Obamasta tuli USA:n autoteollisuuden kummiseta

Amerikassa matkaillessa joutuu kummastelemaan mihin vapaan kilpailun nimeen vannova maa onkaan nykyisin joutunut. Valtio puuttuu yha useampaan asiaan, kun globaali kilpailu tuottaa vain tyottomyytta ja konkursseja vaikka toisin piti kayda.

Vasemmalle kallellaan olevasta demokraattien presidentti Barak Obamasta on tullut myos konkurssin partaalla olevan amerikkalaisen autoteollisuuden suurin paattaja. Silla valta, kella rahatkin.

(Minulla vain ei ole valtaa muuttaa taman amerikkalaisen mikron nappaimistoa suomalaiseksi, vaikka sekin lienee mahdollista. Mutta miten?)

Luin mielenkiintoisen artikkelin, jossa analysoitiin kenelle valta oikein on luisumassa autokaupunki Detroitissa. Valtiohan tukee konkurssin partaalla olevaa Chrysleria ja General Motorsia.

Jos pelastuspaketti toteutuu suunnitelussa muodossa, niin valtio omistaisi 8 prosenttia Chryslerista ja puolet autojatti General Motorsista. Jos tallainen sijoittaja olisi yksityinen, niin han vaatisi hallituksen puheenjohtajan paikkaa yhtioitten hallituksissa.

Presidentti Obamalla nyt sattuu olemaan muutakin tekemista kuin istua autoyhtioitten hallituksissa, jotka joutuvat joka tapauksessa kuuntelemaan nourina miten valtiovalta autoteollisuuteen suhtautuu.

Valtiolta on jo tullut kymmenia miljardeja dollareita tukea autoteollisuudelle, mutta se on vasta uudelleenjarjestelyjen alkua.

Hallituksen ehdotuksen mukaan Yhdystyneitten autotyolaisten liiton elakelaisten terveysrahasto saisi perati 55 prosentin maaraysvallan Chryslerille annetusta tuesta. Siis enemman kuin Chryslerin yhdistamista puuhaava Fiat ja noin 7 miljardin velkojat yhteensa.

General Motorsista autotyolaisten rahasto saisi 39 prosentin maaraysvallan.

Melkoinen hyvantahdon ele presidentilta autotyolaisille varsinkin, kun koko autoteollisuuden ongelmat johtuvat pitkalti juuri kohtuuttoman raskaaksi kayneista autotyolaisten etuuksista.

Nain siis hallitus presidentti Obaman johdolla suunnittelee, kertoo Eva Rodriguez The Washington Postin artikkelissaan.

Oma havaintoni Oregonin ja Washingtonin autokannasta on, etta japanilaiset, vahan kuluttavat autot ovat valttia. Niita vilisee joka puolella ja kuluttajat ovat tyytyvaisia.

Ei siis ihme, kun presidentti Obama tokaisi autoteollisuuden johtajille toukokuun alussa 2009:

- Tiedan, etta japanilaiset osaavat tehda kohtuuhintaisen, hyvin suunnitellun hybridiauton. Kissaviekoon, amerikkalaisten pitaisi osata samoin.

- Niinpa minun tehtavani on kysya autoteollisuudelta, miksi te kaverit ette osaa?

Tassa, jos missa, kuului selkeasti amerikkalaisen autoteollisuuden nykyisen isannan aani.

 

TÄYDENNYS:

Näin tämä Yhdysvaltain autoteollisuuden sosialisointi sitten päättyi 1.6. 2009 YLE:n nettisivujen uutisten mukaan:

Yhdysvaltalainen autonvalmistaja GM on hakeutunut yrityssaneeraukseen. Uuden saneeratun yhtiön suuromistajaksi tulee valtio 60 prosentin osuudella. Myös toisen autojätin Chryslerin kohtalo on ratkennut, kun oikeus hyväksyi yhtiön toiminnan myynnin Fiatille.

Satavuotias yhtiö oli pitkään maailman suurin autovalmistaja. Uuden autonvalmistajan valikoimaan siirtynevät muun muassa Cadillac, Chevrolet, Buick ja GMC-tuotemerkit.

General Motors -yhtiön eurooppalaisosan, Opelin ja Vauxhallin, myynnistä sovittiin jo viikonloppuna. Yhtiön halussa oleva Saab on puolestaan hakenut konkurssia Ruotsissa.

USA:n valtiosta tulee suurin omistaja


GM:n hallittu konkurssi on osa Yhdysvaltain hallituksen ajamaa yhtiön pelastussuunnitelmaa. Sunnuntaina viranomaiset ilmoittivat tukevansa yhtiötä 30 miljardilla dollarilla, mikä tulee jo aiemmin luvatun 20 miljardin lisäksi.

Yhdysvaltain valtiosta tulee suurin osakkeenomistaja 60 prosentin omistuksellaan. Kanadan valtio saa omistukseensa 12 prosenttia osakkeista ja konsernin eläkerahasto 17,5 prosenttia. Nykyisille osakkeenomistajille jää 10 prosenttia osakkeista.

Konkurssiprosessin uskotaan kestävän kaksi tai kolme kuukautta. Sinä aikana yhtiön on määrä jatkaa toimintaansa normaalisti, ja työntekijöille maksetaan palkat sovitun mukaisesti.

General Motorsin kotimaan toimintoja on tarkoitus uudistaa ja supistaa. Presidentti Barack Obama ja General Motorsin toimitusjohtaja kertovat tarkemmin suunnitelmistaan vielä maanantaina.

Chryslerin ja Fiatin liitolle oikeuden siunaus


Myös toisen amerikkalaisen autonvalmistajan, Chryslerin kohtalolle on nyt oikeuden sinetti. Oikeus hyväksyi Yhdysvalloissa Chryslerin toiminnan myynnin ryhmälle, jota johtaa italialainen autoyhtiö Fiat.

Valtio rahoitti myös Chrysleria miljardeilla talousvaikeusissa. Hallinto odottaa siitä nyt uudenlaista yhtiötä, joka voi nousta konkurssista uudessa omistuksessa vielä kerran vahvaksi ja kilpailukykyiseksi autotehtailijaksi.

 

 

 

Matti Laitinen vallan vaiheilla

 Matti Laitinen toimitti pitkään YLE Radio 1:n yhteiskuntakriittistä Vallan vaiheilla - ohjelmaa, mutta ei osannut YLE:stä eläkkeelle jäätyään asettua kiikkutuoliin ja jatkaa mm. tämän blogin pitämistä.

Blogiarkisto