Amerikan kirjeitä 2: Eläköön henkilökohtainen asiakaspalvelu
Osta e-lippu edullisesti, houkuteltiin asiakasta bussiyhtiön nettisivulla. Tarjous alkoi kiinnostaa, sillä normaali bussilippu New Yorkista Baltimoreen maksaa 40 dollaria. Netistä matkan saisi 20 dollarilla.
Monen yrittämisen jälkeen tietokone jumahti aina siihen kohtaan, josta lippu pitäisi ostaa. Sitten soitto ilmaiseen palvelunumeroon joita Amerikassa vielä on. Suomeen tämä idea tuotiin aikanaan Amerikasta ….. ja pantiin maksulliseksi.
- Kuinka minun pitäisi netissä nyt edetä, kun olen ostamassa e-lippua?
- En tiedä, emme palvele internet – asioissa.
- Kukas voisi tietää?
- En tiedä.
Se siitä ja nettipalvelusta.
Seuraavaksi subwaylla (suomeksi metro, maanalainen, joka kulkee Suomessa pääasiassa maan päällä) Manhattanin bussiasemalle (Port Authority) henkilökohtaista palvelua saamaan.
- Minulla oli vaikeuksia ostaa e-lippua netistä ja piti tulla tänne.
- Ette ole kyllä ainoa. Meille tulee paljon valituksia ulkomailta ja kotimaasta huonosti toimivasta e-lippupalvelusta.
- Vai niin, sepäs kummallista näin nettiaikana.
- Joo, palvelu on Chicagossa ja ne eivät varmaan oikeasti haluakaan myydä halpoja nettilippuja vaan ohjata asiakkaat kalliimpiin lippuihin. Mitenkäs voisin palvella?
Hyvinhän henkilökohtainen palvelu varttuneemmalta rouvalta sujui.
Vuosikymmeniä New Yorkissa käyneenä ja siellä asuneenakin olen ihmetellyt kuinka ystävällisiä, avuliaita ja välittömiä newyorkilaiset nykyisin ovat. Mitähän heille on tapahtunut, eivät he ennen tällaisia olleet?
Seuraavana aamuna tulin bussiasemalle ja odotushallin ovi bussille avautui. Samanlainen järjestelmä on nykyisin Helsingissäkin. Bussit maan alla, väliovi tiukasti kiinni odotushalliin aina siihen saakka kun lähdön hetki tulee.
- Tänne vaan ne, jotka kuvittelevat lähtevänsä Baltimoreen klo 8.15, bussikuski huikkasi iloisesti.
Edelläni seisoi kolmissa kymmenissä oleva mies. Bussikuski tarkasti liput ja tokaisi vakavalla naamalla:
- Bussissa ei sitten saa nukkua eikä naureskella.
-
Molemmat rähähtivät nauramaan. Matka alkoi leppoisissa tunnelmissa.
Mitähän Suomessa asiakkaat olisivat tuumineet, jos kuljettajana olisi ollut näin rento ja avulias kaveri. Olisivat varmaan soittaneet poliisille, että kaveri saattaa olla humalassa kun huulta heittää.
Onneksi en saanut ostetuksi e- lippua, olisi jäänyt hyvä rupattelutuokio lipputiskillä kokematta. Alennus kuitenkin tuli: kaikki 62 – vuotiaat ja vanhemmat saavat seniorialennuksen.
Kyllä ikääntymisestä on hyötyäkin.