Tiedot
Vika on varmaankin Urho Kaleva Kekkosen. Hänhän opetti meitä aina varautumaan pahimpaan. Siksi kai nyt pelätään ja kysellään, että miten käy Dokumenttiprojektin Ylen myllerryksessä. Joten on syytä todeta selkeästi: we are going strong.
Eli mikään ei uhkaa Dokumenttiprojektin toimintaa. ( Ja aina laitetaan varaus: näillä näkymillä. Onhan mahdollista, että Nokiakin häviää kännykkämarkkinoilta ajan kuluessa tai perussuomalaiset nousevat suurimmaksi puolueeksi Suomessa tai kaikki hyvät ihmiset Ylessä laitetaan uudessa organisaatiossa pikku palleille tai...).
Välimainos. European Filma Academyn Documentary Award ehdokkaat ( kolme) on nimetty. Mukana Miesten Vuoro ja Armadillo. Ei hassumpaa: molemmat Dokumenttiprojekti Goes Cinema elokuvia. Nyt elokuvateattereissa, ensi keväänä Dokumenttiprojektissa TV 2:ssa. ( European Film Academy Award)
Dokumenttiprojektilla on erinomainen ohjelmisto erityisesti loppuvuodesta ja ensi keväällä. DPGC elokuvat menestyvät teattereissa hyvin. Kolmasulottuvuus.fi avataan näillä näkymillä helmi-maaliskuussa. Tarinateltta.fi toivon mukaan muutamassa viikossa.
Meillä on enemmän suomalaisia dokumenttielokuvia kehittylyvaiheessa ja tuotannossa kuin koskaan aikaisemmin. Eli se kyllä vaikuttaa siihen, kuinka otamme vastaan uusia ehdotuksia, mutta samaan aikaan IDFAn foorumissa on ennätysmäärä suomalaisia dokumentaristeja etsimässä kansainvälistä rahoitusta.
Toinen ja sanoisin paljon suurempi kysymys on, miten Yleisradio ylipäätänsä antaa tilaa ja mahdollisuuksia uudelle, etsivälle, innovatiivisille ohjelmakehittelylle ja -toiminnalle. Muutaman vuoden aikana törmään jatkuvasti käsityksiin, jonka mukaan Ylessä pitäisi tuottaa vain oleviin ohjelmapaikkoihin sidottuja ja tarkoitettuja ohjelmia.
Konkretisoiden: pitäisi tehdä vain ohjelmia, jotka istuvat jo oleviin ( vaikka kuinka taaksepäin nojautuviin) ohjelmapaikkoihin eikä ohjelmia, joita tuotetaan siksi, että ne ovat pirun hyviä.
Konkretisoiden: tuetaan tuotantoja, joiden sijoitupaikasta ei olla varmoja, mutta jotka koetaan tärkeiksi ja merkittäviksi.
Ylen yhteistuotannoilla on ollut juuri tätä tehtävää. Samanaikaisesti Yhteistuotannot on tukenut elokuvia, dokumentteja ja lyhtyelokuvia, jotka on selkeästi ajateltu johonkin ohjelmapaikkaan.Mutta myös hienoja tuotantoja, jotka ovat sitten löytäneet – usein palkintoja keränneinä – juhlakaudesta tai muista erikoispaikoista. Ja juuri
Ylen tulevaisuutta ajatellen on ensiarvoisen tärkeää, että uutta tällaiselle luovalle, innovatiiviselle, vapaalle tuotannolle on myös tuleviasuudessa tilaa ja rahaa. Että ajattelu ei ole vain jokapäiväisen ohjelmatuotannon vangitsemaa.
Luuulisin, että Nokiasta tulleena Lauri Kivinen ymmärtää tuotekehittelyn ja uuden etsimisen tärkeyden Ylelle.
Eli henkilökohtaisesti suhtaudun Ylessä hahmoteltuun organsaatiouudistukseen myönteisesti. Se tuntuu hyvältä.Pitkällä juoksulla se voi tietysti merkitä yksittäisille ohjelmasarjoille – kuten Dokumenttiprojekti – suuriakin muutoksia.Mutta ilman muutoksia olisimme vielä keräilyasteella.