Minne mennä?
Maailmassa on melkoinen määrä festivaaleja ja rahoiusfoorumeita. Minne tekijän kannattaa suunnata halutessaan joko projektilleen rahoitusta tai elokuvalleen menestystä.
Vaativa dokumenttielokuva suunnistaa ensisijaisesti joillekin suurista festivaaleista:
Laatu mainstream:
IDFA ( kilpailusarjat tiukassa), Amsterdam
Sundance ( ei helppoa suomalaisdokumentille), US
Hotdocs ( merkittävä ja kasvava),Toronto
Suomalaisille istuvaa:
Nyon ( vaativaa kerrontaa, sopii suomalaisille), Sveitsi
Leibzig ( kasvaa koko ajan)
Sheffield ( tärkeä UK:ssa)
Planete Varsova ( nousee),
Jos pyritään vakavasti myös elokuvateattereihin:
Berlinare ( vaikeaa)
Cannes tai Venice ( vielä vaikeampaa)
Toronto Film Festival ( vähän helpompaa, mutta..)
Ja siten on lukematon määrä muita festivaaleja, joissa joissakin valikoima todella hyvä, mutta eri syistä eivät välttämättä avaa suuria teitä eteenpäin.
It´s All True Brasilisassa ja Doc Aviv tarjoavat hyvän valinnan, Jihlava ja Marseille tietoisesti ”omaperäisyyttä”, Thessaloniki ja Lissabon hyvää valikoimaa, CPH Dox ja DocPoint samoin jne..jne...Jos palkintohyllyä haluaa täydentää voisi melkein sanoa, että kelpo leffalle löyttyy aina festivaali, josa joku palkinto irtoaa.
Rahoituksen hankkimisessa strategiaa kannattaa miettiä tarkkaan. Koska esim. Sheffieldin MeetMarketissa ( vain face to face) tuntemattomien tekijöiden tapaamiset voivat jäädä hyvinkin vähiin, kun taas julkinen pitch ison yleisön edessä IDFAssa ja HotDocsissa voi tuottaa uskomattomiakin menestystarinoita liikkeellelähdön keskusteluja varten ollessa hyvä. Documentary Campuksen, Eurodocin, EsoDocin kaltaiset koulutusohjelmat taas rakentavat pitkällä juoksulla suhdetta tekijöiden ja rahoittajien välillä.Leibzigin ja Jihlavan sekä Nordisk Forumin kaltaiset tapahtumat ovat pienuudessaan selkeä etu tekijöille: tutustuminen rahoittajiin ja levittäjiin on helpompaa.
Juuri tällaista pientä tapahtumaa järjestää myös DocPoint tammikuussa. Viisi projektia ja viisi kv-kommentoijaa- kannattaa orientoitua.