Kuolema keskikoolle, Greenhouse II
Kello on kuusi sunnuntaiaamulla Munchenin lentokentällä ja belgialainen ETMAn vetäjäPaul Pauwels ennustaa synkkää tulevaisuutta dokumenteille. Rahamäärät ovat laskeneet kaikkialla muutamaa poikkeusmaata lukuunottamatta ja erityisesti keskikokoisten tuotantoyhtiöiden tulevaisuus ei ole ruusuinen.
Pauwelsin työhön kuuluu matkustaa ympäri Eurooppaa ja pyörittäessään tulevaisuuden mediabisnes -koulutusta hän kerää tietoja eri maista ja analysoi tulevaisuutta.
Hän kertoo Hollannin tilanteesta ja Yleisradion leikkaukset tuntuvat hyvin pieniltä, kun kyse on todella dramaattisista muutoksista. Saksassa kaksikin tunnnettua dokumenttituotantoyhtiötä tulee tekemään konkurssin seuraavan kuukauden aikana.BBC on kulkenut jo aikaa laadullista alamäkeä, Ranskan tilanne
on aivan toinen kuin ns. kultaisina vuosina.
Eniten tulevat kärsimään 4-6 henkilön tuotantoyhtiöt, jotka tekevät vain dokumentteja. Tulevaisuus on yhtiöiden, jotka pystyvät tekemään myös muuta toimintaa: yrityselokuvia, uutta media, mainoksia jne..
ja toisaalta perinteisillä dokumentaristeilla. Yhden ihmisen tuotantoyksiköillä, jotka ovat luonteeltaan eivät bisnestä vaan taiteellista toimintaa, sanoman levittämistä jne... Pontimena on joku muu kuin raha, ennustaa Pauwles.
Voi olla, että lyhytuninen yö vaikutta, mutta Pauwlesin näkymät saavat Suomen tilanteen tuntumaan aika hienolta. Harvassa maassa dokumentit menestyvät elokuvateatterissa kuten Suomessa. Harvassa maassa Elokuvasäätiön rahat dokumenteille ovat lisääntyneet. Ja harvassa maassa tv-yhtiö ja yleisö arvostaa niin paljon dokumenttielokuvaa kuin Suomessa.