Ma 22.02.2010 @ 08:23Iikka Vehkalahti

Ja mistä kv-rahaa löytyy ?

Dokumenttielokuvien kansainvälisestä rahoituksesta puhutaan ja kirjoitetaan suhteettoman paljon. Osittain siksi, että monet parhaista elokuvista tehdään kansainvälisellä yhteistuotannolla.


Useimmiten kansainvälinen rahoitus merkitsee elokuvan ennakko-ostoa, joka suuren televisiokanavan kyseessäolelssa voi olla merkittäväkin summa. Kansainvälinen yhteistuotanto puolestaan edellyttää yhteistyökumppaniksi tuotantoyhtiötä ao.maasta.

Kansainvälisen rahoituksen saaminen on työlästä ja kallista puuhaa, josta monissa tapauksissa ei ole välttämättä edes taloudellista hyötyä elokuvalle.

Mutta määrä, joka etsii rahoitusta on melkoinen, kun katsoo pelkästään eri rahoaitusfoorumeita. Sheffiilediin lähetettiin viime syksynä 800 anomusta. Jan Vrijman Fund käsittelee joka vuosi noin 600-700 hakemusta. IDFAn onnekkaat valitaan noin 350 kovatasoisen hakijan joukosta. DocsBarcelona ilmoitti ennätysmäärästä hakijoita foorumiinsa. Suurista foorumeista Hot Docsin
hakijamäärä on myös ueista satoja.

Näihin kun lisätäänmm. IFP, Jihlava,Leibzig,Documentary Capus, Eurodoc, Nyon, CPHDox,Twelve For The Future, Krakova, DocEdgem EsodDoc, Baltic Forum, EBU etc.. etc.. jokaiseen 100-300 hakijaa projekteineen, niin pelkästään eri rahoitusfoorumeihin hakee vuodessa maailmassa vähintään 5000 dokumenttia.

Näistä rahoittajille esiteltäväksi valitaan  ehkä 600. Näistä rahoittajalla, useimmiten tv-kanavien edustajat,. on mahdollisuus tehdä ennakko-osto ehkä 10 - 20 elokuvan osalta. ( Esim ITVS rahoittaa vuodessa korkeintaan 20 kv- dokumenttia. )

Eli kv- rahoituksen hankkimisen tie on vaikea. BBC:n Storyville on vuosien aikana hankkinut kai yhden suomalaisdokumentin ( Riot On!) ohjelmistoonsa ( ja sekin vasta Gierson palkintoehdokkuuden myötä). Perinteikkäällä ja merkittävällä Films Transitilla on ollut kolme suomalaisdokumenttia levityksessään ( Matka kohti valoa, Pyhän kirjan varjo ja nyt Miesten vuoro)

Niinpä kannattaa tarkoin harkita, onko syytä lähteä haikuilemaan kansainvälisen rahoituksen perään.

Jos lähtee, on syytä tunnustaa itselleen, että yleensä ainoastaan henkilökohtaisen tuntemisen avulla saa lopullisen rahoituspäätöksen varmistettua.Kirjeits, sähköpostitse eikä puhelimitse homma ei toimi.

Hyvä tapa aloittaa on läheltä: Nordisk Forum., Twelve For The Future, Krakova , Pohjoismaiset elokuvainstituutit, Nordisk Tv and Film Fond.


 

0 kommenttia

Dokblog

Iikka Vehkalahti, Tue Steen Müller, Erja Dammert, Jari Sedergren ja Timo Korhonen kirjoittavat dokumenttielokuvamaailman tapahtumista Suomessa ja maailmalla

Iikka Vehkalahti Iikka Vehkalahti
on tällä hetkellä vierailijaprofessorina Tampereen yliopistossa.
Tue Steen Müller Tue Steen Müller
"everybody knows him"
Filmkommentaren
Erja Dammert

Erja Dammert on dokumentaristi ja tällä hetkellä docpoint-festivaalin taiteellinen johtaja.
DocPoint

Jari Sedergren on dokkareita diggaava Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tutkija.
sedis.blogspot.com

Timo Korhonen AVEKin
tuotantoneuvoja

AVEK

steps.co.za
whydemocracy.net
dokumenttikilta.fi

Blogiarkisto

2012
2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu