Muistatko Lauri Kivisen?
Kalle Aho soitteli muissa asioissa ja kysyi samalla, että muistatko tapaamisen Lauri Kivisen – Yleisradion tulevan pääjohtajan -kanssa. Totesin, että en.
Sen sijaan muistan hyvin puhelinkeskustelun, jossa Kaupunginmuseon keväisen kauniissa puutarhassa kerroin kännykkääni ideasta, jossa Uuden Guinean Papualla alkuasukasheimoista elokuvia tehnyt ranskalainen elokuvaohjaaja tulisi tekemään dokumenttielokuvaa Nokiasta.
Kerroin, että minulla ei ollut aavistustakaan millainene lokuva tulisi olemaan, mutta että kun vuosia olin etsinyt tekijää elokuvalle Nokiasta, minusta antropologinen , Nokia-triben tutkiminen, olisi mielenkiintoinen lähestymistapa.
Syystä tai toisesta Nokian silloista viestintäjohtajaa ilmeisesti kiehtoi ajatus elokuvaohjaajsta, joka ei tuhansien muiden toimittajien tavoint ulisi kyselemään osakkeiden hinnannoususta tai uudesta teknologiasta.
Niinpä sovimme, että lähetämme Thomas Balmesin aiemmat elokuvat ( Gosepel Papualaisittain, Bosnia Hotel ja Maharasthra Burger) nähtäviksi ja lopputuloksen dokumenttielokuvia seuraavat tietävätkin ( tuottajana juuri Kaarle Aho).
Kesti pari - kolme vuotta ja Balmesilta valmistui Säädyllinen Tehdas ( A Decent Factory), maailmaa paljon kiertänyt elokuva Nokian alihankkijatehtaasta Kiinassa ja Nokian eettisen toiminnan johtajan Hanna Keskisen vierailusta tehtaaseen. Elokuva, joka ei kerännyt pelkästään karvaisia kättentaputuksia Nokiassa
Balmesin suurin ongelma elokuvan tekemisessä oli muuten suomalaisten ja nokialaisten värittömyys ( Nokian neuvonantaja Esa Saarisenkin värikkyys haaleni parin kuuakduen kuvausjakson jälkeen niin, ettei elokuvan kulmaa löytynyt sieltäkään). Siksi en varmaan muista Lauri Kivisen tapaamistakaan.
Eka tapaamisen Mikael Jungerin kanssa muistan aika hyvin ; mies osoittautui paljon paremmaksi mitä tapaamisen perusteella silloin ounastelin. Joten voi olla, että vain rakkaudessa ensikohtaamisista voi jotain luotettavasti lukea. No, mediamaksun suuruudessa kai nähdään.
PS. Thomas Balmesin viimeinen dokumentti Babies saa ensi-iltansa toukokuun alussa Focuksen tuottamana USA:ssa muutaman sadan elokuvateatterikopion voimalla. Aikoinaan varmasti esillä Suomessakin.