Nokian iso luuta
Olen juuri näpelöinyt Nokian uutta kohukännykkää N8:a. Näyttö on mukavan suuri, kamerassa pikseleitä enemmän kuin ennen, kosketus saa palikat liikkumaan sulavasti. Asiantuntemukseni ei silti riitä sanomaan, onko tästä iPhonen tai BlackBerryn haastajaksi.
Monen usko Nokiaan on tällä hetkellä vähissä. Sen sanotaan jääneen jälkeen kilpailijoistaan niin älypuhelimien kuin palveluidenkin kehittäjänä. Nokian Ovi Storessa on 13 000 erilaista sovellusta, Applen vastaavassa kaupassa noin 200 000. Toisaalta Apple myy kännyköihin muun muassa kymmenkuntaa erilaista pierun ääntä, joten volyymieron suuruutta ei kannata liikaa kummeksua.
Nokialla on nyt uusi johtaja. Kanadalaisen Stephen Elopin vetämänä Nokian pitää löytää uusi draivi ja ketteryys, jolla se pysyy kilpailijoidensa perässä ja mieluimmin askeleen edellä. Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila sanoi Elopin nimityspäivänä, että yhtäkään kiveä ei jätetä kääntämättä yhtiön ongelmien ratkaisemiseksi. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Kuinka iso luuta Nokiassa heilahtaa? Odotan ensimmäisiä vastauksia tänään.
Lue aiheesta:
Ollila A-plussassa: Nokian johtajuudessa ongelmia
Ollila - uuden johtajan haku alkoi toukokuussa
1 kommentti
Ke 29.09.2010 @ 20:45
Sovellus-ja musiikkikauppoja alkaa olla firmalla kuin firmalla ja Nokia pyrkii jälleen mukaan jälkijunassa seuraamalla muita. Vanhasta ydinosaamisesta haluttiin eroon ja sen seurauksena esimerkiksi tietoliikenneosaaminen myytiin Japaniin (modeemit) . Nokian laitekantahan on valtava, mikä puoltaa toisaalta sovelluskauppaa, mutta olisiko strategia voinut olla toinen? Nokia olisi voinut jatkaa vahvana laitevalmistajana sekä omalla tuotemerkillään että kehittämällä alustoja ja piirisarjoja muille. Näin siitä olisi tullut enemmän puolijohde/tietoliikennetalo kuin nykyisen kaltainen verkkokauppa.