To 03.02.2011 @ 09:29Iikka Vehkalahti

Kansakunnan muisti

Kulunut ja aina toistettu on lause: ” dokumenttielokuva on osa kansakunnan muistia”. Elina Kivihalmeen Tuntematon emäntä tekee lauseesta todellisen.


DocPointin uusi taiteellinen johtaja Erja Dammert muotoili ajatuksensa dokumenttielokuvan merkityksellisyydestä Tuntemattoman emännän ensi-illan jotenkin seuraavasti: ” Dokumenttielokuva aiheuttaa keskustelua ja ilman keskustelua ei tapahdu muutosta”. Jällen kerran: kysymys dokumenttielokuvan yhteiskunnallisesta luonteesta.

Tuntemattoman emännän jälkeen keskusteltiin. Naisten unohdetusta tai vaietusta työstä Suomen rakentamiseksi sodan aikana ja sen jälkeen. Mieleltään haavoittuneiden miesten elämästä suomalaisissa maalaiskylissä sodan jälkeen ( omat muistikuvani liittyvät kammarin suljettuun oveen, jonka takana miehet puhuivat sodasta tai kotikylässä perheeseen, jonka isä humalapäissään ajoi ulos pakkaseen. Tai miten Tuntematon sotilas ilmestyi naapurissa Raamatun vierelle kertoen kirjan merkityksen sodassa olleille.)

Ja useamman kerran, osittain myös selittämättömistä syistä, silmäni kostuivat Tuntemattoman emäntää katsellessani. Ehkä siihen vaikutti myös se, että teatterissa vieressäni istui rullatuolissa yksi elokuvan kertojanaisista.

Tunematon emäntä on tunteella ja ammattimaisesti tehty. Äänityö, jossa musiikki liikkuu juuri ylikäytön rajalla, nostaa elokuvan yhden asteen ylemmäs siitä, mitä on raakaleikattuja versioita katsellessaan kokenut. Seppo Pääkkönen ja Pirkko Hämäläinen lukevat avioparin sodanaikaiset kirjeet koskettavasti ja vanhat valokuvat elävät. Jouko Seppälän kuvauksesta jää omaan mieleeni ensimmäisenä oudosti: tuoli talon portaissa.. Miksiköhän ?

Elokuvan tasarytmisyys ja ennenkaikkea sisäisten teemojen lukuisuus ( yhdistyneenä kertojien lukumäärään: (11) tekee kokonaisuudesta fragmentaarisen ja tasarytmisen. Tasapainoilu tunteen kokemisen ja tunteen tarjoamisen välillä ei aina osu ihan kohdalleen meikäläisen tunnemaailmassa, vaikka mikään ei pahasti särähdäkään. Enemmän olisin vieläkin kaivannut pieniä konkreettisia yksityiskohtia
naisten elämästä ja pärjäämisestä miesten ollessa rintamalla.
Mutta: tämän dokumenttielokuvan merkitystä kansakunnan muistin kirjoittajana mikään kriittinen kommentti ei tuhoa.

Kun katsojan tunnekokemus yhdistyy historian ajatteluun Tuntematttomasta emännästä tulee varmasti dokumenttielokuva, joka pitkässä juoksussa saa tärkeän merkityksensä.

Tätä ajattelevat myös elokuvatettereiden pyörittäjät. Tuntematon emäntä on tilattu ennennäkemättömästi jo ennen ensi-iltaansa 50:lle paikkakunnalle. Elokuvien heavyjuusereiden suosikkia siitä ei tule, toivottavasti sodan kokeneiden ja sen jälkeisen ajan sukupolvet lähtevät lapsineen liikkeelle. Koska: televisiolle Dokumenttiprojektia tuottavana täytyy sanoa, että vahvimmillaan dokumenttielokuva usein on pimeässä elokuvateatterissa. Oli hyvä ensi-ilta.
 

0 kommenttia

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu