Katsojia pilvin pimein II
” Itkin ja puoli salia itki. Mutta ei surusta, se oli jotekin helpottavaa, laukaisevaa itkua”. Yksi niistä monista viesteistä, joita Miesten vuoro on herättänyt ihmiset lähettämään. Mielenkiintoista on myös se, että elokuva pidetään samaan aikaan raikkaana ja erilaisena.
Osittain erilaisuuden ja raikkauden kokeminen voi johtua siitä, että elokuvateattereiden ohjelmistonyhdenmukaisuudesssa Miesten vuoro on todellakin erilainen, raikas tuulahdus kaupallisen myymisen ja yleisön tavoittelun keskellä.
Mutta varmasti myös siksi, että yksinkertaisuudessaan, mennessään kertomisen perusjuurille Miesten vuoro on puhdistanut pölyjä hyvin klassisesta ja vanhanaikaisesta elokuvantekemisen konseptiosta: ihmiset puhuvat ja kertojien välissä on kuvia. Kun kuvilla ja kertomuksilla on syvempi merkitys muoto uudistuu,
ryhtyy ”hohtamaan” kuten Erasmus Rotterdamilainen asiaa aikoinaan kuvaili. ( olikohan se Erasmus?).
Jos Reindeerspotting kerää elokuvateattereiden suurkuluttajia, niin subjektiivisen kokemuksen perusteella Miesten vuoro on saanut liikkeelle myös katsojia, joille elokuvateattereihin meno on kynnyksen ylittämistä.
( Varmaan tästä johtuu, että hyvin monelta keski-ikäiseltä naiselta olen kuullut, että ”aikoo / on ajatellut/ suunnittelee/pitäisi käydä katsomassa Miesten vuoro, vaikka muuten tulee aika harvoin nykyään elokuvissa käytyä.”)
Levittäjän, Nordiskin Petri Viljanen puolestaan kertoi Joensuun levitysseminaarissa, että katsomossa on ollut paljon 20-30 vuotiaita pariskuntia.
Veikkaisin, että kuten monen muunkin dokkarin osalta pitkä juoksu eli pysyminen teattereissa tuottaisi tulosta erityisesti Miesten vuoron osalta.
Miesten vuoro ja Reindeerspotting ovat molemmat kumonneet joitakin väitteitä, kuten:
a) ihmiset eivät mene teattereihin katsomaan dokumenttielokuvia
b) ihmiset eivät mene katsomaan dokumentteja, jos tietävät että ne tulevat televisiosta
( eipä ole paljon vaikuttanut, vaikka Dokumenttiprojektia /tv:tä on pidetty enemmän esillä kuin monen muun dokkarin osalta)
c) elokuva vanhenee jos se esitetään DocPointissa ja tuodaan teattereihin vasta maaliskuussa
( Miesten vuoro sai lähes tuhat aktiivia markkinoijaa DocPointin esityksestä ja dokkari vaatiikin pitkää juoksua tai poikkeuksellsita läpimurtoa tullakseen tunnetuksi)
Freetime Machos on saanut Tribecassa USA:ssa erinomaisen vastaanoton. Ensi maanantaina nähdään, miten Steam Of Life ( Miesten vuoro) puree HotDocsissa. Pirjo Honkasalon ITO esitetään jo sunnuntai-iltana, hyvään aikaan sekin.