Olemmeko kuurosokeita transfobialle?
Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä alettiin puhua laajemmin suomalaisessa mediassa 1970-luvulla. Vielä vuonna 1969 tehty ohjelma Oletko sinä? Oletko sinäkin? –ohjelma sensuroitiin niin sanotun yllytyspykälän perusteella. Homouden lisäksi homoseksuaalisiin tekoihin yllyttäminen oli rikollista tsaarin aikana säädetyn lain mukaan.
Katso sensuroitu Oletko sinä? Oletko sinäkin? Elävässä arkistossa
Aikanaan raju ohjelma vaikuttaa nykyään viattomalta, vaikkakin ajoittain raivostuttavalta. Termit ”normaalit” ja ”poikkeavat” vilahtelevat psykiatri Claes Anderssonin muutoin niin korrektissa selostuksessa erilaisten seksuaali-identiteettien ominaisuuksista.
Viisi vuotta myöhemmin aiheesta puhuttiin jo huomattavasti rajummin. Ajankohtaisessa kakkosessa vuonna 1974 pohdittiin miten homoudesta voisi parantua. Homous oli siis jotain mistä pitäisi parantua, eli sairaus tai oire sairaudesta.
Nykyään tuollaisten kommenttien homofobisuus paljastuu niiden kuulijalle oitis, mutta jos niiden kohde vaihtuu, tulemmeko kuuroiksi? Transfobia kukoistaa Suomessa, kuten ex-kansanedustaja Sirpa Asko-Seljavaaran kommentit euroviisuvoittaja Conchita Wurstista osoittavat.
Jostain kumman syystä sukupuolen monimuotoisuuden kohtaaminen on vielä vaikeampaa kuin seksuaalisuuden. Koko maailma on heteronormatiivinen ja sen normatiivisuuden pyhimmät muodot lienevät mieheys ja naiseus, jotka manifestoituvat jatkuvasti joka puolella yhteiskuntaamme, muun muassa vessoina.
”Oli asia mikä hyvänsä jaottelu oli aina tytöt ja pojat. Aina: tytöt ja pojat. Tuntui, että seison aina väärällä puolella. Vessoja on vielä invalidivessa ja pienempänä tulikin aina mentyä sinne. Se tuntui oikealta paikalta", näin muistelee sukupuolensa korjannut Kristian Konttinen Haastattelijana Mirja Pyykkö –ohjelmassa vuonna 2002.
Katso Kristian Konttisen haastattelu Elävästä arkistosta
Palataan takaisin 1970-luvulle. Radiotoimittaja Anneli Tempakka toimitti radiosarjan Olen erilainen nuori vuonna 1978. Yksi jakso kertoo Pavlosta ja yksi Ritvasta. Pavlo on hintti, Ritva on lesbo. Tempakan suora haastettelutyyli ja haastateltavien avoimuus ovat tehneet ohjelmasarjasta kulttihitin.
Ritva-jaksosta Tempakka teki myös jatko-osan vuosi alkuperäisen jakson esittämisen jälkeen. Siinä Ritva kertoo, että osa ihmisistä, joiden kanssa hän on puhunut, olisi toivonut, ettei hän olisi ollut niin avoin ja suorasanainen. Heidän mielestään hänen olisi pitänyt antaa siloitellumpi kuva lesbon elämästä 1970-luvun Suomessa. Kuitenkin suurin osa hänen saamastaan palautteesta oli ollut positiivista ja hän tunsi itsensä pioneeriksi.
Ehkä suoraa transpuhetta kaivattaisiin 2010-luvun suomalaisessa mediassa. Avoimia pioneereja näyttää löytyvän, ainakin näiden kahden ohjelman perusteella.
Katso Spotlight: Kuka kelpaa vanhemmaksi? ja A-stream: lakiin kahlittu sukupuoli Elävässä arkistossa
Lauantaina 17.5. on kansainvälinen homo- ja transfobian vastainen päivä. Seta ry täyttää 40 vuotta ja Transtukipiste 20 vuotta 29.5.2014
6 kommenttia
La 17.05.2014 @ 10:47
Itse kaiken tuon kokeneena ja avoimesti homona elävänä kiitän asiallisesta jutusta. Toivottavasti huomenna on monen helpompi elää omana itsenään !
La 17.05.2014 @ 14:32
Yksi transfobinen taho on ollut YLE. Esimerkiksi uusimmassa pläjäyksessä eiliseltä (http://yle.fi/uutiset/ruotsalainen_transhenkilo_haastaa_aluehallinnon_oikeuteen_naiseksi_kutsumisesta/7245956 ) sotketaan kivasti sukupuoli-identiteetti seksuaalivähemmistöihin. Vaikea kuvitella, ettei tässä olisi selkeästi tahallisuudesta kysymys, näitä vikojahan tulee liikaa ollakseen sattumaa.
Ei kovin moni transihminen halua lähteä julkisuuteen teidän pelleksenne. Pahamainen kirkkoherra sen teki ja hänet saatiin tekemään vaikka mitä pelletemppuja julkisuudessa. Tässä esimerkiksi hyvä kokoelma niitä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907079887271_uu.shtml
1) varkaan kiinnisaaminen johtui "jäljellä olevista maskuliinisista ominaisuuksista". Kenestä muusta tahansa olisi sanottu, että hän oli hyvin toipunut pitkällisen sairautensa jälkeen tai hän oli ikäisekseen hyvässä kunnossa. Varkaan sukupuolta ei mainittu.
2) Esitetään vanha nimi. Vanhoja nimiä käytetään lähinnä Fouganthinesta tai jostain taiteilijasta, joka oli tehnyt uransa tyttönimellään.Tässä vanha nimi korostaa vain entistä sukupuolta ikään kuin legitiiminä sukupuolena, josta "vaihdetaan" toiseen....
3) ...samoin kuin kuva ennen sukupuolenkorjausprosessia. Yleensä tuo vanha kuva on vielä hyvin luonteva, kun taas uusi kuva esittää jotain jäykistelevää tätiä, millä korostetaan yhä edelleen "uuden" sukupuolen epänormaaliutta.
Teki niin tai näin, niin roskalehdet aina kirjoittelevat roskajuttuja. Suoraa puhetta sensuroidaan, sen sijaan lehdet haluavat nähdä kohukuvia leikkauksista ja sairaaloista tai meikkaamisesta peilin ääressä. Aina se trans-asia on jotain mitä joutuu tekemään, kun taas se toinen sukupuoli on jotain, mikä tulee luonnostaan. Se, että lehdet ovat täynnä karvanpoistoa, meikkejä, hiusmalleja, hajuvesiä, botoxia, koruja, silmälaseja, tatuointeja ja plastiikkakirurgiaa niin se ei näiden mielissä poista lainkaan heidän sukupuolensa luonnollisuutta tai "biologisuutta".
La 17.05.2014 @ 23:08
On myös huomattava se, ettei vähemmistöllä ole velvollisuutta selittää itseään enemmistölle, vaan enemmistöllä on velvollisuus ottaa selvää.
Su 18.05.2014 @ 21:09
On myös huomattava se, ettei vähemmistöllä ole velvollisuutta selittää itseään enemmistölle, vaan enemmistöllä on velvollisuus ottaa selvää.
Onnea matkaan oikeuksienne ottamisessa tuolla asenteella.
Ke 21.05.2014 @ 19:15
On myös huomattava se, ettei vähemmistöllä ole velvollisuutta selittää itseään enemmistölle, vaan enemmistöllä on velvollisuus ottaa selvää.
Onnea matkaan oikeuksienne ottamisessa tuolla asenteella.
Olisin itse sitä mieltä, että kuten Suorapuhuja sanoi, vähemmistöllä ei ole velvollisuutta selittää itseään enemmistölle. Joskus se on kuitenkin hyödyksi, ja jotkut jaksavat tehdä näin kerran toisensa jälkeen (joskus ekakertaa), toivottavasti tässäkin tapauksessa tuloksellisesti.
Enemmistöllä ei sinänsä ole velvollisuutta tietää kaikkea kaikesta maailman monimuotoisuudesta, eikä kukaan jaksaisi tätä velvollisuutta täyttää. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun vähemmistöä aletaan aktiivisesti vastustaa - vaikka vastustus rajoittuisi pelkkään nopeaan ja helppoon heittoonkin, pitäisi jo panostaa asioista selvää ottamiseen.
Asia erikseen sitten on, mitä informaatiota uskoo, ja millä perusteilla.
Pe 27.06.2014 @ 12:09
"Transfobia kukoistaa Suomessa, kuten ex-kansanedustaja Sirpa Asko-Seljavaaran kommentit euroviisuvoittaja Conchita Wurstista osoittavat."
- Saahan Asko-Seljanvaaran kommentin näinkin tulkita. Toisaalta oli kyse myös siitä, että Conchita Wurst on niin kauhean söpö. Kuvitelkaa tilanne toisin päin: tatuoitu, vähän lihava, sänkitukkainen ja farkkusorteissa ja -liivissä "biologiselta sukupuoleltaan nainen, mutta itsensä mieheksi tunteva henkilö" laulaa helkkarin kovaa "Nousen tuhkasta kuin Feniks-lintu". Olisi ehkä niitä pisteitäkin ropissut toiseen tahtiin.
Pahoittelut, etten osaa ilmasta tuota trans-asiaa tämän paremmin, mutta tästähän oli Conchitakin kohdalla kyse: kauniin naisen mallilla leikattu naama (aivan varmasti oli käyty kirurgin pakeilla) ja parta (= miehinen ominaisuus).
Tai entä jos hän olisi vaan ollut itsensä tosinätiksilaittanut ja ehkä silikonit ottanut nainen? Olisiko silloin puhuttu "vapaudesta" tms.?
Ja teistä kyse on vaan transsukupuolisen vapautusrintamasta!