Su 18.01.2009 @ 18:08admin

TITAANIT SUNDANCESSA . Iikka Vehkalahti 18.01.09

 En pidä nyrkkeilystä, mutta Joe Frazierin ja Muhammed Alin kolmas ottelu dokumenttielokuvassa Thriller in Manila ylettyy ulottuu väkivallan toiselle puolelle, vaikka kyse oli lähes elämästä ja kuolemasta.( Omalla tavallaan yhtä hullu on Big River Man, jossa ylilihava, liian paljon ryyppäävä
slovenialainen Martin Strel ui lähes mielipuolisesti yli 5000 kilometriä alas Amazon jokea.)
 
 
Sundance- festivaalin ohjelmistossa on jälleen vahva valikoima kansainvälisiä dokumenttielokuvia ( kuten DocPointin päätöselokuva Burma VJ).
Channel Fourin ( UK) tuottama ja John Dowerin ohjaama Thriller in Manila on taidollisesti erinomaisesti tehty tarina Joe Frazierin ja Muhammed Alin kolmesta nyrkkeilyn maailmanmestaruusottelusta.
 
Dokumentti ei yritäkään etsiä mitään, se kertoo maailman ehkä legendaarisimmasta nyrkkeilyn kaksintaistelusta selkeästi Joe Frazierin näkökulmasta, koska sitä ei ole kerrottu.
Dokumentti sivuuttaa yksityiskohtia, se tietoisesti rakentaa kahden suuren nyrkkeilijän välistä jännitettä ja vihaa. Se toistaa (mainoskatkoja ennakoidenko) peruskonfliktia uudestaan ja uudestaan.
 
Joe Frazier tuki Muhammed Alia , kun Ali kieltäytyi Vietnamista ja menetti maailmanmestaruutensa vuosiksi. Saatuaan lisenssin takaisin Alista ja Frazierista tuli vihamiehiä. Ali leimasi köyhistä oloista lähteneen Frazierin valkoisia palvelevaksi Uncle Tomiksi, rumaksi, tyhmäksi ja viime vaiheessa Manilan Gorillaksi.
 
Yksinkertaistaessaan konfliktin, sivuuttaessaan monia asioita lähes sivulauseilla ja ylidramatisoidessaan niin musiikilla kuin leikkauksellakin koko tarinaa dokumentti menettää osan totuudellisuudestaan, mutta sen antaa anteeksi Manilan ottelun takia. Kolmas ottelu Frazierin ja Alin välillä rakennetaan niin hyvin, vahvasti ja emotionaalisesti  ( paljolti nyrkkeilysalinsa nuhruisessa takahuoneessa unohdettuna elävän Frazierin näkökulmasta) että itse ottelun tapahtuessa yhteenotto menee nyrkkeilyn ulkopuolelle.
 
Kaksi nyrkkeilyhistorian suurta iskevät toisiaan erästä toiseen niin armottomasti, niin julmasti, niin uskomattomasti että täysin hyväksyy sen, että vain tahdonvoima pitää näitä kahta miestä pystyssä neljätoista erää.
 
Kuka tahansa muu nyrkkeilijä olisi pudonnut monta kertaa niin Alin kuin Frazierin iskuista, Frazieron menettämässä näkönsä ainoan kunnollisen silmän, oikean, muurautuessa umpeen. Kamppailu kasvaa otteluksi elämästä ja kuolemasta.
 
Minulle action elokuvat ovat usein pitkästyttäviä loputtomien tappelukohtausten ja autolla kaahaamisen takia. En pidä Tarantinon elokuvista niiden väkivaltaisuuksien takia, en ymmärtänyt
King Of Scotlandiakaan samasta syystä.
 
Thriller in Manilassa lyödään miestä oikeasti, lujempaa, kovempaa ja useammin kuin toimintaelokuvissa mutta se  historialliseksi tapahtumaksi, joka selittää niin monta taistelua ja kamppailua, joissa miehet ovat olleet valmiita uhraamaan elämänsä saavuttaakseen voiton.  

0 kommenttia

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu