Ke 09.03.2011 @ 09:34Iikka Vehkalahti

DOKKAREIDEN ELÄKELÄISHIPAT

Kaikkialla dokumenttielokuvien katsojakunta televisiossa on iäkästä. Nuorten ( kylläkin aktiivisten ja paljon aikaansaavien) katsojien määrä on pieni. Onko tämä yleisön vai dokumenttien vika?


Hyvin usein me dokumenttielokuvia televisioyhtiöihin tuottavat puhumme kansainvälisissä tapaamisissa katoavista dinosauruksista ( Arten legendaarinen Hans Robert Eisenhauer jää eläkkeelle huhtikuussa, Thierry Garrel vetäytyi Arte Francesta Vancouveriin jo pari vuotta sitten, Storyvillen Nick Fraser osoittaa ikääntymisen merkkejä, minä iältäni 61 koen tietysti kuuluvani henkisesti nuroempaan polveen).

Samaan aikaan: oikeastaan luvut eivät ole julkisia, mutta tuskin kukaan minua hirttää, vaikka kerronkin: aivan kuten muuallakin myös Suomessa alle 29 vuotiaiden suosikkidokumenttien listalta ei todellakaan löydy Yleisradion esittämiä dokkareita, muutamia poikkeuksia ( kuten Yes Men Fix The World ja Pakkolasku Hudson jokeen tai Pakomatka anoreksiaan) lukuunottamatta.

Ok. Jotkut Dokumenttiprojektin tuotannot ovat keränneet katsojia juuri nuorten aikuisten keskuudessa ( The Cove, The Sound Of Insects) ja juuri aktiivisten ja keskustelua luovien porukoissa (jota heijastaa myös Dprojektin FB sivu tai Docpointin katsojakunta: suurimmaksi osaksi nuoria aktiiviaikuisia), mutta tällöin puhutaan ns. aktiivinuorisosta tai yhteiskunnallisesti valveutuneesta nuorisosta tai ( positiivisesti ajatellen  tulevaisuuden muokkaajista). Mutta muuten: kyllä helposti ollaan eläkeläishipoissa mukana.

Kahdeksankymmentä eniten katsojia kerännyttä dokkaria vudoelta 2010 on nuoremman katsojakunnan( alle 29 vuotta) keskuudessa sellaisia kuin Himohamstraajat, Petän petissä, Liian lihava teiniksi, Seksiturismin palveluksessa,Kuurosokeat kolmoset, Totuus kauneushoidoista tai Maailman pienimmät lapset, Lapseni pelkää ruokaa,Maailmanlopun ennustukset jne.. jne...jne.. jne..

Aivan oikein.
1) voidaan sanoa, että sellaisiahan nuo television suurkuluttajat ( Big Brotherit, Salatut elämät jne...) katsovat: roskaa
2) tai voidaan sanoa, että televisio on muuttunut todellakin viihdytyslaitokseksi ( shitbox), josta katsotaan ja odotetaankin juuri sitä

3) tai voidaan sanoa, että näin on maailma ja yhteiskunta on muuttunut: ennen ajateltiin yhteiskunnallisesti ja välitettiin toisista nyt ajatellaan vain itseään: omaa ulkonäköä, ruokaa, lapsia,seksiä
tai

4) voidaan sanoa,että juuri nuorena ihminen on utelias: haluaa tietää ,kurkistella, ihmetellä asioita jotka ovat hänelle silloin tärkeitä ulkonäöstä, seksuaalisuudesta, maailmasta


5) voidaan sanoa, että juuri seksi,lapset,ulkonäkö, ruoka ovat tällä hetkellä ihmisille kaikkein tärkeimpiä asioita ( aivan kuten perus-luolaihmisille, jos ei ulkonäköä otetan huomioon)

ja että

6) perinteiset dokumentit ovat tylsiä, etukäteen ennakoitavia ja sisältöään saarnaavia, ne yrittävät muuttaa maailmaa kertomalla uudestaan ja uudestaan samaa tarinaa epäoikeudenmukaisuudesta, köyhyydestä, sodista jne..jne...

 


Kaikki vastaukset kelpaavat ja niitä voisi listata enemmänkin, mutta mikä on vastaus, mitä tehdä:

a) ryhtyä tuottamaan dokumentteja viisiraajaisesta suomalaislapsesta, insestin uhrien yhteisistä seksijuhlista, poliitikkojen synnillisestä elämästä, kulkea piirokameran kanssa Thaimaa-turistien keskuudessa ???

vai
b) tehdä aiheista, joita pidetään tärkeinä elokuvia, jotka koskettavat, ovat yllätyksellisiä,tuoreita, antavat katsojille tilaa vetää omat johtopäätöksensä

c) valita aiheita, jotka ovat ihmisille tärkeitä ja tehdä niistä hyviä elokuvia: en halua syödä enää, suomalaisten seksifantasiat, pikkukaupungin homo, yöelämän tuska, vegaanin vakaumus,

vai

Saan Dokumenttiprojektiin kasvavan määrän ehdotuksia, jotka ovat uuden sukupolven ehdotuksia, erilaisia, haastavia ( kuten Reindeerspotting), pitkään ilman rahaa kuvattuja ( Finnblood), uteliaisuudesta lähteviä ( kuten omasta tuhkasta timanttien teko) koskettavia ja omaa minuutta etsiviä ( kuten Miesten vuoro), tuoreesti kulutuskriittisiä ( kuten Vuosi ilman tavaraa)

ja monia, jotka istuvat vaikeasti Dokumenttiprojektiin: surffausta ympäri maailmaa, moottoripyörillä Himalajalle, hiihtopummina Sveitsissä, elämä jalkapallofanina, vapaaehtoisena slummissa Monessa niissä on ajatusta tekemisen taustalla, mutta silti: harvasta niistä saa Dprojektin juttua.

Tietoisesti ja vaivalla pitäisikin ryhtyä luomaan uutta strandia ja brandia: suunnattuna juuri alle 30 vuotiaille naisille ja miehille. Hyvin tehtyjä juttuja, jotka reflektoisi tämän päivän elämään. Tällaisia dokkareita löytyy maailmalta ja tekijöitä saa heitä tukemalla Suomesta.

Mitähän, jos professorivuoden jälkeen ryhtyisikin – nuori kun vielä olen – luomaan tällaista tuotantoa. Pääsisi ainakin pois keski-ikäsiten kitinästä, huomaan että se on tarttunut pahasti minuunkin.

PS I
Näen paljon elokuvia lentokoneessa ( joko DVD playerilta työdokkareita tai VOD systeemistä romattisia komedioita, kiinalaisia tai intialaisia elokuvia ja toimintaakin) ja lentokone pitääkin minut jollain tavalla ns. mainstreamhittien seurannassa mukana.

Katsoin palatessa lentokoneessa Napapiirin sankarit edes kovin paljon ff nappulaan turvautumatta. Ei huikea elokuva,( pidin Soul Kithenistä enemmän) mutta juuri oikea lentokoneeseen ja jotakin hyvin oleellista juttu oli nuorten miesten romantiikan kaipuusta tavoaittanut.. Sukua Lyytisen Erkon Rajaseudun poikamiehille, joka on ollut Dokumenttiprojektissa melkoinen hitti - mutta todellisuus ei kyllä ollut yhtä romanttinen kuin fiktio.

PS II
Moni lentoyhtiö on sijoittanut listalleen myös dokumenttielokuvia. Mikä on, ettei esim. Dokumenttikilta tai
tuottajat saa suomalaisia dokkareita Finnairille.
 

5 kommenttia

Pakko kommentoida noita syitä ns. roskan lisääntymiseen. Yksi syy on myös se, että erilaisia medioita on nykyään huomattavasti enemmän kuin vielä 15 vuotta sitten -- ja ne ovat kaikille avoimia. Tämä on laskenut kynnystä tuottaa kaikenlaista viihdettä ja lisännyt kilpailua. Enää eivät perinteiset instituutiot valitse julkisuuteen pääsevää materiaalia esim. televisiossa. Ja internet on myös syrjäyttänyt perinteisen broadcast-tv:n mahdin.

