Huumeet,sauna, Vesku, Nykänen - ja Rehn ?
Puhelin on soinut pari päivää kummallisesta syystä. Tomittajat haluavat tietää dokumenttielokuvista. Yleensähän on saanut tehdä paljon työtä, jotta niistä ylipäätänsä kiinnostuttaisiin.
Eli moni haluaa tietää Armadillo-elokuvasta ja tavata sen Suomeen tulevaa ohjaajaa.
Dokblog-kirjoitus sai maan päälehden kyselemään Reindeerspottingista ja eettisestä vastuusta.
Uuden Suomen etusivulle nousi ”vaiettu” dokumenttipojekti Matti Nykäsestä. Miesten vuoron Oscar-ehdokkuus ylti uutisiin kaikkiin merkittäviin uutisvälineisiin.
Kekkonen jo sanoi aikoinaan, että asiat eivät välttämättä ole niin kuin ne ovat vaan siten, miten ne näyttävät olevan. Kun Hesari tempaisi Vesku-dokumentin näyttävästi etusivulleen, nousi elokuvan arvo heti monen silmissä.
Niinpä esim. elokuva Matti Nykäsestä on ollut vireillä jo aikaa. Siitä on kerrottu Dokumenttiprojektin verkkosivuilla ja eri tiedotteissakin useita kertoja.Mutta vaietuksi se tulee, koska kukaan toimittaja ei ole siihen tätä ennen - tiedotteista huolimatta - tarttunut.
Kysymys on toisaalta siitä, kuinka hyvin dokumentintekijät, tuottajat, Dokumenttiprojekti ja Yle hoitavat tiedottamistaan omista hankkeistaan. Yleläisen traditioon ei kuulu oman hännän nostaminen. Mutta laajempaakin suhtautumista tiedottamiseen heijastaa se, että usein juuri Ylen uutisissa tai jutuissa jätetään kertomatta esim, että jokin dokumentti elokuva on juuri Ylen ja Dokumenttiprojektin yhteistuotantoa.
Indiepuolen tuottajille kuvaavaa on, että usein jo tuotannon loppuvaiheessa olevasta elokuvasta ei ole olemassa edes kunnon still-kuvaa puhumattakaan trailerista käytettävissä esim. Ylen sivustoilla.
Mutta toinen puoli on, että tietoinen pyrkimys ”populistisiin aiheisiin, jotka jalostetaan laatudokumenttielokuviksi” on myös tuotanut tuloksia. Tätä on tukenut osaltaan Dokumenttiprojekti Goes Cinema hanke, jonka lähtökohtana on, että me kaikki - rahoittajat, tuottajat ja tekijät – ajattelisimme laajempaa yleisöä kuin oma dokumenttiporukka.
Reindeerspotting, Miesten vuoro ja Vesku ovat kaikki menestyneet hyvin myös elokuvateattereissa.Epäilyksen varjossa kirvoitti televisioesityksen jälkeen satoja, jollei tuhansia nettikirjoituksia.
Ja uusia tuotantoja on vireillä.. Elokuvia, joiden takia myös iltapäivälehdistö soittelee jo paljon ennen elokuvien valmistumista.
Eikä yleisönsuosio tee elokuvista laaduttomia. . Kaikki edellämainitut dokumentit ovat todella hyviä elokuvia.
Ja omalta osaltaan ne auraavat kiinnostusta myös ehkä pienemmän yleisön hienoille laatudokumenteille kuten nyt ensi-iltaansa tuleva Varietyn ylistämä Pirjo Honkasalon ITO-Seitti- kilvoittelijan päiväkirja.Oman yleisönsä voi löytää myös elokuvateattereihin tuleva Nokian herätyksen isän maailmanlopun pelosta kertova Sielunpelastajat. Tai ensi viikolla Dokumenttiprojektissa nähtävä ajatuksia herättävä Kongon Akseli.
Mutta varmaankin helpommin julkisuuteen murtautuu mm. Tuntemattoman sotilaan rinnalle syntyvä Tuntematon emäntä tai Bergenissä Pohjoismaisille tv-yhtiöille esiteltävä Olli Rehn- seurantaelokuva ta jos Amadeuksesta syntyy elokuva tai... kts. www.yle.fi/dokumenttiprojekti.