Huomaamaton skandaali. Kanerva Cedeström.03.11.08
Viime maanantaina näytettiin TV 1:llä myöhäisillassa Ulkolinja-ohjelmapaikalla “ohjelma” nimellä Ennen auringonlaskua.... . Jostain syystä silmäni sattui sen tietoihin, ja minulla välähti: kysymyksessä täytyi olla kambodzhalaisen Rithy Panhin, tämän hetken merkittävimpiin kuuluvan ohjaajan elokuva Poltetun teatterin näyttelijät(2005).
Mistään Ylen sivuilta en löytänyt elokuvan ohjaajan(enkä kyllä muidenkaan) tietoja. Tarkemmin lopputekstejä katsoessani huomasin, että yhtenä tuottajista oli toiminut YLE TV 1 /Riitta Pihlajamäki.
Ranskassa asuva Rithy Panh on maailman nykyelokuvan aivan omalajisensa mestari, ihmisen kärsimyksen ja syyllisyyden tutkija ja jakaja, uusien muotojen , dokumentaarisen ja fiktiivisen rajoja koettelevan elokuva-ajattelun vaikuttava edustaja, viimeksi tänä vuonna toista kertaa Arte tv:n jakaman vuoden eurooppalaisen dokumentaarinen elokuva-palkinnon saaja.
Kieltämättä koin suurta voimattomuutta ymmärtäessäni, että Ylelle tämä ei merkitse mitään; samaa informaatiovirtaa kaikki elävä kuva vain. Jotain on sitäpaitsi todella vialla Yle TV 1:n tekijänoikeusfilosofiassa, jos teoksen tekijän nimeä ei pidetä aiheellisena mainita. Panhin elokuvia on näytetty ainakin TV 2:ssa, ja siellä tekijäkin on katsottu aiheelliseksi mainita.
Olisiko tämä mahdollista jonkun perinteisen fiktioelokuvan kohdalla? Entä sävellyksen kohdalla radiossa? ...
TV 1 on luopunut jo sunnuntai-illan prime time-dokumentaarisen elokuvan esityspaikastaan, ja sillä esitetään nyt suurimmaksi osaksi dokumenttiohjelmia. Nykyistä linjaa ei voi muuksi kutsua kuin ylenkatseeksi. 1990-luvun aikana alkanut dokumentaarisen elokuvan innostava ja taiteilijaa kunnioittava linja on taantunut mainstreamohjelmien syöttölinjaksi. Riippumattoman elokuvan ainoaksi vapaaksi esityspaikaksi on jäänyt Uusi kino keskiyön esitysaikoineen.