Dokumentilla on minusta paikkansa tulevaisuudessakin, mutta pitää mennä rohkeasti sinne, missä yleisö on. Eli tuotetaan (digitaalista)tarinaa, eikä välitetä levityskanavasta. Ja ehkä tehdä vähän valtavirtaa myötäilevääkin tuotantoa, jotta kiinnostus herää.
Ylellä on minusta iso ongelma siinä, että se ei vieläkään ole tajunnut broadcast-medioiden kuolemaa. Sen pitäisi tehdä tuotantoja suomalaisesta kulttuurista -- ja tarjota sitä sitten erilaisiin levityskanaviin hyvin joustavasti. Yksi selkeä askel olisi tv-luvan muuttaminen selkeästi palvelumaksuksi, jonka maksettuaan pääsisi käsiksi Ylen catch-up-tv -palveluihin ja arkistoihin -- minkä tahansa internet-käyttöliittymän ja -laitteen kautta.

Minusta tämä resonoi oikein mainiosti omien ajatusteni kanssa:
"Tietoisesti ja vaivalla pitäisikin ryhtyä luomaan uutta strandia ja brandia: suunnattuna juuri alle 30 vuotiaille naisille ja miehille. Hyvin tehtyjä juttuja, jotka reflektoisi tämän päivän elämään. Tällaisia dokkareita löytyy maailmalta ja tekijöitä saa heitä tukemalla Suomesta."

Tällaisen positiivisen havainnon tein Docpointissa: Torstai-illan Banksy elokuva Exit through the Gift Shop oli Kinopalatsissa loppuunmyytynä. Kolmenkympin ylittäneenä olin yleisön keski-ikää reilusti vanhempi. Leffan jälkeisestä ilmapiiristä aisti tyytyväisyyden. Se sai kyllä hyvälle tuulelle, kysyntää on siis olemassa.

Moi, Hyvä komentti.Oikein hyvä.
Olen samaa mieltä. Eli Dprojektin osalta olemme yrittäneet tukea elokvuatetaterihin menoa ( Miesten vuoro, Reindeer) ja toisaalta nyt tehdään ihan uutta dokumenttislottia kokonaan nettiin ( kolmasulottuvuus.fi), ja koko prosessi tarinateltta.fi yritti luoda kesksutelau juttujen tekemisesä ensisijaisesti nettiin ( vrt myös RIP Remix Manifesto etc..),
BUT
miten saada
a) osaavat tekijtä tarttumaan fresheihin aiheisiin
b) miten saada tasoja ( enkä tarkoita tylssä saarnaamsita) lähtökohdiltaan kevyisiin superfical juttuihin

ja
onko mahdollsita, että rajusti sekotettaisiin yelisöjä yhdessä slotissa dprojekti: kopkeilut eivät ole olleet kovin antoisia...)iikka vehkalahti

Minusta tämä resonoi oikein mainiosti omien ajatusteni kanssa:
"Tietoisesti ja vaivalla pitäisikin ryhtyä luomaan uutta strandia ja brandia: suunnattuna juuri alle 30 vuotiaille naisille ja miehille. Hyvin tehtyjä juttuja, jotka reflektoisi tämän päivän elämään. Tällaisia dokkareita löytyy maailmalta ja tekijöitä saa heitä tukemalla Suomesta."[/quote]

[Aivan ja heijastaa oikeastaan juuri nuoremman yleisön fragmentoitunutta rakennettaa verrattuna konsensus-suomen yleisöön ( jota peruslaiset halajavat takaisin). Eli kun Dprojektissa on ollut juttuja kuten Ramones, Metallica,Yes Men Fix The World, Pokerinpelaajat jne... ( yes saanut kovan kattauksen erikoisryhmässä, mutta suuressa katsojalukuvertailussa tekevät pohjatulsota.

eli kyllä voi olla, että pitäisi olla brändi, joka olisisi selkeästi jotain joka keräisi hyvin erilaisen sirpaleyleisön ääreensä, jos ajatellaan yleisöä...

Toisaalta akuten sanottu: Docpoint ja muut festarit, some-alue: kaikki kertoo että dokkarilla on vahva asema ns. aktiivinuorison keskuudessa.Mutta kuilua salattujen elämien porukan ja docpoint yleisön välillä ei saa leventääm, vaan
IV

Näköjään keskustellaan myös facebookissa:http://www.facebook.com/reqs.php#!/Dokumenttiprojekti

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu