To 23.12.2010 @ 22:00Iikka Vehkalahti

Areenan ihme

Käyn silloin tällöin katsomassa Areenan katselijalukuja ja tunnustan: olen ihmeissäni miten dokumentit pärjäävät tuhansien ohjelmien joukossa niin jumalattoman hyvin. Miksi ?


Apulaistuottajani Tarja Forsman oli kuuntelemassa Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivisen puhetta ja kertoi yhtenä terveisenä , miten Kivinen oli maininnut nimeltä ohjelmia jotka toimivat Areenassa ja esimerkin ohjelmista, jotka eivät toimi Areenassa.

No jokainen voi havaita vierailemalla Areenassa, mitä katsotaan ja mitä ei todellakaan katsota. Kärkitiloilla ovat lastenohjelmat, Onnen päivä, Kakola ja dokumentit. Peräpäätä pitävät tavalliset urheilulähetykset ja kansanedustajien puheenvuorot.

Mutta jos peräpäästä nousee ylöspäin löytää paljon katsojasuosikkeja televisiossa, jotka eivät Areenassa kerääkään katsojia. Samaan aikaan Dokumenttiprojektin dokumentti on voinut kerätä 40 000 vierailijaa ja tätä kirjoittaessa The Cove on jo muutamassa päivässä ylittänyt Areenassa 25 000. Hyviä lukuja keräävät myös Ykkösdokumentti ja Ulkolinja.

Selkeää on, että nuorempi sukupolvi – erityisesti ne, joilla ei ole edes televisiolupaa – käyttää aktiivisesti myös Areenaa. Sama koskee ns. aktiivikansalaisia, joiden tv-katselu on tietoista. Mutta se ei selitä kaikkea. Tarja lainasi vapaasti nykyistä kanavajohtaja Ilkka Saarta siitä, että on olemassa ns. ohjelmavirtaa, joka tulee ja menee sekä toisaalta ohjelmia, joilla on teosmainen merkitys niiden katsojille.

Ja näitä teoksia etsitään sitten Areenasta ja katsotaan - riippumatta ovatko ne olleet jo televisiolähetyksessä tai ei.

Olen vimeisen kahden viikon aikana ollut liioittelematta viidessä eri seurueessa, jossa minua on pommitettu kysymyksillä siitä, miksi Yleisradiokaan ei tarjoa prime time aikaan televisiossa ”mitään katseltavaa”. Tarkoittaen, jos kaikilta kanavilta tuntuu tulevan samanlaista ohjelmaa, mitä mieltä Yleisradion olemassaololla on.

Areenan käyttö osaltaan puoltaa ajattelua, jossa Yleisradion olemassaolon vahvin puolustus on korkeatasoinen ohjelmatarjonta. Poikkeukselliset kärkituotteet, jotka jäävät elämään ihmisten mielissä ja luovat mielikuvaa koko yhtiöstä.
 

5 kommenttia

Ylen paras muutos viime vuosien aikana oli siirtyminen myös netin puolelle!
Ilman tätä siirtymistä Yle olisi näivettynyt pienemmäksi lähivuosinen aikana.'
Nyt sitä jopa mielellään maksaa Yle-lupansa.

Ja todella; dokumentit, kuunnelmat ja vastaavat ovat parasta Areenassa.

Kiitos teille tekijöille!!!

PS.
Ruotsinkielisiä ohjelmia Areenassa vähemmäksi (tai niiden siirto kokonaan omille nettisivuilleen. Näitä on liikaa jo heti Areenan etusivulla!)

t. Pekka

Koin saman ahaa-elämyksen kun vihdoin sain tallentavan digiboksin. Ihan mahtavaa, kun ei enää koskaan tarvitse katsoa sitä p##kaa mitä televisiosta tulee kello viiden ja ysin välillä ja viikonloppuiltaisin vaan voi kaivaa esiin ne kiinnostavat dokkarit, leffat ja Teeman ohjelmat jotka aina unohtaa katsoa lähetyspäivänä..

Sama juttu oli Areenan kanssa, eli sieltä sai vihdoin katsoa niitä ohjelmia jotka oikeasti kiinnosti, mutta läppärin näyttö ei houkutelllut. Odotan päivää jolloin Areena toimii televisiossani... Uusi sukupolvi ei todellakaan lämpene kuorosodista ja opladiiopladaadoista...

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, mutta yksi syy siihen, mitä Areenalta katsotaan, löytyy myös palvelun huonosta toiminnallisuudesta. Areenalta löytää vain niitä ohjelmia, joiden olemassaolosta oli tietoinen jo ennen saitille menoa. Palvelu ei onnistuneesti tarjoa tai suosittele minulle ohjelmia, ehdota minulle katsottavaa aikaisempien mieltymysteni perusteella.

Areenan tv-versiosta taas ei löydä oikein mitään, kun hakutoiminto ei toimi. Käytettävyys siis ohjaa myös katselua ja nettipalveluiden käyttöä. Tulevaisuudessa tätä kannattaisi miettiä enemmän.

Joo, mielelläni katselisin Areenasta väliin jääneitä dokumentteja - esim. Cove - tai jonkun sarjan pätkiä, mutta kun näyttöön tulee ilmoitus, että ohjelma on katsottavissa ainoastaan Suomessa. Eikös Loviisa olekaan Suomessa? Sama ongelma pätee elävään arkistoon. Palveluntarjoajani asiantuntija ei ole osannut mitään selitystä kertoa, eivät myöskään tietokoneasiantuntijani.
Yleen olen lähettänyt asiasta kyselyn, mutta mitään ei ole vastattu.
(ja kun äsken jo kerran yritin tätä lähettää, en näköjään osaa laskeakaan, koska kolmas sanani oli muka väärä).

Osittain hataralla tietämyksellä pari kommenttia.

Varmasti Areena tulee kehittämään hakutoimintoja mm. teemoittaisella ryhmittelyllä.

Yhtä varmasti tulevat yleistymään televisiota, joissa Areena
on valmiiksi siäänrakennttuna ( kyllä sen pysyty kenkkuvenkuilla tekemään muutenkin).

Mutta kun rakennamme kolmasulottuvuus.fi alustaa ja pyrimme tänä keväänä avaamaan oman dokumenttipaikan Areenassa ( noin 100 elokuvaa) , niin teemme kyllä erillisen hhakualustan,vaikka elokuvat ovat Areenan playerissa.

Iikka Vehkalahti

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu