Menneen talven lumia
Päättynyt vuosi on ollut monessa mielessä hyvä dokumenttielokuvalle ja Dokumenttiprojketille. Kiitos kuuluu Miesten vuorolle, Reindeerspottingille, Veskulle, Suomen Elokuvasäätiölle – ja tietysti tekijöille. Elokuvasäätiötä ja säätiön jättävää Miia Haavistoa on syytä erikseen kiittää siitä, että dokumenttielokuviin on uskallettu myös satsata .
Dokumenttiprojektilla on ollut hyvä vuosi –kiitos TV 2:n, joka on pitänyt ohjelmaa arvossa ja rahassa. Elokuvateatterimenestykset ovat vahvistaneet DPGC:n myötä brandiä. Samanaikaisesti televisiossa kaksoisstrategia: ensi-ilta keskiviikkoiltana, uusinta sunnuntai-illtapäivänä on ryhtynyt puremaan katsojaluvuissa. Luvut eivät ole huimaavia, mutta näinä aikoina 300 000 katsojan rajan ylittäminen on aina positiivinen tulos.
Ja oikestaan vielä merkittävämpää on ollut, että juuri dokumenttielokuvat ovat Areenassa kaikkien katselluimpia ohjelmia. Eli niiden äärelle hakeudutaan tietoisesti.
Syksyn 2010 yleisöreaktiot televisiossa esitettyihin ovat paremmin muistissa kuin kevään, siksi muutama poiminta viime kuukausilta. Venäläinen mafiatarina Vankilasta valtaan keräsi kovasti katsojia niin televisiossa kuin Areenassakin ja satoja kirjoituksia eri nettipalstoilla. Vaikea Hyönteisten ääni oli positiivinen yllätys, niin paljon voimakasta palautetta tämä vuoden 2009 parhaaksi eurooppalaiseksi dokumentiksi valittu elokuva herätti.
Thriller in Manila keräsi myöhäisillassa yllättävän määrän katsojia ja Oscarvoittaja The Cove puolestaan on ollut Areenalukujen aivan kärjessä.
Alkuvuoden ehdoton tykki oli nyt Aho&Soldan palkinnon saavan Pekka Lehdon dokumenttielokuva Epäilyksen varjossa.
Kotimainen tapaus on tietysti edelleen pyörivä Peter von Baghin Mikko Niskanen. Tanskalainen Armadillo puolestaan on kirvoittanut melkoisesti keskustelua ja keräsi säällisesti katsojia yhdellä kopiolla elokuvateattereissa.
Pirjo Honkasalon ITO sai poikkeuksellisen ylistävän kritiikin Varietyssa ja syystä Pirjoa juhlittiinkin retrospketiivilla maialman suurimmassa dokumenttielokuvajuhlassa IDFAssa.
Mitä muuta. poikkeuksellisen moni suomalainen dokumenttielokuva on päässyt merkittäville kansainvälisille areenoille keräämään rahoitusta.
Ikävää on ollut, että Ylen taloustilanne on heijastunut suomalaisen dokumenttielokuvan tuotantoon, vaikka Dokumenttiprojekti onkin voinut tehdä sopimuksia.
Mutta tilanteen johdosta sopimuksia on tehty sen verran paljon, että tänä keväänä Dokumenttiprojektikin joutuu ilmoittamaan usealle hyvälle hankkeelle: ei.
Ja samaan aikaan paljon todella vahvoja elokuvia on tulossa. Kimmo Pohjonen, Matti Nykänen, Mama Africa, Finnblood, Ounasjokivarsi, Ice Age, Turun tauti, Grotenfeltin Helsinki, Autiomaa, Lahti 2001, Red Forest Hotel jne.. jne... kats. yle.fi/dokumenttiprojekti/tuotannossa.