La 20.03.2010 @ 08:35Reijo Perälä

Erosin kirkosta

Erosin kirkosta piispanvaalin seurauksena. En sen vuoksi, että väärä ehdokas tuli valittua, vaan sen vuoksi, että koko vaali paljasti kirkon vanhoillisuuden.


Minulle riitti jo professori Miikka Ruokasen ehdokkuus ja pääsy loppusuoralle.

Jo ajatus siitä, että on olemassa ihminen, joka kuvittelee esiintyvänsä Jumalan valtakirjalla ja äänitorvena, on aika vieras.

 

 Ääripäät vastakkain
 


Jumalan valtakirjalla voi näköjään esiintyä miten lystää, jos vaalin alla käydyistä keskusteluista poimii muutamia keskeisiä heittoja ja niiden taustalla olevia arvostuksia.  ”Olen saanut Taivaan Isältä valtuutuksen tähän, mutta en tähän.”

Voin kyllä itse erota Herran siunaamasta avioliitosta vaikka kuinka monta kertaa, mutta samaa sukupuolta olevien parisuhdetta en siunaa – vaikka se olisi ikuinen.

Minä päätän, mitä mieltä Jumala on. Tässä kohtaa Herra on tätä mieltä, tässä kohtaa tätä mieltä.

Kaikellehan löytyy perustelut Raamatusta. ”Ja minä puhunkin nyt Jumalan nimissä.”

Hoh hoijaa!! 2000-luvulla!

 

:

 Ainoa oikea Jumala


Nikean kirkolliskokous järjestettiin vuonna 325 Turkissa. Siellä tehtiin 318 papin voimin linjaukset siitä, mihin meidän pitäisi uskoa. Päätökset olivat ristiriitaisia ja osittain äänestyspäätöksiä.

Sen jälkeen onkin tapella mökytetty oikean uskon puolesta väärää uskoa vastaan.

Montako sotaa on käyty oikean uskon puolesta väärää uskontoa vastaan? Kuinka monta kymmentä miljoonaa parikymppistä poikaa on tapettu tässä hulluudessa?

Toisaalta ihmettelen sitäkin, miksi homoparit ylipäätään pyrkivät kirkon huomaan, kun asenne on tämä. Eikö kannattaisi jättää koko kirkko?

 

Reijo Perälä


P.S Ja sanonpa selvyyden vuoksi, että mielipide on minun, ei Yleisradion.

Katso myös blogin hännässä olevat kommentit ja "Yhteenveto palautteesta".

 

 


 

Uskonnot ja elämänkatsomus Elävässä arkistossa
 

18 kommenttia

Toivon sydämestäni, että kanssasi samoin ajattelevat ihmiset eivät jättäisi kirkkoa. Sillä näin toimiessaan he vaikuttavat kirkon muuttumiseen yhä vain vanhoillisemmaksi.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta en silti halua enkä aio erota kirkosta. Arkkipiispaksi valittiin onneksi OIKEA ihminen: suvaitsevainen, lämminhenkinen ja käsittääkseni lähempänä Jeesuksen opetuksia kuin kilpakumppaninsa. Vaikka kirkkomme on vanhoillinen eikä kovin mieltä kiehtova instituutio, se tekee kuitenkin paljon HYVÄÄ työtä inhimillisen hädän ja köyhyyden vähentämiseksi.

Onko Reijo Perälä joku kuuluisa henkilö, jota typeryyksissäni en tiedä, vai miksi hänen marinansa pitäisi minua hetkauttaa? Ja vielä Ylen Elävässä arkistossa ?

Anonyymi kirjoitti:

Onko Reijo Perälä joku kuuluisa henkilö, jota typeryyksissäni en tiedä, vai miksi hänen marinansa pitäisi minua hetkauttaa? Ja vielä Ylen Elävässä arkistossa ?

Kuuluisuus ei taida olla mielipiteen ilmaisuoikeuden mittari. Runsaasta ja asiallisesta palautteesta päätellen tarvetta keskustelulle näyttää olevan. Reijo P.

Ei kirkossa voi vaikuttaa, jos sieltä eroaa! Mieti, mitä haluat.

Sinä Reijo taidat kuulua niihin "myöhäisherännäisiin", vieläpä ihan kirjaimellisesti.

Kyllä suomalaisten pitäisi äänestää enemmän jaloillaan joka suhteessa, niin parisuhteessa kuin politiikassakin.

Maailmanhistorian tuhoisin käsky lienee raamatun lähetyskäsky! Sen varjolla on sadat miljoonat ihmiset kidutettu, raiskattu, tapettu, kokonaiset kulttuurit tuhottu ja kansat alistettu. Sitä on sanottu lähetystyöksi. Parempi nimi on miekkalähetys. Sadisteja on aina riittäänyt niin uskonsotiin kuin inkvisiittorin pestiinkin. Kyllä jokainen hiemankin asiaan perehtynyt ymmärtää uskontojen olevan vain vallan välikappale ja hallisemisen väline. Kuka meistä tarvitsee sellaista uskontoa? Hyvä kun heräsit vihdoinkin.

Kehoitetaanko Raamatun lähetyskäskyssä kiduttamaan, raiskaamaan, tappamaan, tuhoamaan ja alistamaan? Ei. Noudattavatko ihmiset aina Raamatun kehoituksia? Ei. Eiköhän ns. miekkalähetys kerro ennemmin siitä, että ihmiset eivät ole toteuttaneet Raamatun kehoitusta, vaan ryhtyneet toimimaan niin kuin itse halusivat.

Näin sen näen kirjoitti:

Maailmanhistorian tuhoisin käsky lienee raamatun lähetyskäsky! Sen varjolla on sadat miljoonat ihmiset kidutettu, raiskattu, tapettu, kokonaiset kulttuurit tuhottu ja kansat alistettu. Sitä on sanottu lähetystyöksi. Parempi nimi on miekkalähetys. Sadisteja on aina riittäänyt niin uskonsotiin kuin inkvisiittorin pestiinkin. Kyllä jokainen hiemankin asiaan perehtynyt ymmärtää uskontojen olevan vain vallan välikappale ja hallisemisen väline. Kuka meistä tarvitsee sellaista uskontoa? Hyvä kun heräsit vihdoinkin.

Hei! Viimeisin kommentti, jossa joku moitti minua väärästä esimerkistä ja omaan napaan tuijottelusta, hävisi vahingossa, kun yritin siihen vastata. Jos näet tämän, kirjoitapa uudestaan, niin julkaistaan. Pahoittelen virhettä. Reijo P.

Vaikka yhdynkin Perälän ajatuksiin Ruokasesta , Ei mielestäni ole oikein että ihminen joka toimii asemassasi sen kautta koittaa vaikuttaa toisten mielipiteisiin , Tämä on sinun uskontosi jota koitat levittää , Minusta tämä olisi jo esim , Ylen , johdon asia ,
Siis puuttua kirjoitukseesi , josta tasapuolisuus ja monen vakaumuksen kunnioittaminen puuttui ,

Yhteenvetoa palautteesta

Olen saanut blogistani muodossa tai toisessa lähemmäs sata palautetta –henkilökohtainen enkkari. Kahta lukuun ottamatta, joista toinen oli suoranainen uhkaus, palautteet ovat olleet asiallisia ja rakentavia.

Kaikki eivät ole olleet kanssani samaa mieltä – eikä tarvitse ollakaan. Tarvetta keskusteluun näyttää kuitenkin olevan.

Omalla nimellä kirjoitetun blogin luonteeseen kuuluu, että se on henkilökohtainen, vaikka julkaisualustana on Elävän arkiston sivu. Usein yksilön asiat ovat myös yhteisön asioita - ja blogin tarkoitus on tietenkin herättää keskustelua kaikesta siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Jos sen voi tehdä esimerkein, sitä parempi.

