Antti Tuominen blogissa: Lisää brändiä!
Jorma Ollila ja kumppanit ovat puuhastelleet jo kuukausia uuden maabrändin kanssa. Mutta ovatkohan herrat ihan kartalla siitä, mikä on Suomen brändi nyt?
Olen noin kuukauden asustellut norjalaisen kaverin kanssa. Vuonomaasta saa ihan uutta näkövinkkeliä Suomen elämään. Kaveri on asunut täällä pari vuotta, joten näkemystä lienee kertynyt riittämiin, jotta voimme oikoa pari suomalaisten hellimää mielikuvaa.
1) Suomi on skandinaavinen maa. Eikä ole. Jos kysyt norjalaiselta, niin sen mielestä Skandinaviaa ovat Ruotsi ja Norja. Tanska voidaan hikisesti kelpuuttaa mukaan. Mutta Suomi on tiiviimpi osa Venäjän suurkeisarikuntaa kuin skandeja.
2) Suomi on suvaitsevainen ja moderni länsimaa. Niin justiinsa. Väliäkö sillä, että pätevä nainen voidaan erottaa päätoimittajan pestistä, jos se tykkääkin tytöistä. Tilalle palkataan keski-ikäinen ukko. Toivottavasti on hetero, ettei tarvitse heti erottaa. Sitä paitsi Suomen otsaan on lyöty jo valmiiksi ahdasmielisimmän pohjoismaan leima, mitä maahanmuuttoasioihin tulee. Perussisulaisten voitto vaaleissa edistänee asiaa suunnattomasti.
Myös myytit puhtaan luonnon ja valkean lumen maasta ovat vähän niin ja näin, ulkopuolelta kun katsoo. Viime jouluna sain vihdoin raahattua kanadalaisen kaverini pohjan perukoille. Lunta taisi olla maassa pari senttiä, kun pääsimme tyttöystäväni vanhempien luo Keski-Pohjanmaalle. Siitä etelään kaikki suli tehokkaasti Helsingin sateeseen.
Nyt tarvitaan pikaisesti lisää brändiä! Onneksi sitä saa myös A-tuubista, missä sinä voit kertoa koko maailmalle, millainen on sinun Suomesi. Onnea vaan lyhytelokuvan tekoon marraskuun sateessa.
Antti Tuominen
toimittaja, A-tuubi