Ti 02.11.2010 @ 13:57Augustina Jämsä, A-tuubi

Sähköpostin kuolema

Palasin töihin pitkältä opintovapaalta ja kauhukseni huomasin, että sähköpostissani oli 3 548 lukematonta meiliä. Kysyin itseltäni, miksi en ole lukenut työsähköpostejani opintojeni aikana. Miksi, miksi, miksi? Päivittäinen sähköpostin lukeminen olisi säästänyt paljon aikaa ja vaivaa. Masentavaa.

Vakuutuin siitä, että sähköpostin tulevaisuus näyttää synkältä. Toki sitä vielä tarvitaan osana yhtiön ja ihmisten välisessä kommunikoinnissa ja tiedostojen siirtämisessä. Kuka muistaa aikaa ennen sähköpostia? Sähköpostia kritisoitiin hypetyksenä. Viimeinenkin jääräpää on jo vuosia sitten ottanut näppäimistön käteensä ja kiltisti näpyttelee viestinsä bitteinä taholta toiselle.

Sähköpostin on korvannut sosiaalinen media. Se ei ole hypeä eikä se ole trendi, se on tätä päivää ja tulevaisuudessa se voi tarjota vielä parempia kommunikointimahdollisuuksia. Vuorovaikutteiset web- ja mobiilipalvelut mahdollistavat nopean, suoran ja tiivistetyn tavan viestiä toistemme kanssa. Opiskelun ohessa roikuin joka päivä erilaisissa sosiaalisen median verkkopalveluissa. Twitter, Facebook, Foursquare, Second life, Bambuser, Qik, Dipity, G-talk, Skype, MSN muutamia mainitakseni. Käykää tutustumassa kyseisiin palveluihin.

Monet yhtiöt hyödyntävät kyseisiä web-palveluita osana yrityksen profiilia. Toiset paremmin ja toiset hieman horjuvammin. Sen ei pitäisi olla varsinaista markkinointia eikä mainontaa. Sosiaalisessa mediassa pitää pystyä tarjoamaan erilaista sisältöä, substanssia jolla on merkitystä. Yhtiön täytyy olla vuorovaikutuksessa käyttäjiensä kanssa ja vastata kentältä tuleviin kysymyksiin. Edellä mainittu tarkoittaa tietenkin aikaa, viitseliäisyyttä ja intohimoa. Uskon, että tulevaisuudessa viimeinenkin jääräpää ottaa kännykkänsä tai miniläppärinsä käsiinsä ja hyödyntää palveluiden tarjoamia mahdollisuuksia, kukin kykyjensä mukaan.

Tunnustan, deletoin osan meileistäni.

Kirjoittaja on juuri palannut kouluttaumislomalta sosiaalisen median opintojen parista.

4 kommenttia

Väittäisinpä, että tiedot kuolemastani ovat suuresti liioiteltuja. Sen sijaan yksityisen sähköpostin elinikä
on lyhentynyt kolmeen päivään. Se on: jos sähköpostiin ei ole vastattu kolmen päivän aikana se on mitä todennäköisemmin sähköpostien hautausmaalla.

Sosiaalisen median ja informaation välittämisen funktiot ovat muodoiltaan erilaiset. Tämä näkyy FB.ssä,jossa pitäisi olla oikeastaan kaksi FB linjaa: ystävät ja julkinen toiminta.

Tervetuloa takaisin hommiin!

Tuija Aalto kirjoitti:

Tervetuloa takaisin hommiin!

Kiitos Tuija :)

Anonyymi kirjoitti:

Väittäisinpä, että tiedot kuolemastani ovat suuresti liioiteltuja. Sen sijaan yksityisen sähköpostin elinikä
on lyhentynyt kolmeen päivään. Se on: jos sähköpostiin ei ole vastattu kolmen päivän aikana se on mitä todennäköisemmin sähköpostien hautausmaalla.

Sosiaalisen median ja informaation välittämisen funktiot ovat muodoiltaan erilaiset. Tämä näkyy FB.ssä,jossa pitäisi olla oikeastaan kaksi FB linjaa: ystävät ja julkinen toiminta.

Hyvä Anonyymi,
Olen kanssasi samaa mieltä, että informaation välittämisen funktiot ovat erilaisia. Jokaiselle hyödynnettävissä olevalle palvelulle täytyy tuottaa juuri siihen palveluun soveltuvaa substanssia.

Jokaisella on toki vapaus käyttää viestimiseen itselleen parhaiten sopivia sovelluksia. Sähköpostien riesa on paisutettu tekstimassa. Usein asiat voidaan esittää lyhyesti ja ytimekkäästi.

Augustina Jämsä, A-tuubi

Ajankohtaisputki

Tuubin täydeltä asiaa!

A-tuubi on uusi monimuotoinen ajankohtaiskanava netissä!

Blogiarkisto

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu