Mistä kv-dokkarit löytyvät I
Elokuvien reitti kansainväliseen menestykseen tai myyntiin perustuu verkostoihin. Asia, jota suomalaisen tuottajan on usein vaikea ymmärtää.
Maailmassa on muutama kymmenen televisioalan ammattilaista, joiden tehtävänä on pyörittää dokumenttielokuvapaikkaa ( kuten allekirjoittanut Dokumenttiprojektia). Näistä vajaat kaksikymmentä omaa sellaisen mielenlaadun tai aseman, että he työskentelevät ns, vaativien dokumenttielokuvien kanssa.
Maailmassa on kymmenkunta todella merkittävää, etunenässä kulkevaa dokumenttielokuvafestivaalia ja saman verran merkittäviä laatudokumenttielokuvien levittäjää.
Huipputuottajia ja ohjaajia maailmassa on ehkä satakunta.
Eli loppujen lopuksi piiri on suhteellisen pieni. Tästä syystä samat kasvot esiintyvät eri puolilla maailmaa järjestettävillä festivaaleilla, rahoitusfoorumeissa, workshopeissa ja koulutustilaisuuksissa. Parhaimmat – tai eniten puhuvat- saavat vuodessa viitisenkymmentä kutsua eri puolille maailmaa.
Ja näissä tilaisuuksissa, niiden tauoilla, tapaamisissa tai illallisilla. Mikä on yleisin puheenaihe ? Tietysti: mitä on tulossa, mitä on tekeillä, mistä elokuvasta on tulossa jotain ? Kuka ohjaaja tekee mitäkin?
Ja juuri nämä keskustelut, joskus lyhyet ”mitä kuuluu”, ”oletko kuullut, millainen...”, ”oletko sinä mukana...” ” oletko nähnyt mitään erityistä”... muodostavat sen moodin joka vie elokuvia eteenpäin.
Kun joku elokuva, vaikka tuotantovaiheessa, on mainittu vaikka ohimennen keskusteluissa useamman kerran, se on jo korvamerkitty. Elokuvaa odotetaan, sitä luetaan jo etukäteen.
Jos suosittelija on vahva ( kyllä minä esimerkiksi otan selvää elokuvista, mitä mm. ITVS:n Claire Aguilar, Arten Hans-Robert Eisenhauer , IDFAn Ally Derks, Leibzigin Claas Danielsen tai BBC:n Nick Fraser henkilökohtaisesti minulle suosittelevat) elokuvan suhtaudutaan sen mukaisesti
Niinpä suomalaisille tuottajile ja ohjaajille neuvoksi ja opastukseksi. Jos ette pyöri kansainvälisissä kuvioissa, jos ette keskustele ihmisten kanssa, jos ette sosiaalitu, jos ette tule tutuiksi kansainvälisille rahoittajille: vaikeaa on odottaa myöskään rahaa maailman markkinoilta.
Ja kunniaksi suomalaisille tuottajille. Kyselyn perusteella Dokumenttiprojektin suomalaiset dokumentit ovat saaneet viimeisen viiden vuoden aikana kansainvälistä rahoitusta lähes saman verran, mitä Dprojekti on suomalaisiin dokumentteihin ylipäätänsä rahaa laittanut
5 kommenttia
La 20.02.2010 @ 14:52
Noin mahtava valta ja eliittijoukkoon kuuluminen tuntunee hyvältä? Jotain vastenmielistä ja taiteelle vierasta tässä asetelmassa on.
La 20.02.2010 @ 22:34
Millä rahalla siellä kansainvälisillä markkinapaikoilla pyörisi jutustelemassa? Valmista vaaditaan katsottavaksi ja rahat eivät riitä projektin viemiseen eteenpäin. Onko tässä joku ristiriita? Helppo on takarivistä huudella.