IRTI MYSTIIKASTA
Eila Pennanen kirjoitti aikoinaan, että kirjailijan tärkein ominaisuus on ”kestävä takamus”.Monet parhaat dokumenttielokuvatkin ovat syntyneet – eivät tekijän luovan tuskan vaan – tilaustöiden kautta.
Ollessani ohjaajana joudin monta kertaa toteamaan, että suurella innotuksella, luomisen tuskalla ja
henkilökohtaisuudella ohjaamani elokuvat ( kuten Tehri-kaksi matkaa ) eivät päässeet ( vaikka olisivat ansainneet) edes Tampereen kilpailusarjaan kun taas Epidemille tilaustöinä tehnyt jutut ( kuten Ouro Common Future) keräsivät palkintoja kotona ja vieraissa.
Pennenbakerin monet mestariteokset ovat syntyneet puhtaina tilaustöinä ( mies jopa kuuli puhelimessa nimen väärin eikä tiennyt vielä Lontooseen lennettyäänkään, että kysymys oli David Bowiesta) ja Dokumenttiprojektinkin monet tuotannot ovat lähteneet liikkeelel tilauksista ( esim. Websterin Prix Italia-palkinnon saanut Valon ja varjon huoneet oli pedattu aihetta, henkilöitä ja rahoitusta myöten valmiiksi).
Esimerkkejä voisi luetella paljon, mutta peruskysymys on siitä, miten usein oikea suhde tekijän omaa intohimoa, luovuutta ja toisaalta valmiiksi asetettua tehtävää, tavoitetta ja rajaa tuottaa parhaita tuloksia.
Yhtäkään edellämainituista tilaustöistä ei ole toteutettu ”tilaustöinä”, vaan tekijät ovat ottaneet tilauksen omakseen, muokanneet ja luoneet elokuvista aivan oman näkäisensä.
Mutta painolastina ei ole ollut mystifisioitua luovuutta. Muista, kuinka Timo Humaloja aikoinaan eräässä Toisen Suomen yleisötilaisuudessa alusti pitkään taiteen demystifioinnista. Minusta se oli eräs tärkeimmistä puheenvuoroista koko prosessissa.
En kiellä ja olen itse taistellut tuntikausia muutamasta framesta leikkauspöydässä tai kokenut elokuvan syntymisen yhden kuvan valaistumisen myötä. Mutta : elokuvan tekeminen on samanlaista ammattitaitoa mitä puuseppä tai arkkitehti tarvitsee. Osaamista, jossaa tietoisesti valitaan eri työvälineistä tarvittavat ja käytetään niitä hyväksi.
Eikä ammattitaito tarkoita vain teknistä, dramaturgisen kaaren rakentamista tai oikean objektiivin käyttämistä kuvauksissa. Myös näkemisen, ymmärtämisen ja oivaltamisen ammattitaitoa voi kehittää ja käyttää tietoisesti hyväksi.