuosikatsastuksen vuoksi.A-katsastus on vetänyt hintoja ylös joka vuosi.MIettikää nyt itsekin?!? Vartin koputtelulla,josta yleensä napsuu vittuilumerkintä katsastustodistukseen, joutuu autonomistaja maksamaan turun suunnalla keskimäärin 50 euroa.Tekisitkö sinä mielelläsi bisnestä jatkuvalla pakkotuotolla tuosta hinnasta? Mulle kelpaisi 200 egeä jatkuvaa tuloa tunnissa.....

Anonyymi kirjoitti:

Taloustiedettä. Auto on pakko katsastaa, kysynnän hintajousto on nolla - kysyntä ja tarjonta -teoriatkaan eivät toimi koska kysyntäkäyrä on pystysuora. Katsastus yksityistettiin markkinoille joiden rakenne oli täysin pielessä: yksityistettiin monopolifirmalle.

Tehtiin markkinat joiden rakenne oli päin h*****tiä. Mutta kuitenkin kerrotiin että nyt hinnat laskee, kun ollaan annettu katsastus markkinat-nimisen järjestelmän hoidettavaksi.

Järjestelmän edut saadaan järjestelmästä joiden rakenne on kunnossa. Markkinoiden edut saadaan sellaisista markkinoista joiden rakenne on kunnossa. Ei rikkinäisellä autollakaan ajeta 130 km/h moottoritiellä ja ajeta minne halutaan.

Esko Aho & kumpp. eivät ymmärtäneet markkinoiden toiminnasta mitään! Aho ja muu oikeisto pitää liiketalousoppeja ja markkinataloutta samana asiana. Aho ja muu oikeisto, nämä toimivat liiketalousopeilla. Näiden maailmankatsomus on liiketalousoppeja. Näiden mielestä Viisaat miehet tarkoittavat Niitä Jotka Osaavat Markkinatalousopit Parhaiten, eli toimitusjohtajia (todellisuudessa toimitusjohtajat ovat liiketalouden asiantuntijoita eikä markkinatalouden - tämä ero voi olla vaikea hahmottaa). Siksi toimitusjohtajien annettiin päättää, mitä yliopistoissa opetetaan: Viisaat miehet päättivät mitä yliopistoissa opetetaan kun Viisaille miehille annettiin valta päättää yliopistojen rahoituksesta.

Katsastus on liiketaloudellisesti erittäin loistavasti yksityistetty firma. Digitakin on liiketaloudellisesti erittäin loistavasti yksityistetty.

Aina valitetaan että Ahvenanmaalla on kaikki kallista, mutta onneksi katsastus tekee poikkeuksen. Katsastus 30e

Seuraan juuri A-talk ohjelmaa täällä Ruotsissa jossa olen jo monta vuotta katsastanut autoni noin 30€ (300 SEK)! En voi muuta kuin ihmetellä Suomen touhua! Tehkää nyt asialle jotain, eihän auton katsastaminen voi 100€ maksaa!!

Anonyymi kirjoitti:

Aina valitetaan että Ahvenanmaalla on kaikki kallista, mutta onneksi katsastus tekee poikkeuksen. Katsastus 30e

Tuo on ihan taxfree hinta...
Kyllä kun katteli tuota ohjelmaa niin ihmetytti tuo dementikko joka sanoi ettei kiinnosta mitä katsastus maksaa vaan alkoi aina vertailla mitä oli 60-70 luvulla.
Esim. täällä pohjoisessa maksaa yli 100 ekua vuosikatsastus ja ihan varmaa on että jos on asiallinen asentaja joka tietää mitä tekee (löytää viat) pystyy myös tekemään päätöksen onko ajoneuvo liikenne kelpoinen >>> voisi suorittaa katsastuksen.
Ihan periaatteena tuntuu että katsastus mies olisi jokin superihminen ... Kuiteski jos olet sellainen että osat katsella valot että palaa kun pitää, osaat vaihtaa esim. jarrupalat,levyt yms sekä pysyy hitsauskone käsissä niin tuollainenkin ihminen saa autonsa katsastuskuntoon ja olisi näin ollen pätevä katsastamaan autoja >>> ei siihen tarvita mitään teknikkotutkintoa että osaa polkimia painaa ja katsella mittareista mitä näyttää,nostaa auto ylös ja painaa "täristimen" nappia ja katella onko väljyyksiä, tökätä mittalaiteen anturi pakoputkeen ja polkeaa kaasua.....>>>
Katsastukset korjaamoille niin hinnat tippuu...
Aika hauskoja tapauksia on sattunut kun inssille on pitänyt selvittää miten amerikkalaisen auton hydroboost jarrut toimii ja paras kun päästöt ei mennyt läpi (syy oli kun naispuolinen inssi ei muistanut sitä mittapäätä laittaa putkeen)

Katsastus hinnat on indeksin mukaiset markka aikana se oli 70,- ja kaikki tietää että nykyään on markka muuttunut euroksi kaikilla aloilla eli katsastus n70€.

Anonyymi kirjoitti:

Seuraan juuri A-talk ohjelmaa täällä Ruotsissa jossa olen jo monta vuotta katsastanut autoni noin 30€ (300 SEK)! En voi muuta kuin ihmetellä Suomen touhua! Tehkää nyt asialle jotain, eihän auton katsastaminen voi 100€ maksaa!!

Kyllä sille on jotain tehtykkin ja saattaapi olla että tällä on jotain vaikutusta asiaan >>> http://www.sunkatsastus.fi/default.asp
Toisaalta jos olis autotekniikan alan tutkinto taskussa niin ottaisin loparit ja alkaisn katsasteleen 30-40 eken haarukalla >>> sais ihan varmaan leivän pöytään...

Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti moni haluaa ajaa surmanloukuilla tienpäällä, välittämättä omasta, perheensä ja kanssa-autoilijoiden turvallisuudesta. Pääasia on että auto menee katsastuksesta läpi ja HALVALLA.... Noh tässä sitten Vehviläinen saa mitä tilaa
....

VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan katsastuksella ei voi liikenneturvallisuutta lisätä. Tutkimus on luettavissa AKE-Trafin sivuilta. Sitäpaitsi liikenne- ja viestintäministeriön lakivalmistelun mukaan katsastuksen laatua ylläpidetään tiukasti ajanmukaisella tasolla.

Anonyymi kirjoitti:

Katsastus hinnat on indeksin mukaiset markka aikana se oli 70,- ja kaikki tietää että nykyään on markka muuttunut euroksi kaikilla aloilla eli katsastus n70€.

Virallisen muutoksen mukaan pitäis olla 11,9 ekua mutta menköön tasan 12 ekua kun reiluja ollaan...

Asuin USAssa 77-79 ja katsastutin siellä autoni kaksi kertaa. Samassa liikkeessä josta olin auton uutena ostanut. Jo tuolloin siellä maassa oli ennakoiva huolto.
Yksi esimerkki: Öljyn vaihdon yhteydessä asentaja kävi jarrupalojen kunnon läpi ja sanoi, että ovat kulumassa loppuun ne voitaisiin vaihtaa seuraavan huollon yhteydessä. Sitten seuraavalla kerralla huollon vastaanottaja sanoi, että katsastusaika on sitten parin kuukauden päästä. Sopiiko, että se tehdään samalla muun huollon yhteydessä. Aina kun autooni jotain osia vaihdettiin sain itse todeta vaihdettujen osien kunnon.
En ymmärrä miksi auton omistajan arviointikykyyn ei täällä luoteta pätkääkään.
Eikö ole hienoa palvelua se, että huollon yhteydessä varmistetaan se, että auto on liikenneturvallisessa kunnossa kaiken aikaa eikä vain katsastusajan lähestyessä niinkuin täällä on tapana.
Tähän saadaan muutos kun annetaan ainakin merkkikorjaamoille oikeus myös katsastaa auto. Siellä asentajat tuntevat autojensa erioisominaisuudet ja myös kuljetttajan ajotavat!

sen Ahon jutut oli ihan syvältä. Ei ikinä tulla liikenteessä
saavuttamaan 0 linjaa kuolemissa niin kauan kun
inhimillinen tekiä on pelissä se vaan on tosi
eikä auton katsastus siihen vaikuta

Anonyymi][quote=Anonyymi kirjoitti:

Seuraan juuri A-talk ohjelmaa täällä Ruotsissa jossa olen jo monta vuotta katsastanut autoni noin 30€ (300 SEK)! En voi muuta kuin ihmetellä Suomen touhua! Tehkää nyt asialle jotain, eihän auton katsastaminen voi 100€ maksaa!!

Tietojeni mukaan katsastus Ruotsissa on yksityistetty ja ensi vuonna homman hoitaa Ruotsissakin A-katsastustuksen takana oleva omistaja. Mielenkiintoista nähdä sopeutuvatko ruotsalaiset ylös syöksyviin hintoihin yhtä lammasmaisesti kuin suomalaiset. Tämä Sasin operoima Suomen katsastustoiminnan "yksityistäminen" oli puhdas ryöstö: liikenneturvallisuuden varjolla tehtävää liiketoimintaa , jolle asiakkaat toimittaa lakisäänteinen pakko. Helppo siinä on ollut nylkyrihintoja periä.

Toivottavasti tuolla www.sunkatsastus.fi idealla on jotain vaikutusta asiaan. Ikävä kyllä pahaa pelkään että asia on jo 'päätetty' ja jatkossa kaikki korjaamot yms voivat tehdä katsastuksia, ajatellen tietenkin omaa tulon lähdettä eli kuinkahan paljon tulee löytymään 'ylimääräisiä' vikoja autoista?? Siinä A-katsastuksen kaveri oli oikeassa että kyllä katsastajan täytyisi olla puolueeton...

suomessa ei toimi oikein minkäänlaiset markkinat,sama onko kyse katsastuksesta tai ruasta aina on maailman kalleinta vai tuleeko jollain mieleen jotain mikä ois halpaa,mitä katsastukseen tulee niin me auton korjaajat on aina korjattu ne katsastusta varten ja tiedetään jo etukäteen meneekö läpi vai ei.olen oman auton korjannut aina ja aina on mennyt läpi eka kerralla,mikä siinä tarvii jotain teknikkua..

Aivan, katsastus on Ruotsissa yksityistetty heinäkuusta alkaen mutta tällä hetkellä on vain olemassa yksi suurempi firma joka on avaamassa useampia asemia koko maassa. Ja ihmiset menevät yhä vanhalle tutulle asemalle jonka hinnat eivät varmaan lähde rakettimaiseen nousuun kuten Suomessa.. sitä ruotsalainen ei nimittäin hyväksyisi. Mutta nähtäväksi tietenkin jää mitä seuraavina vuosina tapahtuu.

Täytyy tuohon vielä sanoa tästä Ruotsin näkökulmasta katsottuna että täällä saa sentään vanhemmankin auton suht helposti läpi katsastuksesta. Olen katsastanut samaa autoa (jo monen monta vuotta plakkarissa) sekä Suomessa että viime vuosina täällä Ruotsissa ja huomannut sen että Suomessa huomautellaan mielellään kohdista joita ei tarvitsisi sinä hetkenä korjata sillä ne ehkä kestävät vielä jopa 2-3-4 vuotta - täällä Ruotsissa niistä ei edes sanota mitään vasta kun auto todella tarvitsee sitä huoltoa. Toisin sanoen, helpommin läpi katsastuksesta täällä Ruotsissa.

Kyllä nykyautot tarvitsevat ammattimiehet katsatamaan auton,
Miten on korjaamoiden laita, onko mahdollista havaita tai löytää korjattavat kohdat sekä suorittaa korjauksia ilman ammattikou-
tusta. Katsastusmies tai insinööri mitenkä on heidän ammattitaito
suorittaa vian korjaus. Tämä tästä.

Katsastin autoni joka on 8 vuotta vanha ajettu 230.000 km
katsastuksessa todettiin kaiken tekniikan olevan hyvässä kun-
nossa. Kysyin vielä mitä pitäisi huomioida seuraavaa katsatusta
ajatellen vastaus eipä näyttäisi mitään suurempaa, takaiskarit
saattavat kannattaa vaihtaa.

Seuraavassa katsastuksessa löytyi seraavat viat: molemmat
etupyärien jarrulevyt, jarrupalat. oikenpuoleinen etuiskunvaimentaja sekä raidetangon nuppi Takaiskareista ei tarvitse vaihtaa ovat hyvät oli vastaus.

Ihmettelin miten on mahdollista, että neljäntuhannen ajokilo-
metrin ajo on kuluttanut noin paljon autoa.

Vastaus sen on katsastanut eri mies. Kyseessä kuitenkin
sama katsastusasema.

Anonyymi kirjoitti:

Asuin USAssa 77-79 ja katsastutin siellä autoni kaksi kertaa. Samassa liikkeessä josta olin auton uutena ostanut. Jo tuolloin siellä maassa oli ennakoiva huolto.
Yksi esimerkki: Öljyn vaihdon yhteydessä asentaja kävi jarrupalojen kunnon läpi ja sanoi, että ovat kulumassa loppuun ne voitaisiin vaihtaa seuraavan huollon yhteydessä. Sitten seuraavalla kerralla huollon vastaanottaja sanoi, että katsastusaika on sitten parin kuukauden päästä. Sopiiko, että se tehdään samalla muun huollon yhteydessä. Aina kun autooni jotain osia vaihdettiin sain itse todeta vaihdettujen osien kunnon.
En ymmärrä miksi auton omistajan arviointikykyyn ei täällä luoteta pätkääkään.
Eikö ole hienoa palvelua se, että huollon yhteydessä varmistetaan se, että auto on liikenneturvallisessa kunnossa kaiken aikaa eikä vain katsastusajan lähestyessä niinkuin täällä on tapana.
Tähän saadaan muutos kun annetaan ainakin merkkikorjaamoille oikeus myös katsastaa auto. Siellä asentajat tuntevat autojensa erioisominaisuudet ja myös kuljetttajan ajotavat!

Asun vuosittain puolet ajasta Floridassa.Siellä ei ole autoille
katsastusta lainkaan.Kuitenkin siellä on liikennettä huomattavasti enemmän,kuin Suomessa.Pinta-alakin on vain puolet Suomesta ja asukkaita kolminkertainen määrä.Ajokorttikin maksaa vain 27 dollaria.Tulee mieleen,että kyllä Suomessa rahastetaan liikenteellä raskaasti.Ohjelmassa oli oikein perus Breshneviläisiä A katsastuksen kannattajia.Toisella oli oikein
70-luvun katsastusmiehen äänikin.Näillä kiskurihinnoilla en mene koskaan A katsastukseen niin kauan kuin vielä kotimaisia asemia on olemassa.

A-Katsastushan tarvii katsastushinnasta n.30 euroa puhtaana käteen,
silloinhan katsatus pitääkin maksaa .Voi meittiä autonomistajia.Ei missään
nimessä kilpailua.

Suomen autokannan keski-ikä on n 10 v ja henkilöautoja liikkuu teillämme 3 miljoonaa. Karkeasti arvioin, että puolet näistä, ehkä jopa 2 miljoonaa autoa ei käy enää määräaikaishuolloissa merkkiliikkeissä? Minkälaisissa katsastus/autokorjaamoissa nämä pidetään liikennöitävinä? Eihän uudistus ole tarkoitettu pelkästään merkkikorjaamoille, vaan mahdollistaa katsastustoiminnan koko korjaamoalalle? On suuri vaara, että pienemmissä korjaamoissa kovapintaisille tinkaajille leima tulee halvemmalla korjauksella ja hissukoille katsastus edellyttää huoltoa kaikilla herkuilla? Katsastusajankohdan valvonta ja seuranta? Tarvitaan myös asianmukaiset laitteet ja koulutettu henkilöstö. Mietin, minkä kokoinen korjaamo pystyy oikeasti tällaiseen investointiin, verrattuna nykyisten katsastusasemien laatuun, tasoon ja määrään? Yleensä on niin päin, että pieni volyymi syö kannattavuutta ja halutaan virtaviivaistaa omaa toimintaa.
Tietenkin lupaehtoja pitää valvoa. Mutta, eikö tämän uudistuksen tarkoitus ole alentaa kustannuksia? Pelkään kuitenkin, että valvontaorganisaation kasvattaminen tältäkin osin lisää vain kustannuksia? Joku ehdotti liikkuvia valvontapartioita. Mistä siihen rahat? Eihän rakennustyömaillekaan ole saatu vielä minkäänlaista rekisteriä ja valvontaa ulkomaisen työvoiman käytöstä. Sen valvonnan puutteessa palaa sentään verotuloja miljardi poikineen vuodessa. Katsastus maksaa korkeimmillaan parin tankillisen verran bensiiniä vuodessa ja on oman kokemukseni mukaan asiallinen, ammattitaitoisesti suoritettu puolueeton tarkastus. Olen aina itse saanut seurata vieressä tarkastuksen etenemistä.
Eihän tämä tapa katsastaa olisi mikään ongelma uudehkojen autojen osalta hoitaa huollon yhteydessä. Mutta kokonaisuutena, kaikki tielläliikkujat huomioon ottaen, pelkään, että liikenneturvallisuus tulee kärsimään tässäkin bisnes-ajattelun kustannuksella…? Ajoneuvo on kuitenkin yhä tärkeämpi osa liikenneturvallisuutta, syystä siitä, että kaksi muuta liikennöinnin osa-aluetta, ajotaidot ja liikennöintiasenteet ovat huonontuneet.

Ajankohtaisputki

Tuubin täydeltä asiaa!

A-tuubi on uusi monimuotoinen ajankohtaiskanava netissä!

Blogiarkisto

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu