Pe 26.11.2010 @ 17:13Iikka Vehkalahti

IDFAN OPETUKSET

”Kun vesi laskeutuu jäävät kivet selvemmin näkyville.” Väittäisin, että näin on tapahtumassa dokumenttielokuvan alueella. Dokumentin kansainvälinen regressio – klishettä käyttäen –”viitoittaa tietä tulevaisuuteen.”


Monta vuotta on televisio painostanut dokumentintekijöitä tekemään parmemin televisioon sopivia, helpompia tuotantoja (myös Suomessa). Ja monta tv-dokumentin tekijää on pyrkinyt samaan aikaan tekemään – keskinkertaisin tuloksin – dokumenttielokuvia.

Kärjistäen: tuloksena on ollut suuri määrä ihan hyviä dokumentteja, jotka eivät kuitenkaan ole pärjänneet vahvoille draamoille tai hienoille fiktioelokuville tai ovat jääneet tosi-tv:n ja reality tv:n jalkoihin. Monesta muustakin syystä johtuen luonnollisena seurauksena on ollut dokumentin rahojen väheneminen ja aseman heikkeneminen (esim. Arte ja BBC) televisiossa.

Tätä kehitystä vastaan on pyritty toimimaan eri tavoilla: Arte kehitti Cut Up-sarjan (Tarinateltan sukulaisen) Grand Format elokuvien rahoilla. Cut Upissa sidotaan yhdeksi kokonaisuudeksi lyhytelokuvia ja katkelmia dokumenttielokuvista yhden teeman ympärille.

BBC:n maineikkaan Storyvillen tuottaja Nick Fraser on puolestaan jo monta vuotta taistellut ”ikävystyttäviä, taiteellisia festivaalidokumentteja” vastaan. IDFAn Foorumissa hän pitchasi kaksi tuotantoa, joita Tue Steen Müller ihan perustellusti kutsui taboild-lähtöisiksi.

Monessa maassa on ryhdytty kehittämään dokumenttisarjoja (jotka ovat kaukana Paul Watsonin maineikkaista ensimmäisistä sarjoista laadultaan) tai tuottamaan ns. viihdyttäviä dokumentteja.

Mutta ”tällaisessa tilanteessa ei pidä suinkaan mennä polveilleen, päinvastoin”, sanoi erinomaisten dodkumenttielokuvien tuottaja, Johan van Kaoukenin työpartneri ja suurten yleisöjen tv-kisojen kehittäjä ja tuottaja.

”On tehtävä sellaista laatua, joka tavoittaa yleisön. On tähdättävä prime time yleisöön ja siihen, että elokuvateattereissa elokuvat keräävät yleisön”.

Eli kuten itse koin: kun vesi laskee kivet ja vuoret näkyvät paljon selvemmin.

Ei ole sattumaa, että IDFA , jota usein syytetään tv-dokumenttifestivaaliksi – valitsi tämän vuoden tähdekseen Pirjo Honkasalon. Pirjon tinkimättömät työt saivat aivan erinomaisen vastaanoton , samoin myös hänen valikoimansa, joiden joukossa mm. Lachende Man, Luchino Visconti ja Dovzhenkon Maa.

Eikä ole sattumaa, että IDFA:n Foorumiin esiteltäväksi kansainväliselle rahoittajayleisölle valittiin käsittämätön määrä eli seitsemän suomalaistuotantoa, joiden vastaanaotto oli pääosin erittäin myönteinen. Ja Miesten vuoro valloitti yleisöä erinomaisella tavalla ja taitaa olla ensimmäisen kerran, kun POV eli USA:n johtava dokumenttielokuvapaikka PBS:ssä tuele esittämään suomalaisen dokumentin ?
(Vähän täytyy lyhentää, kun tämän luokan alastomuutta emme saa televisiossa näyttää, totesi tosin POV:N comm editor).

Eikä ole sattumaa, että YLEn Areenassa juuri dokumentit keräävät hyvin paljoni katsojia ja että Dokumenttiprojektin dokumenttielokuvilla on aivan erinomaisia katsojalukuja. Viimeisistä Vankilasta valtaan taitaa lähennllä jo 40 000 ja katselukestävyyttä vaativa Hyönteisten ääni taitaa olla 10 000:ssa.
Lukuja, jotka herättivät ihailua mm. Hollannin television ihmisissä.

Eli väitän, että oman sielunsa myymisen sijasta parhaat tekijät ovat ymmärtäneet, että tason laskemisen sijasta on pyrittävä entistä parempaan laatuun, tähdättävä entistä korkeammalle.

2 kommenttia

Kysyn, että miten on mahdollista, että tuleva journalistiikan professori ei osaa käyttää oikolukuohjelmaa? Tai eikö Yleisradiosta löydy assistenttitasoista suomen kielen taitajaa, joka kävisi ilmeisen lukihäiriöisen tekstin läpi? Välimerkkivirheitä en viitsinyt edes listata.

klishettä
parmemin
tosi-tv:n ja reality tv:n
Cut Up-sarjan
Grand Format elokuvien
taboild-lähtöisiksi
polveilleen
dodkumenttielokuvien
prime time yleisöön
erinomaiselal
tuele
ohjaaja-tuottaja-rahoittaja yleisö
madhollisuuksien
paljoni
lähennllä

"vastanaottoani" muistuttaisin ed. kommenttiin viitaten, että perinteinen käsityshän on: jos kirjoitat sekavasti, ajatuksesi ovat samalla tasolla. että auttaako näin isoa vaivaa oikolukuohjelma tai äidinkielentaitoinen assistentti...jos ihminen ei osaa omaa kieltään, mitä hänelle merkitsee oiko luku? toivottavasti tämä viisas ja hyvä ihminen osaa jotain, missä ei tarvita kieltä.

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu