JUTTELISIN MIELELLÄNI JORMA
Jokainen tulevaisuuteen katsova puhui MIP:ssä Cannesissa rahoitusmallien uudelleenrakentamisesta.Ei, kyllä yleisradioyhtiöiden rooli tulee olemaan lähivuosinakin merkittävin, mutta rinnalle on syntymässä vaihtoehtoisia rahoitusjärjestelmiä. Mietin, että mitähän Ollilan Jorma aikoo omilla rahoillaan oikein tulevaisuudessa tehdä. Minulla olisi ehdotus.
Eli, ei pelkästään YLE leikkaa dokumenttielokuvatuotannosta, Hollannissa toimeenpannaan todella raju kanavien ( joita riittää) yhdistäminen, ARTEn heikentynyt tilanne on ollut selvä jo pitkään jne...
Paljon puhutaan uuden sukupolven dokumenttituotannosta.
Länsi-Euroopassa. Ja yleisradioyhtiöissä.
Koska muualla puhaltavat myös toisenlaiset tuulet.
Istuin viimeisen illaan illallisen jälkeen vielä pitkään Sunny Side Of Docin johtajan Yves Jeanneaun, uuden englantilaisen rahoitusyhtiön Sharyl Crown ja aasialaisten dokumenttituottajien kanssa.
Ja mitä on tapahtumassa.
Ford Foundation ja HOT DOCS avaavat uuudet rahastot maailman elokuvantekijöille ( niille,joita löytyy mm. kolmasulottuvuus.fi alustalta).
The DocumentaryCompany aikoo toimia – käyttäen verovähennysrahoja yksityisiltä sijoittajilta – elokuvateattereihin tähtäävien dokumenttien pää- tai merkittävänä osatuottajana 5-10 dokumentille vuodessa.
Keiko Bang on sulkemassa päätöstä lähe 10 miljoonan dollarin (pääosin) dokumenttistudion perustamisesta Aasiaan.
Al Jazeera Documentary Channel oli keskeinen MIPDOC:n yhteistyöpartneri ja MIPDOC:n aikana jaettu merkittävin palkinto meni libanonilaiselle dokumentaristille Mai Masrille ( jonka elokuvia tulee myös kolmasulottuvuus.fi alustalle).
Jonathan Stack ( joka on yksi USA:n merkittävimmsitä dokumentaristeista) ei ole ainoa, joka on löytänyt itselleen renesassiaikaa muistuttavan patronin. Miljonäärin, joka on ottanut harrastuksekseen dokumenttielokuvat.
Jne...
Yhteenvetona.
Maailma ei ole vain Länsi-Eurooppa. Asiassa, Lähi-idässä ja Latinalaisessa Amerikassa tapahtuu paljon ja siellä liikkuu myös rahaa.
Euroopassa mukaan tulee uusia toimijoita. Yksityiset investoijat ja kaupalliset kanavat ovat valmiina kuorimaan rahakerman päältä: jos dokumentti vaikuttaa aiheensa ja ohjaajansa puolesta siltä, että se tuo sekä yleisöä, että rahaa. Niin miksi dokumentit olisivat vain yleisradioyhtiöiden etuoikeutta.
Koskahan Jorma Sairanen ilmoitttaa, että MTV3 on mukana John Websterin tai Mika Kaurismäen uudessa dokumentissa? Tai SUB on uuden Reidneerspottingin rahoittaja?
Näin voi tapahtua, jos Yle ei pidä lippua korkealla. Ja varmasti kilpailu tekisi esim. Dokumenttiprojektille vain hyvää.
Laitoin pari vuotta sitten ehdotuksen Nokialle, että yhtiö olisi tullut kansainvälisen dokumenttimaailman pääpeluriksi ( sponsoriksi niin Sundancelle, IDFA.lle kuin puolenkymmenelle muulle dokumentin päätapahtumalle, Steps Internationalille,ITVS:lle, JVF:lle ja muutamalle muulle suurelle kv- hankkeelle). Olin otettu, että hankkeeseen suhtauduttiin vakavasti, kunnes – taisi olla- Veli Sundell, joka laittoi takaisin kirjeen, että ”Hyvä Iikka, olemme vakavasti harkinneet, mutta....”
Harmitti, koska parillakymmenellä miljoonalla vuosieurolla – hyvin sijoitettuna – Nokia voisi olla nykyisessä tilanteessa globaalissa dokumenttimaailmassa kingi. Markkinat ovat paljon suuremmat, mutta pääpelureita ei ole montaa.
Ja yksityinen ihminen- miljoonalla vuodessa ystäviä riittäisi ympäri maailmaa.
Tunteeko joku yksityisen Nokia-miljonäärin, joka halauisi toimia maailman kiinnostavimpien ihmisten kanssa, sukeltaa outoihin ympäristöihin Sudanista Himalajalle ja seksuaalisuudesta vallankumouksiin, pienestä suureen ja kärjekkyydestä koskettavuuteen ?
Elää elämäänsä täysillä?
Juttelisin mielelläni Jorma.
4 kommenttia
Ti 05.04.2011 @ 21:02
Koska Jorma on mormoni, lienee Sundance hänelle tuttu.
Ke 06.04.2011 @ 01:09
Lilius?
(Miten Suomesta pääsi tämmöinen tulemaan?)
Ke 06.04.2011 @ 10:35
Miten kriittisiä dokumentteja voisi tehdä vaikka Nokiasta tai muista suuryrityksistä, jos yritykset sponsoroisivat tuotantoja, ei varmaan mitenkään.
Ke 06.04.2011 @ 12:42
Tämä onkin mielenkiintosita, koska esimerkiksi Georg Soros rahaoittu ensin Soros Documentary Fundin ja nyt Sundance Documetnary Fund:n. Molemmat keskittyneet demokratian, ihmisoikeuksien - ja monikansallsiten yhtiöiden toiminnan arvaosteluun. Ilman Jeff Scolea ( tuliko nimi oikein) ja Ebayta ei olisi olemassa Participant Productionia, joka on tuottanut mm. Food Incin, Inconvinient Truthin ja ja
Waiting For Supermanin sekä mm. öljypeliin rankasti puuttuneen pitkän elokuvan. George Ferguson on itse
monimiljonääri , rahoitti ja teki Inside Jobin, joka iskee luja Wall Streetiä. The Cove, rahoittaja jälleen miljonäärui. The Age Of Stupiedin suurin yksittäisrahoittaja antoi 300 000 puntaa.
No kirjoitukseni on oikestaan varoitushuuto sille, että mikäli julkienen rahoitsu ( YLE, valtio jen..) alkaa rapista koko rahoitusjärjestelmä hajoaa sellaiseksi, että olemme yksittäsitne henkiläöiden mielijohtaiden varassa.
Iikka Vehkalahti