Ateismimainokset bussinkylkiin - jäähyväiset Jumalalle?
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä." Tämä mainoslause tulee suomalaistenkin bussien kylkeen.
Kampanjan takana on Vapaa-ajattelijain liitto ja Humanistiliitto, jotka haluavat nostaa uskonnottomuuden esiin positiivisessa mielessä. Liitot myöntävät, että kampanja voi herättää ärtymystä.
Kaikki kaupungit eivät kuitenkaan ole näyttämässä vihreätä valoa ateismikampanjalle. Tampereen kaupungin liikennelaitoksen johtaja Pekka Pirhonen suhtautuu mainoskampanjaan torjuen. Hän kokee, että tämäntyyppinen mainonta on evankelisluterilaista vakaumusta loukkaava.
Luterilainen kirkko on menettänyt jäseniään tasaiseen tahtiin. Kirkon arvot eivät enää kohtaa kaikkien ihmisten elämäntapaa ja arvoja.
Yksi kirkon koetinkivi on ollut homoliittojen siunaaminen sekä kirkon piirissä työskentelevien homojen ja lesbojen asema.
Evakelisluterilainen kirkko ei ole reagoimassa kampanjaan millään vastatoimilla. Kirkon tiedotuskeskuksen viestintäjohtajan Tuomo Pesosen mukaan paras mainos on kirkon työn tekeminen kunnolla.
- Vahvuutemme on perussanomassa, ja siinä, miten me sen käytännössä toteutamme, Pesonen sanoo.