Blogillani en halua loukata ketään. Yritän kunnioittaa myös niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin minä. Kenenkään malli tai esimerkki en halua olla.

Omissa tohtoriopinnoissani yhtenä erikoistumisalanani oli uskontojen historia. Minusta se on tavattoman kiinnostavaa – ja myös siitä syystä, että esim. sotien historia on lähes aina uskonsotien historiaa.

Blogillani haluan herätellä keskustelua kirkon arvoista. Kuka niitä määrittää, miten niitä määritetään ja miten ne ilmenevät tänä päivänä?

Irlannissa pyörii pappien pedofiiliskandaali, jossa on paljastunut tuhansien lasten hyväksikäyttö kirkon peittelevässä ilmapiirissä. Paavikin pyysi anteeksi ja kertoo häpeävänsä. Meillä kotimaassa äärikonservatiivinen Luther-säätiö valitsi oman piispan vastoin kirkon johdon linjaa.

Ehkä kannattaa keskustella.

Reijo Perälä

Kun Perälä pidit tärkeänä kertoa kirkosta eroamisetasi niin voisitko kertoa oletko kenties liittynyt johonkin kirkkoa tai uskontoa vastustavaan ryhmään , Mitä niitä nyt on ,,
Eroa kirkosta ym ,

Minun mielipiteeti on, että oikein ymmärrettynä usko voi antaa ihmiselle paljon hyvää ,

Ehkä tuo paha , mistä puhut , ei ole kristillisyyttä,Vaikka sen nimissä sitä on tehty ,
Muuten, minusta yleensä asiallisessa keskustelussa ei pyritä kovaan yksipuoliseen näkemiseen ,

Hei! Vastausta edelliseen. En ole liittynyt mihinkään puolesta- tai vastajärjestöön, eikä ole tarkoitus liittyä. Kirkolliveroista säästyvät rahat lahjoitan lasten hyväksi hyväntekeväisyyteen. Reijo P.

Ok , se siitä sitten , Hyvää jatkoa ,

Lopeta Reijo tuo.. haluat tällä vain julkisuutta ja mainetta itselle, anna jokaiselle omat mielipiteet kypsyä..!

Juuri niin - jokaiselle oikeus omaan mielipiteeseensä, vaikka se ei olisi sama kuin itsellä. :)

Taitaa olla luterilaisen tunnustuksen kieltäminen pätevä syy erota kansankirkosta. Sitä ei kutsuta luterilaiseksi ilman syytä. Luterilaiset kansankirkot/valtionkirkot ovat tulos siitä kun luterilaiset ruhtinaat alkoivat vainota muita tunnustuskuntia ihan samalla tavalla kuin roomalaiskatoliset. Se oli ns. Augsburgin "rauha". Tyranni vaihtui toiseen.

Kannattaa kuitenkin pitää roomalaiskatolisten joka toinen vuosi toistuvat pedofiliaskandaalit ja vastaavat erossa kun puhuu luterilaisesta kansankirkosta. Ne ovat eri kirkkoja, eikä voida puhua että "kirkko teki sitä tai tätä" jos yhdistää kaksi eri tunnustuskuntaa.

Kannattaisi kuulua tai olla kuulumatta siihen ihan oman uskon mukaisesti. Kansankirkkosysteemi on täyttä typeryyttä ja on epärehellistä kuulua siihen kun ottaa huomioon mitä kansankirkko vaatii uskomaan. Se ei ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö, jos sellaiseen haluaa kuulua niin liittyy sellaiseen. Ns. "liberaaleille" on olemassa paljon parempia vaihtoehtoja. http://www.uskonnot.fi

Täällä on kirjoitus, jossa käsitellään todellista Kristinuskoa sekä sen valhejäljitelmää:

http://koti.phnet.fi/petripaavola/zeitgeist_elokuva.html

Elävä arkisto

Elävän arkiston toimitus tarkastelee maailmaa arkiston aarteiden kautta, usein pieni pilke silmäkulmassa.

> Elävään arkistoon

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu